1.300 vejarbejder venter de danske feriebilister

Sommerens ferietrafik i Europa ventes endnu en gang at overstige sidste års. Samtidig lurer over 1.300 vejarbejder på de tyske motorveje. FDM har samlet et overblik over kør selv-feriens værste flaskehalse og tips til, hvordan man undgår at sidde fast.

Pressemeddelelse

Mange danskere sætter de kommende uger kursen sydpå. Men begynder ferien bag rattet, skal der tankes godt op med tålmodighed hjemmefra. Igen i år er der nemlig høj risiko for kødannelser på mange europæiske veje. Det gælder ikke mindst på den tyske Autobahn, hvor ferietrafikken ventes at blive mindst lige så tæt som sidste sommer. Her nåede antallet af trafikpropper i weekenden alene i Tyskland op på 43.000. Af dem var halvdelen fredag eftermiddag og aften.

Samtidig falder ferien sammen med højsæsonen for vejarbejder. På de tyske motorveje har man allerede nu rundet de 1.300 vejarbejder.

Modsat tidligere år er der i år ikke udsigt til ’monsterlange’ vejarbejder på de større sydgående motorveje. Til gengæld er der mange mindre vejarbejder, som flere steder ligger tæt og derfor kan føles som ét langt vejarbejde. De fleste steder er der dog to eller flere spor åbne i hver retning, og hastigheden er ’kun’ skiltet ned til 80 km/t.

Det gælder for eksempel på:

  • A1 Femern – Lübeck
  • A3 mellem Würzburg og Nürnberg
  • A5 Heidelberg – Basel (Schweiz)
  • A7 ved Hamborg/Elbtunnel samt mellem Kassel og Würzburg
  • A8 München – Østrig (mod Salzburg/Innsbruck)
  • A9 Berlin – Leipzig – Nürnberg – München
  • A10 (Berliner Ring)
  • A99 (München Ring) øst om München – flere mindre vejarbejder

”Skal man på kør selv-ferie i Europa, må man indstille sig på længere rejsetid. Men tager man sine forholdsregler, kan man minimere risikoen for at sidde fast. Der er mindre risiko for kø midt på ugen, og man kan evt. vælge at køre tidligt på dagen eller sent om aftenen, hvor der typisk er mindre trafik. Og så skal man helt undgå de store byer som Berlin, München og Hamborg i myldretiden eller på EM-slutrundens kampdage,” siger indholdsredaktør på FDM.dk Karsten Meyland Lemche. 

Det er dog ikke kun vejarbejder, der kan sætte feriehumøret på en prøve. Det samme kan trafikken. Den ventes at toppe i den sidste halvdel af juli, hvor især lørdage, som er skiftedag på mange feriedestinationer, kan være slem. Det gælder ikke bare i Tyskland og de sydgående motorveje i Østrig, men også Karawanken-tunnellen mellem Østrig og Slovenien, som mange tager på vejen til Kroatien, og Brennerpasset mellem Østrig og Italien. Begge kan være flaskehalse.

”Hvis det er muligt, bør man undgå at ramme disse strækninger på lørdage i juli og den første del af august, hvor trafikken har det med helt at gå i stå,” siger Karsten Meyland Lemche og tilføjer:

”Derudover bør man løbende orientere sig om trafiksituationen. Det kan være via radio eller GPS med trafikmeldinger eller ved brug af Google Maps, der selv foreslår alternative ruter, hvis trafikken sander til. Sommeren igennem vil vi i FDM også opdatere vores køprognose hver uge.” 

FDM opdaterer hele sommeren løbende sin køprognose og har også samlet et overblik over syv trafikale flaskehalse, man bør undgå på kør selv-ferien.

Derudover ventes der de kommende uger tæt trafik på bl.a. disse strækninger i Tyskland:

  • A1: Lübeck-Hamborg-Bremen-Köln
  • A3: Würzburg-Nürnberg
  • A5: Kassel-Frankfurt-Heidelberg-Basel
  • A7: Flensborg-Hamborg-Hannover-Würzburg-Füssen
  • A8: München-Salzburg
  • A9: Berlin-Nürnberg-München
  • A10: Berliner Ring
  • A19: Rostock – motorvejskryds Wittstock/Dosse
  • A24: Hamborg-Berlin
  • A93: Motorvejskryds Inntal-Kufstein (grænseovergang til Østrig)
  • A99: München Ring

Hent billede