Sommerdæktest 2021
Dæktest
27. september 2022

FDM har i år testet 32 nye sommerdæk i størrelserne 16 og 17 tommer. Den første størrelse er Europas mest solgte, den sidste er ’hurtige’ dæk. Se, hvilke dæk der klarer sig bedst, og hvilke du skal styre udenom.
Det er ikke bare på vinterens sneglatte veje, at dækkene skal passe til årstiden. Det samme gælder om sommeren.
For når temperaturen begynder at stige, er sommerdæk med deres hårdere gummiblanding og særlige dækmønster nemlig et både sikkert og komfortabelt valg, der sikrer et godt vejgreb.
FDM har i år testet 32 nye sommerdæk fordelt på størrelserne 16 tommer (205/55 R16 V) og 17 tommer (225/50 R17 Y).
Som tidligere år er dækkene blevet testet på parametre som f.eks. støj, rullemodstand (brændstofforbrug) og holdbarhed. Det er dog bremseegenskaberne på våd vej, der skiller de bedste dæk fra de øvrige.
For mens de fleste har et godt vejgreb på tør vej, er der ret store forskelle på, hvor godt dækkene står fast, når vejen er våd. Det er også det, vi anbefaler, du lægger vægt på, når du køber sommerdæk.
Europas mest solgte dækstørrelse
16 tommer størrelsen (205/55 R16) er Europas mest solgte dækstørrelse og passer til biler som VW Golf, Skoda Octavia, Peugeot 3008, BMW 3-serie, Citroën C4 m.fl.
Af de 15 testede dæk er det Continental PremiumContact 6 og Semperit Speed-Life 3, der klarer sig bedst, efterfulgt af Bridgestone Turanza T005.
11 dæk klarer sig til et gennemsnitligt resultat, mens kun et, King Meiler Sport 1, der ikke forhandles i Danmark, falder igennem.
Nærlæser man testresultaterne, afslører de store forskelle mellem de forskellige dele. Det gælder ikke mindst slidstyrken, hvor Goodyear EfficentGrip Performance 2 holder 55.300 km, mens Nokian Wetproof ’kun’ holder 24.800 km.
Passer testen ikke med din dækstørrelse kan du få gode råd her.
Du kan også se resultaterne fra dæk-testene fra tidligere:
Se alle dæktest
17 hurtige sommerdæk
Testens anden gruppe omfatter 17 dæk i størrelsen 17-tommer (225/50 R17 Y). Hastighedskoden Y afslører, at der er tale om ’hurtige’ dæk, der kan køre op til 300 km/t. Dækkene passer til biler som Audi A4, Mercedes-Benz C-klasse, Peugeot 3008 og VW Passat.
Bedst klarer Falken Azenis FKS10 sig med meget gode egenskaber på både våd og tør vej. Andre tre dæk opnår også bedømmelsen god, mens 12 dæk er gennemsnitlige. Et dæk, Firestone Roadhawk, falder igennem og frarådes af FDM.
I testen på våd vej skulle det bruge over ti meter mere end det bedste for at bremse ned fra 80 til 0 km/t.
Resultatet af sommerdæktesten
Dækkene er rangeret efter denne bedømmelse:
- 4-6 stjerner: Bedre end gennemsnittet
- 3 stjerner: Gennemsnitligt
- 1-2 stjerner: Dårligere end gennemsnittet
Mærke | Navn | Stjerner |
|---|---|---|
Continental | PremiumContact 6 | ***** |
Semperit | Speed-Life 3 | ***** |
Bridgestone | Turanza T005 | **** |
Goodyear | EfficientGrip Performance 2 | *** |
Kumho | Ecsta HS51 | *** |
Apollo | Alnac 4G | *** |
Hankook | Ventus Prime 3 K125 | *** |
Fulda | EcoControl HP 2 | *** |
BF | Goodrich Advantage | *** |
Maxxis | Premitra 5 | *** |
Nokian | Wetproof | *** |
Pirelli | Cinturato P7 | *** |
Uniroyal | RainSport 5 | *** |
Petlas | Imperium PT515 | *** |
King | Meiler Sport 1 | ** |
Gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.

Testvinder: Bedste egenskaber på både tør og våd vej. God styrerespons og korte bremselængder trækker op.

Testvinder: Gode egenskaber på både tør og våd vej gør dette til et vinderdæk på lige fod med Continental PremiumContact 6.

