VW Taigo – Sikker, rummelig og dyr
Biltest
23. marts 2022

Foto: Karsten Meyland Lemche

Ved første øjekast kan VW Taigo virke overflødig. Men den udfylder et hul i markedet til familier, der vil have en benzinbil med et stort bagagerum og styr på sikkerheden.
VW Taigo
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Bagagerum / Køreassistenter
Ulemper
Ingen elektrificering / Ikke fleksibelt bagsæde / Ikke tre års garanti
Pris
309.995 kr.
Maks. effekt
110 hk
Med Taigo følger VW strømmen af bilfabrikker, der lancerer coupé-lignende design på SUV-modeller. Den deler teknik med den populære mini-SUV T-Cross, men Taigo er 16 cm længere og syv cm lavere.
Vinderen i den ombygning er bagagerummet, der er på hele 440 liter. Taberen er SUV-fornemmelsen, da adgangsforholdene er blevet dårligere, og du sidder mindre højt hævet over vejen.

Førerpladsen er som taget direkte fra en VW Polo. Alle modeller har digitale instrumenter, men der findes en Pro-udgave med flere visninger. Den er en del af Komfort-pakken til 8.900 kr., hvor du også får nøglefri betjening og trådløs mobilladning.
Hvor sikker er VW Taigo?
Umiddelbart kan Taigo forekomme lidt dyr. Men når man ser på udstyrslisten, er niveauet for sikkerhedsudstyr højt. Det indbefatter naturligvis en nødbremse, som også kan se fodgængere og cyklister. Men der er også blindvinkelalarm, vognbaneassistent og VW’s Travel Assist, der kombinerer vognbaneassistenten og den adaptive fartpilot.
I Style-versionen er der endda også adaptive LED-forlygter, som giver bedre sikkerhed om natten, fordi du kan køre med langt lys uden at blænde modkørende.
Der er også digitale instrumenter og trådløs mobilforbindelse til Android Auto og Apple CarPlay. Og generelt behøver man ikke mange tilkøb for at få en veludstyret bil.
Udstyrslisten vokser naturligvis ikke ind i himlen. Eksempelvis er bakkamera og klimaanlæg del af en DK-pakke til 8.900 kr., som man bør tilkøbe. Og teknikbegejstrede bør nok også tilvælge en Komfortpakke med nøglefri betjening, mere avancerede digitale instrumenter og trådløs mobilopladning. Den koster også 8.900 kr.

Der er en 8”-trykfølsom skærm med trådløs forbindelse til Apple CarPlay og Android Auto. Drejeknapper og genvejsknapper gør betjeningen nem. Aircondition er standard, mens klimaanlæg indgår i en pakke til 8.900 kr.
Hvor meget plads er der i VW Taigo?
Ud over et højere udstyrsniveau, er det bagagerummet, der gør Taigo mere interessant end T-Cross. De 440 liter gør, at den næsten er på niveau med de nu udgåede stationcars i minibilklassen.
Indretningen i bagagerummet er ikke specielt avanceret, men der er markant mere plads end i T-Cross – og endda end i VW Golf. Så der kan være plads til børnefamiliernes behov eller et mellemstort hundebur.
På bagsædet er der god benplads, men selve sædet er nu fast og kan ikke længdejusteres som i T-Cross. Det giver lidt mindre fleksibilitet. Lofthøjden er udmærket uden at imponere, og så er der ikke friskluftdyser til bagsædepassagererne.
Taigo er baseret på en traditionel VW-platform, og derfor er der en høj kardantunnel, der stjæler benplads foran den midterste plads på bagsædet.

Indretningen er ikke så avanceret, men bagagerumsbunden kan indstilles i to højder. I højeste indstilling er der plan lasteflade, når bagsæderyglænet er lagt ned. Bagagerummet er på 440 liter, hvilket er markant højere end Polo, T-Cross og endda Golf.
Hvordan kører VW Taigo?
Køreegenskaberne giver en klassisk VW-oplevelse. Det vil sige god komfort uden at gøre et større væsen af sig. Der er et specielt differentiale i Style-versionen, men for hverdagsbilister gør det ingen forskel.
På motorsiden kan Style-versioner med automatgear fås med enten en 1.0- eller en 1.5-liters motor. Prisforskellen er 20.000 kr., og forbruget er nær identisk. Men Taigo kalder ikke på kræfter, så brug pengene på udstyr i stedet, og husk at vælge den med automatgear. Det er nærmest blevet et must.
Med en pris på 310.000 kr. er Taigo ikke en billig bil, og prisen matcher ikke helt de billigt udformede kopholdere eller det manglende klimaanlæg. Men du får en familiebil med moderne udstyr, et flot sikkerhedsniveau og ikke mindst et stort bagagerum.






Plastkanterne rundt om hjulene skal give Taigo et SUV-look, men ellers er designet meget tilforladeligt, næsten kedeligt. I grøn spræller den lidt, men i grå falmer den.