Logo

VW Up – Alderen mærkes på populær mikrobil

Tests

Biltest

12. december 2022

VW Up set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

For 10 år siden blev den Årets Bil i Danmark, men nu er den overhalet af konkurrenterne på flere væsentlige punkter. Prisen er eksploderet på den populære mikrobil, men den kører stadig udmærket.

VW Up

1.0 MPI Up! 3 døre (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

VW Up set bagfra

Fordele

Betjening / Motor/gear / Letkørt

Ulemper

Ingen nødbremse / Ingen skærm / Ikke tre års garanti

Pris

149.995 kr.

Maks. effekt

65 hk

Alderen mærkes nu tydeligt på VW Up, der blev Årets Bil i Danmark helt tilbage i 2013. Dengang var alle begejstret for bilens indretning, køreegenskaber og gode økonomi.

Køreegenskaberne er heldigvis fortsat gode, viste vores test af bilen på FDM Jyllandsringen. VW Up kører glimrende og byder ikke på overraskelser af den kedelige slags.

Men på et punkt faldt den alligevel igennem: For VW har fjernet den nødbremse, som bilen ellers blev hædret for at have ved introduktionen for over 10 år siden. Og det betyder, at hvor alle andre mikrobiler bremser, hvis man er ved at køre ind i en holdende bil, så går det galt for en VW Up.

Af den grund er den allerede på dette punkt rykket langt tilbage i vores samlede vurdering.

Førerpladsen viser tegn på bilens alder, og der er f.eks. ingen skærm, men blot en mobilholder.

Førerpladsen viser tegn på bilens alder, og der er f.eks. ingen skærm, men blot en mobilholder.

VW Up sælges kun uden skærm

Man føler sig hurtigt hjemme i en VW Up. Og selvom det sikkert også skyldes, at vi efterhånden har prøvet den mange gange, så skyldes det også bilens udmærkede indretning.

Men mens man altså sidder fint bag rattet, så er det alligevel overraskende at se, at der stadig ikke er blevet plads til en separat skærm i midterkonsollen. I stedet møder man blot en holder, der kan bruges til ens egen mobil, som så kan virke som både skærm og navigationsanlæg.

Og selvom VW har udviklet en app, der kan tale sammen med bilens kørecomputer, så er det alligevel en noget pauver løsning – det er i hvert fald set markant bedre hos de fleste af konkurrenterne.

Det øvrige udstyr er ellers udmærket, og særligt er det elektroniske klimaanlæg let at betjene, ligesom der er fine knapper til betjening af sædevarme og vognbaneassistenten.

På minussiden noterer vi os dog, at fartpilot og bakkamera skal tilkøbes i en udstyrspakke til 7.600 kr. Og vil man have fem døre, så stiger prisen med yderligere 10.000 kr., og dermed bliver det ikke økonomisk attraktivt at købe en VW Up.

Der er to siddepladser og egentlig udmærket plads, men ruderne kan kun stilles på klem.

Der er to siddepladser på bagsædet og egentlig udmærket plads, men ruderne kan kun stilles på klem.

Hvordan kører VW Up?

Vi tog bilen en tur med på FDM Jyllandsringen, og her udviste VW Up gode og stabile køreegenskaber. Den er ikke rigtig sjov at køre, som visse af konkurrenterne, men den styrer neutralt, og det skaber tryghed bag rattet, og det er en god og vigtig egenskab for en bil som denne.

Motoren er en trecylindret benziner uden turbo, og i denne 2023-årgang yder den 65 hk. Ydelsen har gennem tiderne varieret en del, men nu virker niveauet fint, og man savner ikke rigtig kræfter. Ifølge fabrikken kører Up 20,0 km pr. liter, og her nåede vi faktisk hele 21 km pr. liter under vores 300 km lange testrute, der både indeholdt motor- og landevej samt bykørsel. Det var nogenlunde samme resultat vi kunne udlæse af den indbyggede kørecomputer.

Men selvom VW Up grundlæggende stadig kører godt, er fraværet af sikkerhedsudstyr så essentielt, at vi ikke er begejstret for bilens samlede egenskaber.

Bagagerummet er småt og er et stort minus ved bilen.

Bagagerummet er småt og er et stort minus ved bilen. Det trækker også ned, at bilen ikke må monteres med anhængertræk.

Hvad koster det at eje VW Up?

Begejstringen udebliver desværre også, når vi ser på økonomien. For hvor VW Up tidligere var en økonomisk bil at købe, så er prisen i mellemtiden bare hoppet i vejret, og nu koster billigste tredørs udgave 150.000 kr.

Sammen med de øvrige poster i bilbudgettet betyder det, at VW Up lander som den næst-dyreste mikrobil at eje. Det modsvarer et beløb på 2,35 kr. pr. km, eller, hvad der modsvarer 47.000 kr. om året, hvis man kører 20.000 km om året.

Dermed er der ikke rigtig nogen objektive gode grunde til at se nærmere på VW Up i stedet for nogle af de andre mikrobiler, der stadig fås herhjemme.