BMW i5 – Fuld strøm på autobahn
Prøvekørsel
11. oktober 2023

Foto: Karsten Meyland Lemche

El-udgaven af den nye BMW 5-serie er en tilbagevenden til mærkets klassiske dyder som komfortabel langtursbil. Også indpakningen er traditionel trods en del pynt.
Motor mener:
Det er en udsøgt fornøjelse at køre BMW i5, og BMW-fornemmelsen er intakt. i5 er en naturlig afløser til dem, der hidtil har sat pris på 5-seriens kvaliteter.
TANNISBY En 5-serie fra BMW har altid været kendetegnet ved en grundlæggende evne til at køre langt på komfortabel vis. Ikke mindst på grund af de ofte sekscylindrede benzin- og dieselmotorer.
Det er derfor ikke let, når det sydtyske bilmærke skal gå fra de lækre brændstofmotorer og over til en elmotor, som i bund og grund ikke føles meget forskellig fra bilmærke til bilmærke.
Men den øvelse er løst til topkarakter i denne ottende generation af BMW 5-serien, som i eludgaven hedder i5. Der er tale om en helt ny konstruktion, og den kommer også i benzin- og dieseludgaver.
Dieseludgaven kommer til Danmark i år sammen med eludgaven, mens yderligere to plugin-hybrider først dukker op til foråret.
((Artiklen fortsætter under videoen))
Video: Se nærmere på BMW i5

BMW i5 kommer som stationcar
Eludgaven, som vi her ser nærmere på, kommer i en udgave med det klassiske baghjulstræk og 340 hk samt i en udgave med firehjulstræk og hele 601 hk.
Da udgaven med to elmotorer er omtrent dobbelt så dyr som den med blot én elmotor, er det den billigste udgave, eDrive40, der er mest opmærksomhed omkring herhjemme. Den koster under 600.000 kr. i en udgave med et pænt udstyrsniveau, der bl.a. omfatter en udstyrspakke med adaptiv fartpilot.
Bilen er udstyret med et batteri på lidt over 80 kWh, og det giver en rækkevidde på godt 500 km lidt afhængig af udstyrsniveauet. Den lades op med 11 kW hjemme og med op til 205 kW på farten, hvilket er meget flot.
I første omgang dukker i5 op som en klassisk firedørs sedan, men en femdørs stationcar venter i kulissen.

Førerpladsen er præget af det store og brede glaspanel, der løber i en sammenhængende form fra instrumenthuset til den store skærm til højre fra rattet. Den til højre er en trykskærm, men kan også styres fra den runde drejeknap mellem forsæderne.
Førerpladsen imponerer
Bag rattet mødes man af en meget velordnet førerplads med en bred skærm, der foran rattet viser de mest elementære kørselsoplysninger, mens skærmen i midten på flot vis rummer alle yderligere funktioner, herunder trådløs spejling af mobilens Apple CarPlay eller Android Auto.
Man kan navigere gennem skærmens mange menuer enten via en drejeknap mellem forsæderne eller blot ved at trykke på skærmen. Endnu er talekommandoer ikke til rådighed på dansk.
Forsæderne i standardudførelsen har vi til gode at prøve, men i de eljusterbare komfortsæder er siddekomforten i top. Ved bagsædet er der mægtig plads til selv høje personer ved de to ydersæder, mens midtersædet er ringe på grund af den ret store kardantunnel, der fylder ved gulvet.
Bagagerummet er flot beklædt, og der er elbagklap samt et rum under gulvet til ladekabler.

Skærmen til højre kan vise tre vinduer samtidigt, så man både kan få overblikket ved navigationsanlægget og f.eks. oplysninger om vejret og tiden som her på billedet.
Hvordan kører BMW i5?
De første køreindtryk er overordentlig positive. Dels er støjniveauet lavt, dels er affjedringskomforten yderst god. Men det hører med til billedet, at de udgaver, vi har prøvet, havde adaptiv undervogn, støjdæmpende ruder og de mest avancerede assistentsystemer.
Men de passer alle godt til bilen, og særligt den assistent, der hjælper med vognbaneskift, er noget af det bedste, vi til dato har prøvet.
I lighed med i mange andre nye biler advares man, hvis hastigheden kommer blot en smule over det tilladte. Det er en fin idé, men det kræver, at bilen altid kender den rette hastighedsgrænse, hvilket er svært i Danmark, hvor man ofte undlader at skilte med den tilladte hastighed. Af den grund er det fint, at den er let at slå fra via SET-knappen på rattet.
Både på lande- og motorveje giver BMW i5 en køreoplevelse, der bringer smilet frem i ansigtet. En række køreprogrammer lader oplevelsen svinge mellem en helt stille kørsel til den mest syrede oplevelse med farver og lydeffekter, der får bilen til at lyde som et rumskib i et computerspil.

Ved bagsædet er der meget fin plads, og man sidder komfortabelt med god støtte under lårene. Der er friskluftdyser, et fint midterarmlæn og naturligvis strømudtag.
Masser af udstyr at tilkøbe
Udvendigt kendes den nye i5 på en markant grill fortil, hvor man som ekstraudstyr kan vælge, at der skal være lys i kanten af grillen. Det giver bilen en flot fremtoning i mørke og får bilen til at skille sig ud på p-pladsen, men det gør også bilen lidt for pyntet.
Forlygterne er som standard adaptive LED-lygter, men her kan man tilkøbe matrix-lygter af en ret avanceret slags. Sådanne var der på vores testbil, der i en mørketest viste sig at give et flot klart og variabelt lys foran bilen, uden at det var det bedste, vi har oplevet.
I det hele taget kan man tilkøbe meget udstyr til bilen, for BMW oplyser, at mange af deres kunder er ekstra krævende. Hører man til den gruppe, skal man nok blive begejstret, men som altid koster hvert kryds en pæn sum.
BMW i5

Fordele
Komfort / Udstyr / Køreegenskaber
Ulemper
Midterplads, bag / Ingen frunk / Ikke tre års garanti
Pris
583.000 kr.
Rækkevidde (WLTP)
582 km
Maks. effekt
340 hk








Den nye 5-serie fra BMW kommer både som denne elbil - i5 - og i udgaver med forbrændingsmotorer. Fronten er moderne, men alligevel typisk BMW-agtig at se på.