VW ID.3 – Er blevet bedre og bedre med alderen
Biltest
7. april 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Aldrig har VW ID.3, der er tilbage fra 2020, været i bedre form end nu. Fejl er rettet, kabinen er forbedret, og garantien har nået et godkendt niveau. Pladsen kan dog ikke konkurrere med de mest rummelige konkurrenter, og manglen på en trækkrog kan være et no go for nogle købere.
VW ID.3
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Støjsvag / Vendediameter / Betjening
Ulemper
Ingen frunk / Ingen trækkrog / Ratknapper
Pris
264.995 kr.
Rækkevidde (WLTP)
387 km
Maks. effekt
170 hk
Vi har flere gange testet ID.3, og vi har som regel været ret begejstrede. Denne gang fornemmes bilen alligevel bedre end nogensinde.
Det virker tydeligvis, som om fabrikken har arbejdet hårdt på at udbedre de børnesygdomme, som i forskellig grad har fulgt med ID.3, siden den kom på markedet for seks år siden. F.eks. opleves skærmstyringen virkelig god, og selv de ofte udskældte knapper på rattet er blevet en smule bedre.
Derudover føles bilen helstøbt i sine bevægelser og køreegenskaber.

Førerpladsen er nyligt blevet opgraderet med lækre materialer og en større skærm. Vigtigst er dog den forbedrede software, der gør det let at betjene bilen.
VW ID.3 billig at privatlease
Men målt som hele børnefamiliens bil kniber det med at følge med her og der: Ved bagsædet er der ingen friskluftdyser, bagagerummet er testens mindste, ved forsæderne er selerne ikke højdejusterbare, bilen må ikke udstyres med trækkrog, og så er batteriet testens mindste, hvilket i sagens natur medfører den korteste rækkevidde.
Men ID.3 imponerer alligevel med en meget rummelig kabine, og så er den utrolig letkørt takket være en enkel betjening og en meget lille vendediameter.
At ID.3 ikke er den optimale bil til familien, skal derfor ikke ses som en falliterklæring, snarere som et udtryk for, at ID.3 er den ældste bil i klassen. Til gengæld er den også den billigste at eje eller privatlease, og det er en egenskab, som de fleste forstår at sætte pris på.

Bagagerummet er ikke stort i liter, men det rummer alligevel let en barnevogn som denne Cybex ePriam. Under gulvet kan man lige akkurat få plads til et ladekabel i et separat rum.
Hvilken VW ID.3 er bedst?
I denne udgave af ID.3 er batteriet på beskedne 55 kWh, brutto, og det betyder, at rækkevidden er noget kortere end hos flere af konkurrenterne. Det officielle WLTP-tal siger 387 km, men på FDMs test ved 110 km/t kørte denne udgave af ID.3, hvad der svarer til 285 km ved 20 grader og 235 km ved 0 grader. Det giver en flot effektivitet på 5,5 km/kWh ved 20 grader.
VW ID.3 fås imidlertid i forskellige udgaver med hele fire forskellige størrelser af batterier. Det betyder, at man næsten kan få bilen, som man ønsker. Har man således behov for længere rækkevidde, kan VW ID.3 fås med et batteri på 82 kWh, der har en officiel rækkevidde på 554 km.
Problemet er blot, at så skal man også samtidig gå op i et højere udstyrsniveau, og så lander prisen på 310.000 kroner, hvilket modsvarer en samlet merpris på 45.000 kr. Det kan man naturligvis overveje, men som altid vil rækkevidden i praksis være kortere end fabrikstallet – så regn med, at man i praksis vil kunne køre omkring 140 km længere i udgaven med det store batteri end i denne testede udgave. Hertil skal lægges den fordel, at ladehastigheden med sine maksimale 175 kW er noget hurtigere i udgaven med det store batteri.
I denne udgave med det lille batteri har vi testet ladehastigheden. Ifølge fabrikken kan det ske med op til 145 kW. Ved vores test fik vi tilført energi til 152 km motorvejskørsel på et kvarter og 243 km efter en halv time. Hjemme lader VW ID.3 på bare to faser (7,2 kW), og så tager det lidt over syv timer at lade bilen op fra tom til fuld tilstand.
VW ID.3 sælges med en garanti på fem år og 150.000 km og lever dermed op til FDMs mindstekrav til garantier.
Video: Kig med på gruppetesten her







ID.3 er blevet markant bedre, end da den kom frem i 2020. Det gælder især i forhold til software og computerkraft.