Gennemgående gode egenskaber på både tør og våd vej. Slidstyrke og brændstofforbrug er godkendt.

Lidt skuffende egenskaber på tør vej trækker ned i det ellers fine samlede resultat. Slidstyrken er glimrende.

Egenskaberne på tør vej trækker ned pga. en mindre præcis styrefornemmelse. På våd vej går det meget bedre.

Trods gode bremseevner på tør vej er de øvrige egenskaber kun til en middelkarakter. Slidstyrken er dog fin.

Her er et af testens bedste dæk på tør vej, men desværre er det kun til middel på våd vej, og det trækker ned.

Egenskaberne på våd vej er kun til middelkarakter, og det trækker det samlede resultat ned. Slidstyrken er fin.

Flotte egenskaber på tør vej, men på våd vej kniber det med at holde niveauet, og det trækker ned. Fin slidstyrke.

Der er meget flotte karakterer til dækket på tør og våd vej. Men slidstyrken trækker et ellers flot resultat ned.

Der er flotte testresultater over det hele på nær slidstyrken, der trækker den samlede karakter ned.

Både på tør og våd vej klarer dækket sig glimrende, men slidstyrken er ringe, og det trækker ned.

Navnet passer godt, for dækket står fremragende fast på våd vej. Desværre kniber det på tør vej, og det trækker ned.

Slidstyrken er fremragende, men på tør og våd vej rækker egenskaberne kun til en middelkarakter.

Et meget skuffende resultat på våd vej trækker alvorligt ned og gør, at vi fraråder køb af dette dæk.
Mærke | Navn | Stjerner |
|---|---|---|
Falken | Azenis FK510 | ***** |
Continental | PremiumContact 6 | **** |
Kumho | Ecsta PS71 | **** |
Bridgestone | Turanza T005 | **** |
Michelin | Primacy 4 | *** |
Dunlop | Sport Maxx RT2 | *** |
Esa+Tecar | Spirit Pro | *** |
Nexen | N Fera Sport | *** |
Pirelli | Cinturato P7 | *** |
Semperit | Speed-Life 3 | *** |
Kleber | Dynaxer HP4 | *** |
Sava | Intensa UHP 2 | *** |
Giti | GitiPremium H1 | *** |
Laufenn | S-Fit EQ+ LK01 | *** |
Barum | Bravuris 5HM | *** |
Viking | ProTech NewGen | *** |
Firestone | Roadhawk | * |
Her kan du se gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.

Testvinder: Gode egenskaber på tør vej og testens bedste resultat på våd vej gør dette til en sand vinder i denne dæktest.

Et glimrende dæk med meget gode egenskaber på både tør og våd vej samt for slidstyrke og brændstofforbrug.

Fine egenskaber på både tør og våd vej trækker op. Særligt er det svært at få dækket til at akvaplane.

Dækket klarer sig godt i de fleste kategorier og gør det dermed bedre end gennemsnittet.

Meget fine egenskaber på tør vej trækkes ned af egenskaberne på våd vej og giver en middel karakter samlet set.

Fine resultater på tør vej er ikke nok til en flot placering, når det kniber med at bremse godt på våd vej.

Dette er et tysk dækmærke, der kun kan købes i de fysiske ESA+Tecar-butikker i Tyskland.

Dækket klarer sig fint på tør vej, men på våd vej er egenskaberne kun til en middelkarakter, og det trækker ned.

Det er meget fine egenskaber på tør vej, der er tale om. Desværre holdes niveauet ikke, når vejen bliver våd.

På tør vej kniber det med at imponere, men det kan dækket til gengæld på våd vej. I alt giver det et middelresultat.

Flotte, korte bremselængder på tør vej trækker op, mens egenskaberne på våd vej trækker den anden vej.

Overbevisende egenskaber på tør vej trækkes desværre ned af egenskaberne på våd vej.

Det er ikke godt med så store forskelle i egenskaberne på tør og våd vej. Det trækker ned i et blandet resultat.

Fine og korte bremselængder på tør vej overskygges af middelmådige resultater på våd vej.

Der er ikke rigtig noget, der imponerer, ud over slidstyrken, og dækket forbliver dermed et middelprodukt.

Dækket med laveste rullemodstand og dermed mindste brændstofforbrug. Ellers er resultatet kun til middel.

Egenskaberne på våd vej er så ringe, at vi fraråder køb af dette dæk.