Logo

DS No.8 – Præsidentens bil

Tests

Prøvekørsel

4. december 2025

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Det franske luksusmærke DS er nu i Danmark med topmodellen No.8, der i Frankrig benyttes af præsidenten, når han skal køre i parade. Vi har også kørt den.

FDM mener: Uanset hvilken plads man sidder på i den nye DS No.8 imponerer den ved at på sin egen måde at skabe en unik stemning – i topmodellen er fornemmelsen hjulpet på vej af selveste Jules Verne.

TANNISBY Før i tiden var DS Citroëns luksusmærke, men nu er det et selvstændigt brand, som bygger biler med udgangspunkt i den position, som Frankrig har skabt sig som centrum for alverdens modehuse. DS skal kort og godt bygge biler, der oser langt væk af mode, design og eventyr.

Den nye topmodel hedder No. 8 og lægger sig dermed også tæt op ad parfumenavnet fra Chanel, hvilket igen knytter bilmærket til fransk livsstil, luksus og elegance.

No. 8 er en stor limousine-agtig elbil. Den måler næsten fem meter i længden, og indvendigt byder den på komfort i en klasse for sig. Her er der lagt vægt på oplevelsen, og i de første udgaver var det eventyrforfatteren Jules Verne, der havde lagt navn og inspiration til formerne. Det skete i en særlig lanceringsudgave, som på rekordtid blev udsolgt.

Førerpladsen er spændende udformet med en sjov brug af forskellige materialer, former og mønstre, der i sig selv giver en oplevelse. Generelt er oplevelsen af bilen meget positiv.

Hvad koster DS No.8?

Nu er det to udstyrsniveauer, Pallas og Etoile (stjerne), der er udgangspunktet for designet ude og inde. Priserne begynder ved 415.000 kr., mens topudgaven med alt i udstyr og det store batteri koster 535.000 kr.

Bilen bygges naturligvis i Frankrig, og en særlig version blev bygget til den franske præsident, Emmanuel Macron, som i 2025 brugte den ved en stor parade i forbindelse med 80-året for Frankrigs befrielse efter Anden verdenskrig.

Hans udgave fik hele armen med særlige træpaneler ved dørene og plisserede dørsider i silke foruden al den indbyggede sikkerhed, som der kræves af en bil til så vigtige personer.

Den bil er stadig i præsidentens flåde, og vi fik kortvarigt lov til at prøvesidde den. Der har utvivlsomt givet ham en god køretur!

Sæderne er meget lækkert udformet og kommer med ægte læderbetræk. Et DS-logo ved hovedstøtten stikker frem og byder velkommen. Der er naturligvis indbygget varme, køling og massage, ligesom sæderne er eljusterbare.

Benytter Stellantis-teknologi

Bag rattet vil kendere hurtigt se, at der er tale om en elbil, der langt hen ad vejen benytter sig af den samme teknik, som vi finder i både Peugeot, Citroën og de andre elbiler i Stellantis-koncernen.

Det gør nu ikke noget, for den virker fint i DS No.8, hvor man nyder godt af en generelt fin kørekomfort med gode assistentsystemer. I topudgaven, som vi har prøvet, var der justerbare støddæmpere, der kunne give bilen en ekstra kørekomfort, når det var ønskeligt.

Men den funktion er ikke med i det danske modelprogram, der er noget mindre end det franske. Vi følte, at det i særdeleshed er ved bagsædet, at man får den helt store oplevelse, uden at føreren snydes på den bekostning.

Materialernes form og overflade giver lyst til at gå på opdagelse i bilens hjørner. Her er det dørside, højttaler, friskluftdyse og instrumentbord, der mødes i en flot komposition, der må siges at være unik.

Hvor lang garanti er der på DS No.8?

Men alt i alt er det lykkedes DS at skabe en unik bil med udgangspunkt i en mere jordnær teknik. Rækkevidden er imponerende takket være et batteri på næsten 100 kWh, ladetiden er på under en halv time, og udstyrsniveauet er højt.

En beskeden to-årig fabriksgaranti udvides til otte år eller 160.000 km, hvis man følger serviceprogrammet hos et DS-værksted.

Det er en løsning, der virker rimelig for en bil som denne, selvom vi havde foretrukket en mere håndfast femårig garanti, som efterhånden er blevet standard herhjemme.

DS No.8

Étoile (El)

Fordele

Design / Komfort / Udstyr

Ulemper

Ingen bagrudevisker / Kopholdere / Ikke fem års garanti

Pris

535.000 kr.

Rækkevidde (WLTP)

712 km

Opladning AC/DC (Maks.)

11 / 160 kW

Maks. effekt

180 kW

Se flere fotos med DS No.8