Logo

Toyota Yaris GR Sport – Minibil i racerdragt

Tests

Biltest

25. januar 2023

Toyota Yaris GR Sport set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Toyotas succes inden for motorsport kommer nu almindelige bilister til gode. Den lille Toyota Yaris iklædes i GR Sport-udgaven racerdragt, men en rigtig GTI er den ikke.

Toyota Yaris

1.5 125 hk GR Sport (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Toyota Yaris GR Sport set bagfra

Fordele

Sæder / Udstyr / Tre års garanti

Ulemper

Pris / Benplads bag

Pris

271.990 kr.

Maks. effekt

125 hk

Toyota har i nyere tid satset voldsomt på motorsport, og inden for det seneste år har det givet pote. Japanerne har vundet verdensmesterskabet i både rally og langdistancemesterskabet for sportsvogne. Dertil er nu kommet en sejr i Dakar Rally i begyndelsen af 2023.

Sideløbende med den sportslige satsning har Toyota også gjort modelprogrammet for personbiler mere sportsligt på to fronter. Dels deciderede sportslige modeller som Supra, GR86 og den firehjulstrukne GR Yaris. Dels med en sportslig udstyrslinje kaldet GR Sport.

I denne testede Yaris GR Sport får man digitale instrumenter, 18”-alufælge og et væld af designdetaljer med sportsligt snit. Alt sammen for en merpris på 20.000 kr.

Det mest i øjenfaldende er forsæderne, der både skiller sig ud med sin sportslige støtte og med en klar sportslig visuel karakter med tydelige GR-logoer.

Toyota Yaris GR Sport kabine

Det er primært sæderne, rattet og gearstangen, der udstråler GR-vibes i kabinen. Resten af udstyret kan også fås i andre udgaver af Yaris. 

Hvordan kører Toyota Yaris GR Sport?

Udvendigt er det især 18”-alufælgene, som fanger opmærksomheden. De påvirker også bilens køreegenskaber, så de er mere sportslige end i en standard Yaris. Til trods for de store fælge er affjedringen ganske vellykket. Fast som den skal være, uden at den bliver ubønhørligt hård.

Dynamisk set er GR Sport-modellen ikke helt på niveau med fuldblods GR-modellerne. Man får ikke den rå køreoplevelse som i den firehjulstrukne GR Yaris. Det skyldes dels undervognen, hvor styretøjet ikke har samme præcision, dels motoren, der her er mere moderat.

For trods flotte sæder, store fælge og mange GR-detaljer er motoren bare en basis 1.5-liters motor med 125 hk. En motor der fungerer godt til hverdagskørsel, og som har et godt gearskifte, men som på ingen måde giver en ægte GTI-fornemmelse. Og det kunne man godt forvente til en pris på næsten 300.000 kr.

Modellen har dog en særlig iMT-funktion, hvor omdrejningstallet matches gearvalget, når man gearer ned. Det foregår ved at trykke på en knap, og så matcher motoren automatisk omdrejningstallet, så man undgår rusken i transmissionen, når koblingen slippes.

Toyota Yaris GR Sport sæder

Du kan faktisk justere højden på hovedstøtten i GR-sæderne, det er ikke altid, man ser den mulighed på sportslige sæder. 

Hvor meget plads er der i Toyota Yaris?

Yaris GR Sport har fem døre som i de almindelige Yaris-modeller, og også her er pladsen prioriteret til fordel for forsædepassagerne. På bagsædet er der dårlig benplads, og generelt føles det lidt klaustrofobisk i forhold til mange af konkurrenterne.

GR Sport har både digitale instrumenter og et headup-display i forruden. Det giver lidt luksusfornemmelse i kabinen, og da der også er klimaanlæg med to zoner og en speciel GR-kabine, får man fornemmelsen af at sidde i en topmodel i miniklassen. Det understøttes af, at der også er nøglefri betjening af bilen samt trådløs Android Auto/Apple CarPlay på 8”-trykskærmen.

Toyota Yaris GR Sport knap

Der er ikke så meget GRRR i motorlyden, som startknappen giver udtryk for. Men der er nøglefri betjening, hvilket er en lille luksus i hverdagen. 

Skal man vælge GR Sport som hybrid?

Når motoren alligevel ikke er så GTI-agtig, kan man overveje, om man ikke hellere vil vælge hybrid-udgaven af Yaris GR Sport. Merprisen er 25.000 kr., og så får man automatgear og en markant bedre brændstoføkonomi med i prisen. Helt konkret forbedres benzinøkonomien fra 16,4 til 23,3 km pr. liter.

Vælger man hybrid-udgaven, vil lidt af det sportslige dog gå tabt, fordi hybridudgaven lægger op til en mere komfortabel kørsel. Og med en årlig brændstofbesparelse på blot 3-4.000 kr. ved 20.000 km om året, skal man have den i mange år, før det valg kan svare sig.

Yaris GR Sport sætter sig således lidt mellem to stole, og ved ikke at tone rent flag har den det svært. Den er ikke sportslig nok til, at entusiasterne falder for den, og den er for dyr til, at GR Sport-varianten føles rigtig attraktiv. Man skal derfor nok være fan af Toyotas motorsportssatsninger for rigtigt at blive begejstret for modellen.