Årets Bil i Europa er sikkerheden selv

Populære KIA EV6, der er ’Car of the Year 2022’ i Europa, overbeviser i ny sikkerhedstest. Den overstråles dog af ny, smart elbil fra Volvo.

Pressemeddelelse

Årets tredje test fra Euro NCAP er helt elektrisk og viser, at bilindustrien for alvor er ved at tage afsked med de rene brændstofbiler.

Af testens seks biler er de to, Kia EV6 og Volvo C40, rene elbiler, mens de fire øvrige, Peugeot 308, Opel Astra, Mercedes-Benz C-klasse og VW Multivan, fås enten som plugin-hybrider eller som benzin- eller dieseludgaver.

Elbilen Kia EV6 blev tidligere på året kåret som Car of the Year 2022 i Europa. Den populære Kia er søsterbil til Hyundai Ioniq 5, og sikkerheden er på samme høje niveau, der rækker til fem sikre stjerner. Det samme gælder den nye Volvo C40, der er mærkets nye SUV-coupé. Volvo C40 er langt hen ad vejen identisk med Volvo XC40, men bilen fås kun som elbil, og har desuden fået en airbag mellem de to forreste sæder, ligesom sikkerhedsudstyret er blevet opdateret. Resultatet er til fem stjerner, der lyser godt op.

”Sikkerhed har altid været et adelsmærke hos Volvo, og med testen af den nye model C40 viser de, at det er noget, de fortsat prioriterer højt. Volvo C40 imponerer især med en meget høj kollisionssikkerhed og med nye sikkerhedssystemer, som er noget af det bedste, vi har set,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Det samme gælder Kia EV6, der er en meget efterspurgt bil. Sikkerhedsmæssigt er der ingen fingre at sætte på den. Kun en lang leveringstid er et stort minus.”

De mange stjerner til trods er der enkelte mislyde i den aktuelle test, hvor populære Peugeot 308 og søsterbilen Opel Astra begge må ’nøjes’ med fire Euro NCAP-stjerner. I begge tilfælde er det i kategorien ’sikkerhedsudstyr’, at bilerne snubler. Årsagen er en automatisk nødbremse, som godt kunne have været bedre. Men også kollisionssikkerheden er set bedre. Faktisk opnår Peugeot 308 kun et resultat, der rækker til fire stjerner i den kategori, mens Opel Astra her er marginalt bedre.

”Peugeot 308 og Opel Astra er meget populære biler i Danmark, og grundlæggende er der heldigvis tale om sikre biler. Men en god sikkerhed handler i dag ikke kun om at beskytte bilens fører og passagerer, men i lige så høj grad medtrafikanterne. Derfor er det ærgerligt, at Stellantis-koncernen bag de to bilmærker ikke har valgt at udstyre bilerne med en bedre nødbremse. At begge biler også savner en airbag mellem de to forreste sæder, som testens fire andre biler har, og at kollisionssikkerheden ikke er bedre trækker også ned,” siger Søren W. Rasmussen.

Testens biler:

  • Kia EV6: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Opel Astra: 4 Euro NCAP-stjerner
  • Mercedes-Benz C-klasse: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Peugeot 308: 4 Euro NCAP-stjerner
  • Volvo C40: 5 Euro NCAP-stjerner
  • VW Multivan: 5 Euro NCAP-stjerner

Hent billede - Kia EV6

Hent billede - Volvo C40