Vinterdæktest 2019
Dæktest
27. november 2023

FDM har testet 16 vinterdæk i størrelsen 15 tommer. Kun tre dæk var rigtig gode, mens tre direkte dumpede. Vi har også testet 16 tommer-dæk til varevogne, minibusser eller autocampere, og her var resultatet mildest talt skuffende.
Minibilerne er i antal den største gruppe af biler i Europa, og det er vinterdæk til dem, vi har testet i år.
Det er typisk biler som Citroën C3, Peugeot 207 og VW Polo, der kører på disse dæk. Så skal din minibil have nye vinterdæk her til vinter, bør du læse testen først.
Vinterdæk til isfyldte og våde veje
For at klare sig godt i en vinterdæktest skal et dæk selvklart klare sig godt i vinterføre. Men da vi her i landet hovedsageligt kører på våde veje og ikke is og sne i vinterhalvåret, er netop egenskaberne på våd vej vigtigst. Derfor er det typisk netop her, at de gode dæk distancerer sig fra de dårlige.
Vi tester også rullemodstanden, der påvirker bilens brændstofforbrug, og dækkenes levetid, og her kan resultatet i visse tilfælde trække lidt ned i den samlede score.
Passer testen ikke med din dækstørrelse kan du få gode råd her.
Du kan også se resultaterne fra dæk-testene fra tidligere:
Vinterdæk til varevogne
I år har vi ud over de almindelige personvognsdæk også testet vinterdæk til de tunge biler i form af varevogne, autocampere og minibusser.
De kører på særlige dæk, hvor der er hæftet et „C“ på navnet, og bogstavet står for Commercial – eller på dansk: dæk til varevogne.
Det er dæk, der kan bære flere kg end normalt, og netop den egenskab står ofte i vejen for et godt resultat på våd vej og i sne. Det gælder da også for de fleste af de testede dæk, der ligefrem dumper. Kun få af de testede dæk er anbefalelsesværdige, så her er det vigtigt at læse testen før køb.
Selvom det ser alvorligt ud, kan man glæde sig over, at vinterdækkene faktisk generelt er bedre på våd vej end sommerdækkene i samme kategori. Der er derfor god mening i at skifte til vinterdæk – vel at mærke nogle af de gode af slagsen.
Resultatet af vinterdæktesten
Dækkene er rangeret efter denne bedømmelse:
- 4-6 stjerner: Bedre end gennemsnittet
- 3 stjerner: Gennemsnitligt
- 1-2 stjerner: Dårligere end gennemsnittet
Mærke | Navn | Stjerner |
|---|---|---|
Dunlop | Winter Response 2 | ***** |
Kleber | Krisalp HP3 | ***** |
Pirelli | Cinturato Winter | ***** |
Continental | WinterContact TS860 | **** |
Hankook | Winter i*cept RS2 W452 | **** |
Michelin | Alpin A4 | **** |
Falken | Eurowinter HS01 | *** |
Vredestein | Snowtrac 5 | *** |
Goodyear | UltraGrip 9 | *** |
Nokian | WR D4 | *** |
Gislaved | Euro*Frost 6 | *** |
Kumho | WP51 WinterCraft | *** |
Viking | WinTech | *** |
Sava | Eskimo S3+ | ** |
Toyo | Snowprox S943 | * |
Davanti | Wintoura | * |
Gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.

Glimrende egenskaber på våd vej og på sne, mens dækket på is blot er godt. Rullemodstanden er meget lav.

Fremragende egenskaber på tør vej og gode egenskaber på både våd vej, sne og is. Slidstyrken er god.

Generelt gode egenskaber i alle discipliner. Ingen svagheder, men heller ingen suveræne områder.

Et virkelig godt dæk på tør, våd og snedækket vej. Men på is er egenskaberne mindre gode, og det trækker ned.

Generelt gode egenskaber, men rullemodstanden er høj, og det øger brændstofforbruget.

Egenskaberne på sne trækker et ellers flot resultat ned. Rullemodstanden er testens højeste, mens levetiden er i top.

Gode egenskaber på våd vej, men ellers kun middelkarakterer. På is er dette testens dårligste dæk.

På både tør og våd vej skuffer dækket, der kun med nød og næppe holder sig på et gennemsnitligt niveau.

Det opnåede meget fine resultater på tør og våd vej, men i sneen klarer dækket sig ikke godt.

