Porsche Macan – Porsche-DNA savnes
Prøvekørsel
5. november 2024

Foto: Karsten Meyland Lemche

Den helt elektriske Macan fra Porsche har været forsinket, men nu er den her, og som man ville forvente, er den hurtig og ikke mindst hurtig til at lade.
Motor mener
Er drømmen en Porsche med høj indstigning og ønsket om at køre elektrisk, kan Macan være svaret. Men tænk dig om, for Macan savner mere af det ægte Porsche-DNA.
TANNISBY Porsche er i en overgangsfase, hvor de eftertragtede bilmodeller er ved at skifte fra at køre på benzin til kun at køre på el. Men hvor benzinmotoren i hverdagsbiler har været en nødvendighed, har den altid været en del af identiteten i en Porsche.
Den anden generation af Macan fås kun som elbil, og den kommer hverken som benzinbil eller plugin-hybrid. Den er baseret på Volkswagen Groups nye elektriske platform, PPE.
Det er samme platform, som Audi A6 og Q6 e-tron er baseret på, og det er godt nyt. For det betyder 800 volts batteriteknologi og dermed klasseledende lynhurtig opladning.
Og da Macan endnu kun fås med den store batteripakke på 95 kWh, får man en rækkevidde i basismodellen på hele 641 km. Den kan oplades med op til 270 kW. Det er vildt flot!

Porsche er virkelig et luksusmærke, og med de rette krydser føles Macan meget luksuriøs, og samtidig kan kabinen føles intim og sportslig. Instrumenterne kan personaliseres med mange visningsmuligheder.
Er Macan en ægte Porsche?
Det samme er accelerationen, der er vanvittig i forhold til den tidligere Macan på benzin og diesel. 3,3 sekunder til 100 km/t. er godt nok hurtigt. Men der er efterhånden så mange ekstremt hurtige elbiler, at acceleration ikke længere er et parameter, hvor Porsche kan skille sig ud.
Priserne for den baghjulstrukne basisvariant starter ved 730.000 kr., og topmodellen Turbo koster godt 1,1 million kr. Men det er uden adaptiv fartpilot, som koster godt 8.000 kr. Selvom Porsche aldrig har været ødsle med udstyr, er det alligevel et spøjst fravalg.
Som køber er der rigtig mange valgmuligheder til at specificere bilen, så man kan få den, lige som man vil have den. Det giver en luksus, som bilkøbere af mange andre bilmærker ikke oplever. Her kan Porsche kræse for de luksusorienterede kunder.

Bagagerummet er som altid højt placeret i en SUV, og umiddelbart forekommer Macans bagagerum lidt mindre end i Audi Q6. Det er dog meget kvadratisk og smart med et bagsæde, der kan lægges ned i tre dele. Posekrogen er dog ubrugelig og dermed aldeles overflødig.
Hvordan kører Porsche Macan?
Porsche lancerede Taycan som mærkets første elbil for fire år siden, og dengang satte bilen nye standarder for, hvor sportslig en elbil kan være. Eller bare at være sportslig i det hele taget.
Bag rattet er Taycan stadig en køredynamisk drømmebil, men det er Macan ikke. Den er bare hårdt affjedret og uden rigtigt at engagere føreren i køreoplevelsen.
Porsche har før været i vælten og vundet. For godt tyve år siden introducerede de deres første SUV-model, Cayenne. En kæmpe høj bil med offroad-egenskaber, der nærmest var større end de garager, som Porsche-ejerne hidtil havde haft. Men Cayenne var en inciterende køreoplevelse, ligesom man også oplever det i Taycan.
Macan er ikke skelsættende på samme måde og minder mere om en Audi Q6 e-tron, men med lidt mere sportslige klæder. Det ender med, at man står tilbage efter en køretur med et uforløst ønske om at køre i en rigtig Porsche. Og det er ærgerligt!
Porsche Macan

Fordele
Betjening / Ladeeffekt / Udstyrsmuligheder
Ulemper
Porsche følelse savnes / Ingen bagrudevisker / Ikke tre års garanti
Pris
1.189.900 kr.
Rækkevidde (WLTP)
616 km
Maks. effekt
639 hk








Der er fire små LED’er i udkanten af hver forlygte som på andre Porsche modeller, og designet er umiskendeligt Porsche-SUV. Men køreoplevelsen er uforløst i forhold andre Porsche-modeller.