Toyota RAV4 – sikrere og bedre
Biltest
26. januar 2017

Foto: Karsten Meyland Lemche

Bedre kvalitet, god rummelighed og moderne sikkerhed gør Toyota RAV4 til en supermoderne familiebil.
Toyota RAV4
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Forbrug / Plads
Ulemper
Ikke frisk luft til bagsæde / Lav åben bagklap
Pris
439.195 kr.
Maks. effekt
143 hk
Toyota RAV4 har rødder helt tilbage til de første SUV-biler i Europa, og i nyeste udgave er den første generations rummelighed og fleksibilitet kombineret med den nyeste kvalitet og teknologi i en grad, så bilen fremstår som en super-moderne familiebil.

Instrumentbordet er lækkert udformet, og den store skærm i midten er standard. Navigation koster dog 8.800 kr. ekstra.
Mest imponerende er bagsædet, der overrasker med sin gode plads i både bredde, højde og ved fødderne. Desværre savner vi friskluftsdyser til bagsædet, og det trækker lidt ned.
TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?
Alle dieseludgaver af RAV4 trækker kun forhjulene. Vil man have firehjulstræk, skal man enten vælge benzin- eller hybridudgaven. Denne tohjulstrukne dieseludgave imponerer med en meget bundstærk motor og et lækkert sekstrins manuelt gearskifte. Køreindtrykket er overvejende positivt, men en egentlig „drivers car” bliver RAV4 aldrig. Men for dem, der søger komfortabel kørsel for hele familien, er den et godt valg.

Bagagerummet rummer som udgangspunkt 547 liter, men bagsædets ryglæn kan let lægges ned, og så stiger det helt op til godt 1.700 liter.
Standardudstyret omfatter nu en avanceret automatisk nødbremse med tilhørende adaptiv fartpilot. Navigation koster dog fortsat 8.800 kr. ekstra.