Udmærkede egenskaber på sne og is, men på tør og våd vej kniber det, og det trækker ned.

Det er særligt på is, at dette dæk imponerer. De øvrige egenskaber er kun til middelkarakterer.

Testens dårligste slidstyrke er et stort minus, men også på tør vej, våd vej og i sne skuffer dækket.

Det er egenskaberne på våd vej, der trækker alvorligt ned i et ellers flot resultat. Ærgerligt.

Et glimrende dæk på snedækkede veje, men på tør vej falder det helt igennem, og det er alvorligt.

Trods sit navn er dækket helt umuligt i sneføre, og dækket kan derfor på ingen måde anbefales.

På våd vej er resultatet himmelråbende ringe, så glem dette dæk!
Mærke | Navn | Stjerner |
|---|---|---|
Continental | VanContactWinter | **** |
Pirelli | Carrier Winter | *** |
Michelin | Agilis Alpin | *** |
Vredestein | Comtrac 2 Winter | ** |
Goodyear | Cargo UltraGrip 2 | ** |
Falken | Eurowinter Van01 | ** |
Bridgestone | Blizzak W810 | ** |
Kumho | PorTran CW51 | ** |
Matador | MPS 530 | ** |
Uniroyal | Snow Max 2 | ** |
Yokohama | WY01 | ** |
Sava | Trenta M+S | * |
BFGoodrich | Activan Winter | * |
Goodride | SW612 | * |
Maxxis | Vansmart Snow WL2 | * |
Her kan du se gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.

Testvinder - Et godt dæk med gode egenskaber på både tør og våd vej. På is er egenskaberne ikke særligt gode, og det trækker ned i det samlede resultat. Rullemodstanden og dermed brændstofforbruget er blandt det laveste niveau i testen, mens slidstyrken er under middel.

Her er egenskaberne på tør vej gode, mens de på våd vej, sne og is kun er til middelkarakter. Både slidstyrke og rullemodstand er til flotte karakterer.

Dette er et vinterdæk med gode egenskaber på sne og is, mens det kun præsterer til middelkarakter på tør og våd vej. Både slidstyrke og rullemodstand er til flotte karakterer.

På mange områder er dette et udmærket dæk, men lige præcis når det handler om egenskaber på snedækkede veje, falder det igennem, og det medfører en dårlig samlet karakter, da netop sne-egenskaberne er vigtige for et vinterdæk.

Det er på både tør vej og på snedækkede veje, at dette dæk skuffer, og det udløser en samlet karakter under gennemsnittet. Støjnivauet er relativt lavt.

Et meget ringe resultat for egenskaberne på snedækkede veje trækker så kraftigt ned i et ellers flot resultat, at dette dæk havner blandt dem, der er under middel i den samlede karakter.

Egenskaberne på sne og is er egentlige gode nok, men på både tør og våd vej kniber det gevaldigt, og så lander det samlede resultat under gennemsnittet. Rullemodstanden er blandt testens laveste, hvilket er godt for brændstoføkonomien.

Det er på både tør og våd vej, at dette dæk skuffer, og det sender dækket ned under gennemsnittet i den samlede vurdering. Slidstyrken er samtidig blandt testens dårligste.

Egenskaberne på tør vej er meget skuffende, og det trækker alvorligt ned i det samlede resultat, der dermed havner under gennemsnittet. Både rullemodstand og slidstyrke er noget skuffende.

Der er fine resultater på snedækkede veje, men på tør vej skuffer det, og det trækker alvorligt ned i det samlede resultat. Egenskaberne på is er blandt testens dårligste.

Der er mange gode sider ved dette dæk, men på våd vej kniber det med de gode resultater, og det er en så alvorlig mangel, at det samlede resultat bringes ned under gennemsnittet.

Egenskaberne på snedækkede veje er virkelig ringe, og det medfører en samlet karakter, der er så skuffende, at vi ikke kan anbefale køb af dækket.

Det er på våd vej, det virkelig kniber med at stå fast, og da det er en meget alvorlig mangel, lander den samlede karakter på et niveau, der er så lavt, at vi ikke kan anbefale køb af dækket.

Dækkets navn lyder lovende, men på snedækkede veje kører det ikke for dækket, der lander på en samlet karakter så lav, at vi ikke kan anbefale køb.

På snedækkede veje klarer dette dæk sig elendigt trods sit ambitiøse navn. Det skal man bare glemme som vinterdæk.