Volvo XC40 – Fra god til fantastisk elbil
Biltest
15. januar 2024

Foto: Karsten Meyland Lemche

Faceliftet af Volvo XC40 er let at overse, men teknisk er det omfattende. Baghjulstræk, større batteri og hurtig ladning gør en god elbil fantastisk.
Volvo XC40
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Rækkevidde / Google-system / Trækker 1.500 kg
Ulemper
Lille skærm / Alarmer / Styrehjælp
Pris
417.791 kr.
Rækkevidde (WLTP)
571 km
Maks. effekt
252 hk
Selvom det er helt tilbage i 2018, at Volvo XC40 blev Car of the Year, virker den efter det seneste facelift på mange punkter stadig helt fremme her i 2024.
Den største forandring er skiftet fra forhjulstræk til baghjulstræk på basismodellen. Det har sammen med et større batteri flyttet rækkevidden markant, så den officielt nu er 571 km. Det er en markant forbedring, idet XC40 indtil nu havde en af klassens korteste rækkevidder.
Læs test af den nye Volvo EX40 her
Trods den meget firkantede og høje form er det lykkedes Volvo at få en lang rækkevidde ud af den mellemstore SUV. Vores motorvejstest med 110 km/t. endte med en rækkevidde på 435 km ved 20 grader. Det er næsten på Tesla Model Y-niveau, og forskellen skyldes alene, at Volvos batteri er en smule mindre.
Det er imponerende og flytter XC40 fra at være et udmærket valg til nu at være en af klassens mest spændende elbiler. Også fordi Volvo samtidig har forbedret lynladningen, så du på langtur nu kan få en bil, som lader på niveau med VW’s bedste og lidt bedre end Tesla Model 3 og Y.
Så efter 15 minutter ved ladestanderen får du 195 km ekstra rækkevidde, og efter en halv time forlænges rækkevidden med 325 km. Det er imponerende tal for en SUV!

Det er nemt at finde sig til rette bag rattet i XC40. Der er logiske knapper, og nogle funktioner som sædevarme tilgås via synlige symboler på skærmen.
Volvo XC40 kan fortælle vittigheder
At Volvo ikke kun byder på snusfornuft, viser den indbyggede Google Assistent. Her kan du få bilen til at fortælle vittigheder blot ved at bede den pænt om det. Endda med lydeffekter og forskellige typer humor fra plat far-humor til noget, som faktisk er sjovt.
Her er en smagsprøve: "Hvordan tjekker bierne, om deres honning er god nok? De tager en stikprøve!". Falder den ikke i din smag, kan du bare bede om en ny.
Du kan også spørge assistenten om en lang række fakta, så stemningen i kabinen ikke skal blive dårlig, blot fordi der er uenighed om, hvem der f.eks. er statsminister i et givent land. Men mest praktisk kan man let indtale en ny destination blot ved at tale til bilen, og det er både smart og sikkert.
Med Googles bilsoftware har man en anden digital adgang til både bil og omverden end i mange af konkurrenterne. Og du får løbende softwareopdateringer, der gør bilen bedre og mere digitalt up to date i løbet af bilejerskabet.

Skærmen i midten er størrelses- og kvalitetsmæssigt ikke på niveau med konkurrenternes, men Googles bilsoftware er en fornøjelse i hverdagen.
Kabinen trænger også til facelift
Derfor gør det også lidt ondt, at Volvo i forbindelse med faceliftet primært har fokuseret på batteriet, og hvilke hjul bilen skal trække på.
For inde i kabinen er det meste uændret, og det betyder, at du fortsat kun har en højformatsskærm med næsten god opløsning. Her havde det været toppen, hvis de havde skiftet til en bredformatskærm med OLED-teknik.
Basismodellen har bakkamera, men det er meget fokuseret på jorden, og ikke så meget på hvad der sker bag bilen. Her er man også ramt af, at skærmen er smal og ikke kan vise så meget ud til siderne.

Bagagerummet er regulært og på 419 liter. Under gulvet er der ekstra plads, og foran er der en frunk til ladekabel.
Hvordan kører Volvo XC40?
Selvom der er kommet træk på baghjulene på XC40, er køredynamikken ikke blevet mere sportslig. Det kunne man tro, men historisk set har Volvo haft mange baghjulstrækkere, hvor fokus var sikkerhed og komfort, og det gælder også for XC40.
Den er en behagelig langtursbil, der ikke skiller sig ud som hverken meget blød eller hård. Det er lidt en anonym mellemvare.
Det kan man desværre ikke sige om køreassistenterne. Volvo har i mange år holdt godt fast i rattet, når du lader bilen stå for vognbanecentrering. Så meget, at det er svært at rette på bilens placering i sporet. Du ender derfor med at overlade styringen til bilen, og det foregår desværre ikke på niveau med de bedste biler.
Der er heller ikke pulsføler i rattet, så man får ofte en påmindelse om at have hænderne på rattet, selvom man faktisk har hænderne hvilende på det. Så må man trække lidt i rattet med en hånd, og køreturen går videre.
Selvom der er et par irritationspunkter, gør Google-systemet, den lange rækkevidde og den effektive lynladning XC40 til en af klassens mest moderne og interessante biler. Med Volvos fokus på sikkerhed og gode sæder kombineret med fornemmelsen af at køre en lækker bil med fine præstationer, er den heller ikke så dyr endda.







Fortil er der kommet små designmæssige ændringer som formen på forlygterne, der er blevet mere trekantede, og de sorte plastpaneler rundt om tågeforlygterne, der før havde en mere rektangulær form.