Logo

MG 3 – Kinesisk minibil udfordrer populær hybridbil

Tests

Prøvekørsel

1. november 2024

MG 3 set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Hybridbilen MG 3 ikke det store indtryk på nogen områder, og netop det gør den bemærkelsesværdig. For den første tur i den kinesiske minibil afslørede dermed heller ikke åbenlyse svagheder.

Motor mener

Den er billigere end en Toyota Yaris, men har heller ikke samme mængde af udstyr. Spørgsmålet er, om den lavere pris kan kompensere for MG 3’s neutrale køreoplevelse og dens middelmådige plads?

TANNISBY MG 3 er mærkets første rendyrkede hybridbil. Altså en bil, hvor man kun tanker benzin, og hvor elmotor og batteri blot hjælper med at forbedre benzinøkonomien.

Det er en lidt pudsig udvikling, MG netop nu undergår. Mærket stammer oprindeligt fra England, men blev købt af SAIC-gruppen i Kina i 2007.

MG kom først tilbage til Danmark i 2019 og startede dengang med plugin-hybriden EHS, men er efterhånden blevet mest kendt for sine elbiler.

Den nye MG 3 er en minibil med en lille benzinmotor, der arbejder sammen med elmotor og et tre-trins automatgear. Den er dermed en direkte konkurrent til Toyota Yaris, der har været en af klassens mest solgte modeller og ubetinget den mest solgte med hybriddrivlinje.

Førerpladsen i en MG 3

Indretningen er enkel – og måske lidt for enkel. Der er meget få knapper i bilen, og vi kunne godt tænke os, at der havde været et separat panel til betjening af klimaanlægget. Trykskærmen er for lille til at give permanent plads til klimafunktionerne.

Hvordan kører MG 3?

Modsat Toyota har MG valgt en mere traditionel automatgearkasse, så man slipper for, at omdrejningstallet farer op, når man træder på speederen, som det kan ske med Toyotas gearkasse.

Men den mangler finesse. Når kræfterne fra benzinmotoren kobles til elmotorens træk, kommer der et lille afbræk i accelerationen, og det virker ikke helt så overbevisende. Det er noget man bør afprøve, før man evt. køber bilen.

MG var oprindeligt et sportsligt mærke, men det mærker man ikke meget til i MG 3. Det positive er, at den heller ikke skiller sig negativt ud. Den kører bare uden at gøre særlig meget væsen af sig selv.

Det er selvfølgelig fint nok, men det føles også lidt ærgerligt, at man genopliver et mærke med en så fin historie, og at man så ikke engang forsøger at udvikle alle modellerne i det oprindelige mærkes ånd.

Stor skærm i MG 3

Slægtskabet med elbilen MG 4 er tydelig i kabinen og især i trykskærmen. Her kan man godt mærke, at teknikken ikke er klasseledende, men til prisen er det en fornuftig løsning, at man får Android Auto/Apple CarPlay med kabelforbindelse.

Hvilken MG 3 skal man vælge?

Startprisen for MG 3 er på 215.000 kr. Her får man en adaptiv fartpilot og aircondition, men skal opgradere til Comfort-version til 230.000 kr. for at få friskluftdyser på bagsædet, bagrudevisker, varme i sidespejle og flere højttalere.

Men også her må man undvære sædevarme og LED-forlygter, der først er standard i topmodellen Luxury til 250.000 kr. Så får man også nøglefri betjening, læderrat, dellædersæder, mere sikkerhedsudstyr og mulighed for at vælge en farve. De to billigste udgaver af MG 3 fås nemlig kun i hvid.

Dermed er det Luxury-udgaven, der er det mest oplagte valg, og også den, der bedst kan sammenlignes med Toyota Yaris med Style-udstyr, der er den mest solgte model i klassen. Men i den sammenligning er MG 3 overraskende nok 5.000 kr. dyrere, og det gør, at MG 3 formentlig får det svært.

Også selv om MG tilbyder en garanti på syv år, er det svært at se, at MG 3 for alvor skal blive en interessant model i Danmark.

MG 3

Hybrid+ Comfort (hybrid)
MG 3 findes kun som femdørs hatchback og blot med én motorvariant. Vælger du Standard- eller Comfort-versionerne, er bilen hvid. Vil du have farve på (og sædevarme), skal du købe topmodellen Luxury til 249.999 kr.

Fordele

Syv års garanti / Automatgear / Kører fint

Ulemper

Motor / Udstyrsniveau / Bagsædeplads

Pris

229.999 kr.