Logo

Ford Ranger – Luksuriøs arbejdshest

Tests

Prøvekørsel

25. oktober 2021

Ford Ranger Raptor set forfra

Foto: Ford

Søren W. Rasmussen

Ford Ranger er Danmarks mest solgte pickup, og den kommer nu i en udgave med både mere luksus og mere mudder.

Motor mener:

Har man behovet, så er der her mulighed for at køre overalt med en kombination af blød luksus bag rattet og rå styrke i terrænet.

PORVOO Mudder, klipper og vandhuller passeres med største selvfølgelighed, når man sidder bag rattet i Ford Ranger Raptor, som er Fords største firehjulstrækker i Europa.

Den er baseret på den almindelige pickup, der blot hedder Ranger, og som er Danmarks mest solgte. Men som Raptor er undervognen modificeret i en grad, så der næsten ikke er nogen forhindringer, der bliver for svære for den rå bil.

Det fik vi lejlighed til at efterprøve i Finlands skove, hvor den træningsbane, som det finske militær benytter til uddannelsen af deres specialister, blev forceret, som var det en træningsbane for begyndere. Ingen tvivl om, at Raptor kan mere end de fleste andre offroadere.

Ford Ranger Raptor kabine

Førerpladsen er personvognsagtig, og det gør Raptor letkørt. Motoren er en toliters dieselmotor, og automatgearet har 10 trin.

Hvad koster Ford Ranger Raptor?

Om et års tid afløses denne Ford Ranger af en ny generation af ladbiler, der skal bygges sammen med VW, men indtil da har fabrikken skruet helt op for ambitionerne med denne Raptor Special Edition, der nu er på vej til landet.

Den fås som varevogn på papegøjeplader til 623.000 kr., men kan også fås som personbil på hvide plader til en pris på lige under en million kroner. I begge tilfælde får man en bil med en yderst luksuriøs indretning, der matcher det, man ville forvente i en veludstyret personbil.

Derudover er teknikken opgraderet med hele seks køreprogrammer og en forstærket undervogn, der tillader offroad kørsel i højt tempo, uden at bilen tager skade.

Ford Ranger Raptor kører godt alle vegne

Raptor er en specialudgave af Ranger, hvor undervognen er forstærket og gjort mere terrængående – og den gør det godt nærmest alle steder, hvor man kører hen.

Hvordan kører Ford Ranger Raptor?

Under motorhjelmen ligger en toliters dieselmotor med 213 hk og et enormt drejningsmoment på 500 Nm. Sammen med et 10-trins automatgear og en yderligere reduktionsgearkasse giver det mulighed for at liste sig af sted med lav hastighed, firehjulstræk og masser af kræfter.

Automatgearet gør det dejlig let at køre op ad bakke, og når man skal ned igen, bremser bilen selv op, så en lav og komfortabel hastighed hele tiden opretholdes.

På den måde er det let at være konge i terrænet. Motoren trækker forbløffende godt fra lave omdrejningstal, og støjen bliver dermed aldrig generende – heller ikke på asfaltveje.

Ford Ranger Raptor har et stort lad

Raptor kommer som standard med ladindsats og rulledækken fra danske Mountain Top, og derved kan ladets indhold låses inde.

Pas på afgifterne

Men inden man som privat person forelsker sig i denne livsstilsbil, skal man vide, at det ikke er gratis at køre på papegøjeplader som privat.

Oven i vægtafgiften skal man nemlig betale afgift for at køre i bilen privat, og de to afgifter beløber sig tilsammen til cirka 19.000 kr. om året, hvis bilens totalvægt holdes under tre tons. Er den over, bliver afgiften i alt på 31.000 kr. pr. år!

På hvide plader bliver det ikke markant billigere, for her lander den årlige afgift på ca. 13.000 kr. pr. år. Men har man lysten, pengene og behovet, så venter der køreoplevelser, der er langt over det normale. Ford Ranger fås også i en mindre barsk udgave, der hedder Stormtrack til priser, der er lidt over 100.000 kr. lavere.

Ford Ranger

Raptor Special Edition (Diesel)
Ford Ranger Raptor set bagfra

Fordele

Terrænkørsel / Påhængsvægt / Komfort

Ulemper

Pris / Ejerafgift / Ikke tre års garanti

Pris

623.035 kr.

Maks. effekt

213 hk