Logo

Honda Civic – Sportslig hybridbil

Tests

Prøvekørsel

24. oktober 2022

Honda Civic set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Den nyeste generation af Honda Civic er en hybridbil med en noget særlig motorteknik. Det gør den både sjov, velkørende og en smule grøn.

Motor mener:

Det er lykkedes for Honda at skabe en meget vellykket bil med en helt anderledes teknik end den, andre bilmærker bruger. Den er sjov, og den kører godt!

TANNISBY Civic har altid være en bilmodel, der kunne byde på noget særligt. For 50 år siden tiltrak den første generation sig opmærksomheden med sit opsigtsvækkende design. Nu er vi nået til 11. generation, og denne gang er det helt klart hybridteknikken, der adskiller en Civic fra de andre.

Køreegenskaberne har altid været i fokus, og det er de også i denne udgave, hvor vi kan gøre en lang historie kort ved blot at konkludere, at den kører hamrende godt!

Så lad os i stedet dykke ned i den del, der virkelig fortjener en beskrivelse: Hybridteknikken, som fabrikken kalder e:HEV. Med den er Civic udstyret med en elmotor, der trækker på forhjulene. Det betyder, at bilen langt hen ad vejen opleves som en elbil.

Men Civic er ikke en elbil, for drivkilden til det hele er en 2.0-liters benzinmotor, der driver en generator, der laver strøm til elmotoren. Imellem de to enheder er der installeret et batteri, der kan gemme den strøm, der produceres, når man slipper speederen, og bilen blot triller, så strømmen populært sagt løber baglæns.

Med hjælp fra batteriet kan man dermed opleve, at man indimellem kører videre, uden at benzinmotoren er startet. Og det er netop det, der er målet, for så kører bilen længere på literen. Fabrikken stiller 20 km pr. liter i udsigt, og det virker ikke helt uopnåeligt, viste vores første møde med den nye Civic.

Førerpladsen er lækker at se på og desuden velfungerende.

Førerpladsen er lækker at se på og desuden velfungerende.

Virtuel gearkasse

Honda har lang tradition for at bygge gode benzinmotorer og lækre transmissioner. Og selvom teknikken i denne Civic altså på ingen måde ligner de tidligere versioners, så har man alligevel formået at gøre brug af sin erfaring.

Det mærkes på en sjov måde, når man sætter sig bag rattet og træder speederen ned. Så mødes man med en hurtig og glidende acceleration, der tillader, at man når 100 km/t. på blot 7,8 sekunder. Mens det sker, får man en sjov oplevelse: Benzinmotoren går op og ned i omdrejninger på præcis samme måde, som hvis det havde været en bil med en lækker automatgearkasse, der kan skifte gear på ingen tid.

Det lyder virkelig godt, og giver en klar opfattelse af, at der er en sammenhæng mellem motorens omdrejningstal og hastigheden. I virkeligheden er det dog en illusion, for benzinmotoren trækker på det tidspunkt blot generatoren, der leverer strømmen til elmotoren. Men det opleves godt, og det hele er med til at underbygge Hondas image som en producent af lækre motorer.

Bagsædepladsen er noget kneben til knæ og hoved

Bagsædepladsen er noget kneben til knæ og hoved, men der er friskluftdyser mellem forsæderne og to usb-stik.

Motoren kan også hjælpe til

Det er dog ikke kun ledninger, der forbinder benzinmotoren med de trækkende hjul. Ved hjælp af en snedig konstruktion er det muligt for hybridsystemet at lukke en kobling, så benzinmotoren mekanisk også trækker direkte på forhjulene. Det sker ved stabiliserede hastigheder på mellem 80 og 130 km/t., og så trækker motoren direkte uden brug af en gearkasse.

Derved undgår man først at lave mekanisk energi til elektrisk energi og så tilbage til mekanisk energi igen. En sådan proces ville medføre et ret stort energitab, og det er det, man altså her undgår.

Træder man speederen i bund ved disse hastigheder, vil man opleve, at benzinmotoren og elmotoren hjælpes ad med at trække bilen frem. Derved får man den maksimale systemeffekt på 184 hk ud af drivlinjen.

For at gøre hele oplevelsen total, er der installeret gearskiftegreb bag rattet, så man kan forledes til at tro, man skifter gear, selvom det hele altså er en virtuel gearkasse.

Bagagerummet rummer 410 liter og er ganske dybt.

Bagagerummet rummer 410 liter og er ganske dybt. Hattehylden er udformet som et rullegardin, der kører på tværs af bilens længderetning.

Hvad koster Honda Civic?

Den nye generation af Honda Civic er en femdørs hatchback. Den fås kun med den omtalte hybridteknik og kommer i tre udstyrsniveauer: Elegance, Advance og Sport. En Civic Advance koster 439.900 kr.

Bilen er allerede kommet til Danmark, og den sælges med en udmærket garanti på tre år og 100.000 km på hele bilen, men med en lidt bedre garanti på fem år og 100.000 km på elmotoren og de tilhørende elektriske komponenter. Det giver en vis tryghed, når der er tale om en kompliceret konstruktion.

Honda har allerede en egentlig i elbil i programmet i form af den ikoniske Honda e. Og allerede næste år tilføjes endnu en elbil i form af den lille SUV, der kommer til at hedde e:NY1. Derudover kommer CR-V i en plugin-hybrid udgave, ligesom vi ser en ny bilmodel, ZR-V, som hybridbil med samme teknik som den vi har mødt her i Civic.

Honda Civic e:HEV

2.0 Hybrid Advance (hybrid)
Den runde form, hvor tag og bagklap glider ud i et, giver bilen en dynamisk fremtoning og en praktisk adgang til bagagerummet.

Fordele

Motor / Forbrug / Udstyr

Ulemper

Bagsædeplads / Modelprogram / Pris

Pris

439.900 kr.