Derfor er elbilens rækkevidde kortere om vinteren

Vinterens lave temperaturer påvirker elbilen på flere områder. Rækkevidden skrumper, lynladning tager længere tid, og du skal økonomisere med strømmen, når du holder længe i kø. Få svar på, hvorfor elbilen opfører sig anderledes om vinteren. 

Elbil holder på rampe til motorvej. Det er vinter med tåge og sne i rabatten.
Viden

Når den første frost kommer, får nye elbilejere et chok over, at bilens rækkevidde pludselig bliver kortere. Er batteriet defekt? Er laderen gået i stykker? Nej, bare rolig, det er helt normalt.

Hvor benzin- og dieselbiler typisk kører lidt kortere på literen om vinteren, kan du opleve et markant højere elforbrug i en elbil.

Forskellen er, at de traditionelle biler bruger restvarme fra motoren til at opvarme kabinen, mens elbilen må bruge strøm fra batteriet. Det er strøm, som ellers kunne bruges til fremdrift, og dermed afkortes elbilens rækkevidde.

Ifølge FDMs målinger stiger forbruget typisk med 20-30 procent afhængig af temperatur, vejret og ruten. Og højt forbrug giver kort rækkevidde.

Læs mere: Så lang er elbilernes rækkevidde – også om vinteren

Illustration Kan det betale sig at forvarme elbilen?

Det er især opvarmning af kabinen, der kræver meget energi. Derfor kan det være en god idé at forvarme kabinen, mens bilen står til opladning, hvis man skal køre en lang tur. For dermed starter du både med en varm kabine og et fuldt opladt batteri. Det vil give den længste rækkevidde.

Til hverdag betyder det også, at det især er på de korte ture, at strømforbruget stiger mest pr. kørt kilometer. Længere køreture vil være markant mere effektive, fordi elbilen ikke bruger lige så meget energi på at holde en konstant temperatur, som den bruger i opvarmningsfasen.

Der er to måder, kabinen i elbiler bliver opvarmet på: den primitive – som ofte kaldes ’dyppekogeren’ – eller den mere avancerede varmepumpe. Den sidste er op til tre gange mere effektiv, og dermed er den interessant i Danmark, hvor vi i mange måneder har brug for opvarmning af kabinen. Så gå efter en model med varmepumpe, når du skal vælge elbil. Og vær opmærksom på, at den kan mangle på nogle importerede biler.

Illustration Er elbilens rækkevidde kortere om vinteren?

Elbilerne er generelt påvirket af vind og vejr, og i Danmark blæser det ifølge DMI mest om efteråret og tidligt på vinteren. Samtidig er der 25 procent mere nedbør om vinteren, og begge dele betyder, at elbilerne skal bruge mere energi på fremdrift. Vinden er naturligvis primært en udfordring, når du kører i modvind, mens regnvejr både giver større rullemodstand og en højere vindmodstand, fordi luften er tungere.

Der er også et par andre ting, der koster på rækkevidden om vinteren. Det er f.eks. større rullemodstand på vinterdæk end på sommerdæk. Og så regenererer elbilen mindre energi, når batteriet er koldt, samtidig med at batteriet bruger energi på at holde sig selv varmt.

Læs mere: 5 tips – Sådan kører du længere på en opladning

Illustration Hvorfor lader elbilen langsomt om vinteren?

Når du lader din elbil hjemme om vinteren, er der ikke stor forskel på, hvor hurtigt bilen lader i forhold til om sommeren. Men når du er på farten og lynlader i kulden, er der forskel fra bilmodel til bilmodel på, hvor godt de lader.

Årsagen er, at batterier generelt har svært ved at tage imod store strømmængder, når det er koldt. Derfor vil du opleve, at lynladning ikke er effektivt, hvis du kører direkte til en lynlader, efter elbilen har stået natten over i streng kulde.

Batteripakken skal nemlig have en bestemt temperatur for at kunne lynlade optimalt. Det varierer fra bil til bil, og derfor er det i nogle biler muligt at forvarme batteriet på vej mod en lynlader – nogle kan også køle batteriet om sommeren, hvis det er blevet for varmt.

Det er FDMs erfaring, at forvarmning især er effektivt på nogle elbiler, mens andre ikke er så følsomme, fordi der kommer varme i batteripakken under motorvejskørsel. Generelt kan det godt svare sig at ’køre batteriet varmt’ før lynladning.

Når selve opladningen starter, bliver batteriet også varmet op, og derfor kan forskellen om vinteren i mange elbiler være umålelig eller blot forlænge opladningen 3-5 minutter.

Læs mere: Sådan fungerer en elbil

Kan elbilen holde i kø i timevis om vinteren?

Når kulde påvirker elbilens batteri negativt, kunne du måske frygte at holde længe i kø på en motorvej om vinteren. For vil elbilen overhovedet være i stand til at klare det?

En test fra FDMs tyske søsterklub, ADAC, viser, at en elbil kan holde kabinen varm i timevis, selv når der er hård frost på op til 14 grader udenfor. I testen indgik en Renault Zoe (50 kWh) og en VW e-Up (32 kWh) , der er kendt for at have batterier med begrænset kapacitet. 

Elbilerne holdt stille med en temperatur på 22 grader i kabinen og sædevarme aktiveret, og efter 12 timer var omkring 70 procent af batteriet brugt i Renault Zoe og omkring 80 procent i VW e-Up.

Læs mere: ADAC’s undersøgelse af elbiler i trafikprop om vinteren (eksternt link)

FDMs egne test viser også, at en elbil bruger omkring 1-2 kWh i timen på at holde kabinen varm. Hvis elbilen er udstyret med et batteri, der f.eks. har 50 kWh tilbage, vil den i tilfælde af en opstået trafikprop kunne holde en temperatur på ca. 20 grader i en periode på mellem 25 og 50 timer, før batteriet er tomt. Det kræver naturligvis, at bilen ikke kører.  

Hvis du rammer en kø med din elbil, er det afgørende, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet. Men selv ved lav kapacitet vil elbilen kunne holde passagererne varme længe.

Det er en god idé at økonomisere med strømmen og derfor skrue lidt ned for kabinevarmen, slukke for for- og bagrudevarme og undgå at holde døre og vinduer åbne længere end nødvendigt. Vælg eventuelt et ’eco køreprogram’, eller ’driver only’ hvis du sidder alene i bilen, da det kan være med til at sænke varmeforbruget.  

Hvis uheldet er ude, og elbilen løber tør for strøm, tilbyder flere vejhjælpstjenester nødopladning af elbiler på stedet, eller også bliver elbilerne bugseret hen til en ladestander.

Når vintervejret viser sig fra sin kolde og voldsomme side, er det en god idé at medbringe tæpper, varme drikke, en god isskraber, skovl, handsker og evt. slæbetov. Det gælder også, hvis du kører i en brændstofbil.

Læs mere: Her er de bedste tips til kørsel i vintervejr

Vil du have rabat på opladning?

Som medlem af FDM kan du få rabat, når du på farten benytter en lynlader hos Shell til at oplade din elbil.  

Få rabat