Logo

Volvo V90 – det sidste diesellokomotiv?

Tests

Biltest

23. april 2021

Volvo V90 er en lang bil. Den måler fra ende til anden knap fem meter, og der er næsten tre meter fra forhjul til baghjul.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Volvo V90 er mærkets største stationcar og byder på enorme pladsforhold. Men lige denne dieseludgave imponerer til gengæld ikke med sin til tider ret rå motorlyd.

Volvo V90

B4 Aut. R-Design (Diesel)

FDMs ekspertvurdering

Volvo V90 set bagfra

Fordele

Plads / Komfort / Udstyr

Ulemper

Motorstøj / Ikke tre års garanti

Pris

633.265 kr.

Maks. effekt

211 hk

I en verden, hvor de fleste synes at efterspørge en stor SUV med plugin-hybrid-teknik, kan denne stationcar med dieselmotor let opleves som en hilsen fra fortiden.

Men den enormt lange bil har utvivlsomt stadig en rolle at spille, for dens indretning og dens køreegenskaber er i en klasse, hvor de færreste SUV’er kan være med. Man sidder tæt på vejen, har en god fornemmelse af bilens vejgreb, og man oplever i det hele taget en lækker komfort i den velkørende bil.

Derudover byder V90 på pladsforhold i umådelige mængder, og det gør bilen unik. Dels er der fremragende plads ved bagsædet, hvor selv langbenede ikke presses sammen, dels er bagagerummet virkelig stort.

Og lægger man bagsædets ryglæn ned, får man en lasteflade på næsten to meter, og det er der heller ikke mange, der kan hamle op med.

Volvo V90 kabine

Førerpladsen er indrettet som de fleste nyere Volvo-modeller med digitalt cockpit, en stor skærm i midten, og en elektronisk styret gearvælger mellem forsæderne. Vi savner plads til en mobiltelefon.

Hvordan kører Volvo V90?

Efternavnet på denne udgave af V90 er B4, og det henfører ikke til ordet Benzin, som man ellers kunne tro. B4 er derimod den fælles betegnelse for det mildhybrid-system, som danner rygraden i Volvos nyeste motorprogram.

Både benzin- og dieselmodellerne hedder således B4 til efternavn, med mindre der er tale om en af de opladelige hybridbiler, der nu hedder Recharge som efternavn.

I B4-udgaverne hjælper en lille elmotor på 14 hestekræfter med til at gøre igangsætningerne mindre brændstofkrævende, og det får i hvert fald på papiret bilen til at køre længere på literen. I praksis er gevinsten nok noget sværere at få øje på, men alt, der kan hjælpe i den retning, er som bekendt velkomment.

En mere håndgribelig gevinst får man dog, når bilen skal sætte i gang efter f.eks. et rødt lys, hvor dieselmotoren selv slukker. Før i tiden fik man en ret hård start, men den føles nu mere blød og glidende, og det er rart.

Den lille elmotor kan dog ikke rette op på dieselmotorens motorstøj. Her opleves motoren stadig ret rå under acceleration, og det tager en smule af premium-fornemmelsen.

Volvo V90 bagsæder

Der er meget fin plads ved bagsædet, hvor der både er god plads til knæ og hoved. Der er friskluftdyser ved dørstolperne, men ikke mellem forsæderne. Midterpladsen er generet af en ret stor kardantunnel.

Komfortabel og praktisk Volvo V90

Fornemmelsen af luksus er dog til stede, når man går bilens indretning efter. Man sidder fremragende i de velformede forsæder, der er en del af R-Design pakken, og instrumentbord og dørbeklædningerne har lækre overflader, og virker i det hele taget godt lavet.

Men på et enkelt punkt mærker man, at V90 heller ikke er en helt ny bil: Det er svært at finde et sted at lægge sin mobiltelefon, og der er ikke mulighed for at oplade den trådløst.

Ved bagsædet er der friskluftdyser, og udsynet hele vejen rundt er glimrende.

Bagagerummet er udstyret med elektrisk betjent bagklap, der åbner, når man vipper foden ind under kofangeren, og det vandrette rullegardin vipper selv op, når bagklappen åbnes.

Denne udgave af Volvo V90 må trække 1.800 kg, og har man investeret i en trækkrog, kan man nyde, hvor let den vipper ud, når man har trykket på en knap i bagagerummet.

Volvo V90 bagagerum

Bagagerummet er enormt, og lægger man bagsædet ned, får man en lasteflade, der er næsten to meter lang. Det er der ikke mange andre biler, der kan tilbyde.

Hvad koster Volvo V90?

Kører man mange kilometer om året, er det naturligt at se i retning af denne dieseludgave, der med sine 17,5 km pr. liter utvivlsomt er mindre brændstofkrævende end mange af de andre udgaver i modelprogrammet.

Men har man et blot nogenlunde gennemsnitligt kørselsbehov, så bør man nok overveje, om tiden ikke er kommet til at springe med på den elektriske bølge. Det kunne i så fald være i form af en Volvo V90 T8 Recharge, der er en benzindrevet plugin-hybrid med i alt 390 hk. Den kører officielt op til 58 km på el alene og koster præcis det samme som denne dieseludgave.

Og kan man klare sig med lidt mindre motorkraft fås den i en T6-udgave, der så er godt 60.000 kr. billigere. Det kræver dog, at man har mulighed for at oplade bilen dagligt, hvor man enten bor eller arbejder.

Set i lyset af Recharge-modellernes priser og muligheder, virker denne testede dieseludgave derfor mest som en bil, der peger mere bagud end fremad. Volvo har da også meddelt, at mærket ikke længere vil satse på dieselmotorer. Så drømmer man om en fabriksny, dieseldrevet stationcar, skal man nok ikke vente for længe.