VW T-Roc – 12 cm giver boost til populær SUV
Prøvekørsel
27. november 2025

Foto: VW

VW's mest populære SUV bliver opdateret på det mest kritiske punkt. Men den kommer kun som benzinbil til Danmark – og måske som hybrid næste år.
FDM mener
Langt mere praktisk med ekstra plads i kabinen. Nu er T-Roc en ægte SUV-udgave af Golfen. Men prisen er stukket helt af. Vent på, at tilbuddene på privatleasing kommer.
LISSABON Anden generation af T-Roc får en længe ventet forlængelse af bilen, der giver den ekstra benplads som, gør den egnet som familiebil. Nu er der reelt samme benplads som i en VW Golf, tidligere var T-Roc’en nærmest en klasse mindre i kabinen. Øget benplads er en klar forbedring, og den vigtigste forandring i generationsskiftet.
Designet har også fået en tur med den store pensel og er blevet mindre kantet og mere elegant. Måske også lidt mere forudsigeligt design, men det har den fordel at vindmodstanden angiveligt skulle være 10 procent bedre. Som ekstraudstyr kan man vælge nyudviklede LED-lygter, der både har avancerede funktioner i forhold til udsyn foran og et lygtebånd mellem baglygterne med avancerede velkomsthilsener.

Designet på T-Roc er blevet mere nedtonet og klassisk. Men samtidig er dens vindmodstand blevet 10 pct. bedre end forgængeren.
Flere knapper i kabinen?
VW har offentligt sagt, at de vil væk fra de avancerede rat med trykfølsomme overflader og tilbage til klassiske knapper på rattet. Det er der også i anden generation af T-Roc. Rattet har tidligere været på de billige udgaver af bl.a. Golf, men er nu standard på alle versioner af SUV’en.
Der er også kommet en stor drejeknap mellem forsæderne, hvor du bl.a. kan styre volumen på anlægget. Og selvom der stadig er et trykfølsomt panel under trykskærmen, så vil fremtidige modeller også få flere knapper i kabinen.
T-Roc er intuitiv at betjene og har i øvrigt automatgear i alle versioner.

VW har lovet, at der kommer flere knapper ind i deres biler, og i T-Roc kan det ses på rattet, og ved at der er en volumenknap mellem forsæderne.
4 forskellige motorer i T-Roc
Ved præsentationen viste VW kun to udgaver af deres billigste 1.5-liters motorer med henholdsvis 116 og 150 hk. Tidligere har selv basismotorerne klaret sig godt, men den svageste motor virker lidt brystsvag ved mellemaccelerationer. Så de 20.000 kr. i merpris for at få 150 hk er givet godt ud.
Næste år kommer der også en 2-liters motor med mulighed for firehjulstræk og en hybridmotor. Den sidste kan måske blive interessant, men det afhænger af registreringsafgiften på modellen. For prisen er i forvejen ramt lidt hårdt af de nye bilafgifter.
Alle fire motorer kører alene på benzin, og den sidste bliver en sportsmodel kaldet R. Den stod i en konceptudgave ved præsentationen, men den bliver næppe relevant i Danmark, hvor prisen bliver 600.000-700.000 kr.

Bagagerummet er ganske regulært, og det er vokset med 30 liter i forhold til forgængeren, så der nu er pæne og brugbare 475 liter.
Hvordan kører T-Roc?
I en tid med så mange nye elbiler er det tydeligt at mærke, at T-Roc ikke har et stort batteri gemt i bunden. Med en vægt på lige godt 1,4 tons føles den ikke så tung i bevægelserne. Fokus er lagt på komfort, og T-Roc er skabt til familieture og ikke til trackdays.
Der er en god vægtning på styretøjet, og med automatgearet er den meget nem at manøvrere rundt i byen.
Vi prøvede også modellen med adaptiv undervogn, og den giver en endnu bedre komfort. Det er dog ekstraudstyrtil 18.000 kr., som kun kan tilvælges Style- og R-Line-modellerne.

Medieskærmen er, som man kender den fra VW. Desværre har de stadig det berøringsfølsomme panel til betjening af varme og volumen. Det forsvinder på de fremtidige VW-modeller.
God langtursbil med lynhurtig ladning
Den helt store knast er prisen. T-Roc starter i den billigste undermotoriserede udgave til 390.000 kr. Og det er uden interessant udstyr. Vil du have lidt udstyr med i prisen og den kraftigere motor, så ender prisen omkring 460.000-470.000 kr. Bemærk dog, at prisen stort set er den samme for T-Roc som for den helt nye Golf.
Det betyder, at du for færre penge kan købe en elbil, der både er større og bedre udstyret. Dermed vil T-Roc med de aktuelle priser kun være interessant for de bilister, der ikke vil eller kan skifte til elbil.
VW vil dog komme med tilbud på privatleasing, og vi vil anbefale, at man venter, til de kommer, før man slår til. Så slipper du også for at tænke på, at garantien kun er to år på T-Roc, fordi den ikke er en elbil!

Der er en fin placering til mobiltelefonen, så man ikke glemmer den, når man forlader bilen. Drejeknappen til at styre volumen er et kæmpe plus, og så er der gode men ikke fantastiske kopholdere mellem forsæderne.
VW T-Roc

Fordele
Plads / Komfort / Udstyrsmuligheder
Ulemper
Pris / Ikke elektrisk / Ikke fem års garanti
Pris
469.995 kr.
Brændstofforbrug (WLTP)
17,9 km/l
Motor
1.5 - 4 cyl. turbo
Maks. effekt
150 hk