Toyota RAV4 – Lang rækkevidde og masser af plads
Biltest
24. oktober 2023

Foto: Karsten Meyland Lemche

Der er lang reel rækkevidde i Toyotas plugin-hybridudgave af SUV-modellen RAV4. Topmodellen GR Sport byder også på meget luksus og masser af plads. Men det er en dyr fornøjelse.
Toyota RAV4
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Plads / Tre års garanti
Ulemper
Pris / Ladetid (én fase) / Mekanisk gearvælger
Pris
649.990 kr.
Maks. effekt
306 hk
RAV4 er på mange måder en fantastisk bil. Den har god komfort, plads, lækkert udstyr og i plugin-hybridudgaven kørte vi 71 km ved blandet kørsel. Det er mere end godkendt, især fordi det er tæt på fabriksopgivelsen på 75 km.
Toyotaen fungerer godt som plugin-hybrid, ikke bare fordi rækkevidden er lang, men også fordi elmotorerne er så kraftige, at man trods bilens størrelse har rigeligt med accelerationsevne. Så bilen føles kvik, når den alene kører på strøm, det gælder ikke for alle plugin-hybrider.
Den lange rækkevidde skyldes et batteri på 18 kWh. Desværre har Toyota RAV4 ikke en indbygget lader, der passer til Danmark, for bilen kan kun lade på én fase, så en komplet opladning tager cirka fem timer.
Det er fint nok, hvis man vil lade i løbet af natten, eller man holder stille hele dagen på arbejdet. Men flere af konkurrenterne har nu indført trefaset opladning, så en komplet opladning kan klares på godt halvanden time, hvilket giver endnu bedre mulighed for at køre på strøm.

Det er funktion over design i RAV4-kabinen. Den er nem at betjene, og læg mærke til, at der på alle knapper er en beskrivelse af deres funktion. Det er flere bilmærker gået væk fra af designmæssige hensyn. I Toyotaen vægtes det praktiske stadig.
Hvordan kører Toyota RAV4?
Generelt er det godt at køre Toyota RAV4. Du sidder godt i sæderne, og betjeningen er god. Man kan mærke, at en RAV4 er et gedigent produkt med en høj samlekvalitet. Kørsel på strøm er prioriteret, og modellen har reelt firehjulstræk, hvilket kan være med til at forsvare den høje pris.
Trods GR Sport-udstyrsbetegnelsen er det mere på designet og det høje udstyrsniveau, du mærker det. Heldigvis. Affjedringen er indstillet på komfort, og det er derfor en meget behagelig bil at køre langt i. Det til trods for, at 19”-fælge er standard ligesom på Style-versionen.
Da vi løb tør for strøm, kørte vi en tur med blandet kørselsmønster, her kørte bilen 17 km/l, hvilket er pænt størrelsen taget i betragtning. Forvent dog et lidt højere forbrug, hvis du er på europæisk sommertogt med familien.
Klimaanlægget har varmepumpe, og du kan styre det via en app på din mobil eller bilens nøgle. Det giver mulighed for at få tempereret kabinen før afgang. Især behageligt om vinteren, også selvom det koster lidt strøm. Det vil det alligevel gøre, når du kører afsted.

Toyotas trykskærm med bl.a. Apple CarPlay og Android Auto fungerer mere intuitivt end Toyotas egen navigation og mediebetjening.
Hvor stor er en Toyota RAV4?
Trods størrelsen er RAV4 faktisk verdens næstmest solgte bil. Det kan man godt forstå, når man kommer ind på bagsædet. For her er der både rigtig god benplads og god loftshøjde, og der er et næsten plant gulv, så der kan sidde tre personer.
Foran er designet ikke elegant, men funktionelt. F.eks. er der blødt gummi på volumenknappen og de meget store knapper til styring af temperaturen i kabinen. De er så overdimensionerede, at du endda kan betjene dem med handsker på.
Gearvælgeren er også et stort greb, der er nemt at betjene. Som Toyotas øvrige modeller er det ikke en digital gearvælger, så man skal sætte den i ”P” efter hver tur. Der er også et lille hjul og knapper til betjening af de forskellige køreprogrammer. RAV4 er ikke kun en asfalt-SUV, den kan reelt også kravle rundt i terrænet og køre gennem en halv meter vand.

Med 580 liter er bagagerummet rigeligt stort både til småbørnsfamilier, sommerferieture og en aktiv fritidsinteresse. Som altid med SUV-modeller er læssehøjden til den høje side. Det er prisen for en høj frihøjde på bilen.
Hvad koster en Toyota RAV4?
GR Sport er topmodellen, og udstyrsniveauet for modellen er meget komplet med bl.a. adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og en lang række sikkerhedsudstyr. Prisen er 650.000 kr., og til den pris kan du frit vælge mellem den sportslige GR Sport-version og den mere luksuriøse Executive-version.
Men 650.000 kr. er mange penge, og udviklingen i bilafgifter gør, at du i dag kan få en elbil, der kan det samme, og som samtidig er billigere i indkøb og drift. En RAV4 GR Sport koster cirka 10.000 kr. om måneden ifølge Motors bilbudget. Vælger du en Tesla Model Y Long Range med firehjulstræk, sparer du over 2.000 kr. om måneden svarende til over 125.000 kr. over en femårig ejerperiode.
Og eftersom formålet med plugin-hybriden er at være en trædesten ind i den elektriske verden, skal du alligevel have sat bilen til opladning i mindst fem timer dagligt, og der får elbilen al rigelig med rækkevidde til selv meget længere ture.
Teslaen kan også trække de 1.500 kg, som RAV4 Plugin-hybrid må have på krogen, så der skal virkelig være en meget særlig grund til at vælge en RAV4 lige nu. Det er som om toget er ved at køre fra perronen nu, og at plugin-hybriderne står tilbage. I hvert fald dem som lader langsomt og ikke har en høj trækvægt.
Bemærk, at vi i Motor 07/2023 ved en fejl havde angivet prisen for den 95.000 kr. dyrere hybridudgave. Den rigtige pris for plugin-hybriden er 649.990 kr. Vi beklager fejlen.





GR Sport-versionen kendes let på de sorte fælge og GR-logoerne både foran og bagpå. Panoramatag er også standard, det er med til at give bilen et mere råt look.