Sommerdæktest 2020
Dæktest
27. november 2023

Dæktest af sommerdæk i størrelserne 17 og 18 tommer, der passer til henholdsvis de populære SUV'er og til hurtige biler - eller biler, som bare ser hurtige ud. Se i vores dæktest, hvilke du skal vælge og hvilke, du skal gå udenom.
Tendensen er netop nu, at dækstørrelsen på nye biler blot vokser og vokser. Så selvom mange bilister kører i mere moderate biler, er vi glade for, at vi for første gang kan præsentere en dæktest med sommerdæk på 17 og 18 tommer.
Det er dæk, der dels er målrettet de bilejere, der lægger vægt på meget sportslige egenskaber, dels dem, der blot har en nyere bil, der er leveret fra fabrikken med dæk i denne moderne størrelse. Sådanne bilejere kommer der flere og flere af.
Generelt ser vi i begge kategorier en meget bedre evne til at bremse på våd vej end for de dæk til varevogne, vi testede i fjor. Det er godt nyt og viser, at du roligt kan køre på store sommerdæk uden at sætte sikkerheden over styr – hvis du vel at mærke bruger denne test som pejlemærke i valget af dæk.
Sommerdæk til de hurtige biler
De største dæk er alle i den klasse, man ofte betegner som UHP, hvilket står for Ultra High Performance. Det er dæk til biler som f.eks. VW Golf GTI, men de kan også sidde på en hurtig BMW 3-serie, en standard Mercedes-Benz C-klasse eller en peppet Alfa Romeo Giulietta.
De er dog ikke forbeholdt de dyreste biler. Da dækstørrelsen i høj grad også findes som valg på eftermarkedet for dem, der gerne vil gøre noget ekstra ud af bilens fodtøj, giver det god mening at teste, hvilke dæk man skal gå efter i denne størrelse.
Bedst er de nye dæk fra Continental og Michelin, men også Goodyear og Maxxis er med i toppen. I den anden ende finder vi et asiatisk dæk, som man bare skal glemme alt om. Alle dæk i denne størrelse er testet med hastighedskoden Y, der modsvarer 300 km/t.
Passer testen ikke med din dækstørrelse kan du få gode råd her.
Du kan også se resultaterne fra dæk-testene fra tidligere:
Se alle dæktest
Sommerdæk til store SUV'er
Trenden med store dæk har også ramt SUV’erne, og derfor har vi fundet en god dækstørrelse frem til disse biler. Vi har set nærmere på 17 tommer-dæk, og de passer til biler som f.eks. Audi Q3, Ford Kuga, VW Tiguan og Volvo XC70.
Her klarer Michelin sig bedst foran Bridgestone, Maxxis og Pirelli, og kun et enkelt dæk er så dårligt, at vi ikke vil tilråde køb. I denne størrelse er det ikke alle producenter, der leverer dæk med samme hastighedskode, så nogle af dækkene er godkendt til 270 km/t., mens andre må køre op til 300 km/t.
Resultatet af sommerdæktesten
Dækkene er rangeret efter denne bedømmelse:
- 4-6 stjerner: Bedre end gennemsnittet
- 3 stjerner: Gennemsnitligt
- 1-2 stjerner: Dårligere end gennemsnittet
Mærke | Navn | Stjerner |
|---|---|---|
Continental | PremiumContact 6 | ***** |
Michelin | Pilot Sport 4 | ***** |
Goodyear | Eagle F1 Asym 5 | **** |
Maxxis | Victra Sport 5 | **** |
Nexen | N'Fera Sport | *** |
Sava | Intensa UHP 2 | *** |
Vredestein | Ultrac Vorti | *** |
Falken | Azenis FK510 | *** |
Bridgestone | Potenza S001 | *** |
Kumho | Ecsta PS71 | *** |
Nokian | Powerproof | *** |
Pirelli | P Zero | *** |
Toyo | Proxes Sport | *** |
Hankook | Ventus S1 evo3 | *** |
Cooper | Zeon CS-Sport | *** |
Rotalla | Setulla S-Pace RU01 | * |
Gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.

Testvinder: Et fremragende dæk uden egentlige svagheder.

Testvinder: Et fremragende dæk uden egentlige svagheder.

Et meget velafbalanceret dæk, der kan bruges af alle. Egenskaberne på våd vej trækker en smule ned.

Et godt og anbefalelsesværdigt dæk med gode allroundegenskaber.

Egenskaberne på våd vej trækker ned i et ellers flot testresultat.

På tør vej er dækket glimrende, mens det på våd vej er mere middelmådigt. Det trækker ned.

På våd vej er egenskaberne kun til middelkarakter, og det påvirker det samlede resultat.

På tør vej skuffer dækket med ellers fine egenskaber i de øvrige kategorier. Det trækker ned.

Egenskaberne på våd vej er ikke imponerende, og det påvirker det samlede resultat markant.

Her er det slidstyrken, der er problemet. Mens de bedste dæk kører næsten 40.000 km, klarer dette kun 28.000 km.

Tendens til akvaplaning trækker ned i det samlede regnskab. Også slidstyrken volder problemer.

Trods testens bedste egenskaber på tør vej trækker en ringe slidstyrke markant ned i det samlede resultat.

Både egenskaberne på tør vej og slidstyrken trækker ned i et ellers flot resultat.

Egenskaberne på våd vej er skuffende, og det resulterer i en samlet middelmådig placering.

Markant ringe egenskaber på våd vej gør dette dæk til et tvivlsomt valg.

Egenskaberne på våd vej er på et niveau, hvor vi må fraråde køb af dette dæk.
Mærke | Navn | Stjerner |
|---|---|---|
Michelin | Primacy 4 | ***** |
Bridgestone | Turanza T005 | **** |
Maxxis | Premitra 5 | **** |
Pirelli | Cinturato P7 | **** |
Hankook | Ventus Prime 3 | *** |
Semperit | Speed-Life 2 SUV | *** |
Yokohama | BluEarth RV-02 | *** |
Continental | Eco Contact 6 | *** |
Esa+Tecar | Spirit Pro | *** |
Kumho | Ecsta HS51 | *** |
Kleber | Dynaxer HP 3 | *** |
Laufenn | S-Fit EQ | * |
Her kan du se gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.

Testvinder: Et fremragende dæk med meget fine egenskaber på både tør og våd vej. Og slidstyrken er i top.

Gode grundlæggende egenskaber er sammen med en lille rullemodstand med til at bringe T005 til tops.

Et godt dæk med udmærkede egenskaber på både tør og våd vej. Slidstyrken er også fin.

Det nye P7-dæk klarer sig ganske godt på både tør og våd vej, men slidstyrken trækker en smule ned.

Egenskaberne på tør vej trækker ned i et ellers fint resultat, og det placerer dækket i midterfeltet.

Egenskaberne på våd vej trækker ned i et ellers fint resultat, og det placerer dækket i midterfeltet.

Trods en lav dækstøj og en god slidstyrke lander dækket i midterfeltet på grund af middel-resultater på både tør og våd vej.

Det nye EcoContact 6 skuffer på våd vej, og det trækker ned i et ellers meget flot resultat.

Egenskaberne på våd vej rækker ikke til mere end en middelplacering. Slidstyrken er ellers flot.

Vi har testet dækket før i andre størrelser, og igen falder det igennem på tør vej, hvilket kun udløser en middelkarakter.

Dækket har været testet før i andre størrelser, og også dengang faldt det igennem på våd vej, hvilket trækker ned.

Meget ringe egenskaber på våd vej trækker dækket ned på en sidsteplads og udløser kommentaren: „Køb frarådes.“