Toyota Prius – Farvel til de fodformede sko
Prøvekørsel
24. januar 2023

Foto: Toyota

Toyota Prius bevæger sig væk fra klimakrigerens univers og ind på de bonede gulve, hvor det ydre tæller mindst lige så meget som det indre. Det er der kommet en fin og moderne bil ud af, hvor miljøkampen fortsættes i et mere moderat tempo.
Motor mener:
Toyota Prius er blevet en vellykket plugin-hybrid med et flot design. Det lidt nørdede image er erstattet af moderne linjer, men miljøprofilen findes heldigvis stadig.
ATHEN På 25 år har Toyota Prius gennemgået en udvikling, der modsvarer skiftet fra et par fodformede sko til et par lækre italienske designersko.
I denne femte generation er de tidligere modellers ikoniske form således byttet ud med et lavt design, der overalt minder mere om en lækker sportsvogn end om en praktisk og miljøvenlig familiebil.
Samtidig er mængden af flotte designelementer øget dramatisk, så denne femte generation af den verdenskendte miljøbil nu fremstår langt mere udadvendt end nogensinde før.
Video: Se nærmere på den nye Toyota Prius
Toyota Prius fås kun som plugin-hybrid
Det var netop Prius, der tilbage i 1997 introducerede hybridteknikken for en måbende verden, der for første gang skulle forstå, hvordan en benzinmotor og en elmotor tilsammen kunne få en bil til at køre markant længere på literen, samtidig med at den bød på automatgearets fordele.
Det tog nogle generationer af bilen, før den opgave var løst, men nu kan Toyota se tilbage på intet mindre end fem mio. solgte Prius-modeller og hele 22 mio. solgte hybridbiler i alt.
I Danmark fik Prius dog en svær start, da det danske afgiftssystem modarbejdede hybridteknikken, men med de nye og mere miljøtilpassede afgifter i dag, ser fremtiden lys ud for den elektrificerede bilmodel.
I lighed med den tidligere Prius fås denne femte generation kun som plugin-hybrid, og det betyder, at udslippet af CO2 er så lavt, at afgiften på bilen er reduceret betydeligt. Vi venter, at Prius vil koste fra omkring 400.000 kr.

Førerpladsen er lækkert udformet med store skærme, traditionelle knapper til klimaanlægget og en elektronisk styret gearstang i midten. Fra rattet styres bilens mange assistentsystemer.
Forbedret hybridteknik i Toyota Prius
Vi har allerede prøvet den nye Prius, og det var en meget positiv oplevelse. Hybridteknikken er bygget over den nye femte generations teknik, som kendes fra bl.a. Corolla Cross, men i Prius er batteriet øget til hele 13,4 kWh, ligesom elmotoren her yder op til 160 hk.
Dermed kan man i den nye Prius køre på el i lang tid uden at man savner kræfter. Er der strøm på batteriet, vil Prius altid starte op i EV-mode, og så kører den som en elbil.
Det foregår smidigt og lydløst, og rækkevidden er her på op til 69 km. Vi gætter på, at det modsvarer omkring 50 km ved normal kørsel herhjemme. Dermed kan bilen uden problemer bruges som en elbil i hverdagen for mange danskere. Ikke mindst fordi der er indbygget en elektrisk varmepumpe, vil Prius kunne køre på el både sommer og vinter.
Man kan naturligvis også vælge at køre i hybrid-mode, og så arbejder en toliters benzinmotor sammen med elmotoren, og så har man i alt op til 223 hk til rådighed. Det er en dramatisk forøgelse i forhold til tidligere, hvor man i alt kun havde 122 hk til rådighed. Lige her mærker man, at Toyota ikke kun har haft fokus på det miljømæssige aspekt i den nye Prius.

Bagsædepladsen er ikke bilens styrke, og høje personer støder hovedet mod loftet. Der er plads til tre personer, masser af strømudtag, men ikke separate friskluftdyser til bagsædet.
Hvordan kører Toyota Prius?
Ved præsentationen af den nye Prius fik vi også lejlighed til at køre i de fire foregående generationer. Og efter at have genoplevet udviklingen gennem 25 år stod det lysende klart, at denne nye generation er markant forbedret på alle områder, når det handler om køreegenskaber.
Styretøjet føles let og præcist, affjedringen komfortabel, og så giver den nye hybrid-drivlinje bilen en dynamik, der er virkelig overbevisende.
Den nye Prius vejer omkring et halvt ton mindre end en almindelig elbil, og det mærkes tydeligt, når man kører hen over pludselige huller i vejbanen eller høje fartbump. Så føles bilen let og rar.
Prius har også fået Toyotas nyeste sikkerhedssystemer, der kan hjælpe med at fastholde bilen i vognbanen på en sikker måde, og som kan advare om farer rundt om bilen i næsten alle tænkelige situationer. Det gør Prius til en sikker og tryg bil på vejene.

Bagagerummet er vokset med 32 liter, idet batteriet nu er placeret under bagsædet. Alligevel rummer det kun 284 liter. En stor bagklap gør dog adgangen god.
En meget lav bil
I forhold til de tidligere generationer er luftmodstandskoefficienten øget en smule, som følge af at tagets højeste punkt er flyttet fra at være over forsædet til nu at befinde sig over bagsædet. Til gengæld giver bilens mindre højde et mindre areal, og det betyder, at den samlede luftmodstand er bibeholdt på samme lave niveau som før.
Ulempen ved den lave højde er dog, at Prius nu er en bil, man stiger ned i, og ikke ind i. Det føles meget anderledes end i mange af de nye elbiler, der på grund af batteriet er markant højere. Nogle vil givetvis sætte pris på Prius’ lave siddehøjde lige over vejen, mens andre vil føle, at bilen er svær at komme ind og ud af.
Den lave taglinje mærkes også ved bagsædet, hvor høje personer let støder hovedet mod loftet, og det mærkes i særdeleshed ved bagagerummet, der, trods en ny placering af batteriet under bagsædet, må siges at være beskedent med sine blot 284 liter. Og det hele bliver ikke bedre af, at man ikke må udstyre Prius med et anhængertræk.
Men kan man leve med disse begrænsninger, venter der en meget positiv køreoplevelse, når den nye Prius Plugin-hybrid dukker op i Danmark lige før sommerferien.
Toyota Prius

Fordele
Komfort / Hybrid-teknik / Garanti
Ulemper
Bagsædeplads / Trækkrog ej mulig / Ingen visker, bag
Pris
400.000 kr.
Maks. effekt
223 hk










Toyota Prius kommer nu i en femte generation med et meget kileformet og smart design. Bilen kommer kun som plugin-hybrid.