KWh, ampere og faser: Forstå elbils-begreberne

Hvad skal du vide for at kunne lade en elbil op? Vi giver dig her en forklaring på de vigtigste opladningsbegreber, så du lade elbilen eller plugin-hybriden hurtigt og sikkert.

Tre forskellige ladestik til elbil
Viden

Vi er efterhånden alle sammen vant til at tale om kilometer pr. liter, men hvis du skifter bilen ud med en elbil, er det et helt andet sprog, du skal lære. Vi har samlet de mest almindelige elbils-betegnelser, så du her kan se, hvad de forskellige begreber dækker over.

Hvor langt kan din elbil køre?

Kilowatt-timer (kWh)

Så hurtigt lader du

En almindelig ladeboks derhjemme kan lade med 11 kW. Det betyder, hvis bilen lader op med den fulde effekt hele vejen igennem, at et batteri på 55 kWh bliver ladet op på fem timer.

En elbils batterikapacitet er udtrykt i kWh, eller kilowatt-timer. Det er det samme enhed, som din elmåler bruger til at måle dit strømforbrug.

En kilowatt-time, eller kWh, er et udtryk for en fast mængde strøm. Det er den strøm, du får, hvis du lader med én kW i én time.

Din elbils forbrug bliver typisk opgjort i Wh/km. Kører du f.eks 200 Wh/km (eller 0,2 kWh) i gennemsnit, og din elbils batteri er på 40 kWh, så kan du køre cirka 200 kilometer på en opladning, da 40 kWh / 0,2 kWh/km = 200 km

Læs mere: Sådan oplader du elbil og plugin-hybrid

Hvor kan du lade din elbil?

Ampere (A)

Strøm er elektroner, og ampere er et udtryk for, hvor mange elektroner der kommer ud i ledningen. Flere elektroner giver mere strøm, men de udvikler også mere varme og et højere forbrug. Jo flere ampere, du lader med, jo hurtigere lader din elbil op.

En almindelig stikkontakt kan ikke holde til at få mere end 6 ampere igennem sig i længere tid. Trækker du mere strøm ud af den, risikerer du både at brænde sikringer over eller i værste fald at smelte din stikkontakt. Bruger du en nødlader til en elbil, skal du derfor ikke lade med mere end 6 A i mere end 2 timer.

En rigtig ladeboks kan holde til at få markant flere ampere til at løbe igennem sig, og derfor er den bekymring ikke til stede i den situation.

Læs mere: Alt om opladning af elbiler

Faser

Strøm i Danmark bliver fodret ind i din bolig i tre faser. Det er forskelligt, hvor mange faser, din bil kan tage imod – det stik, som er mest almindeligt til elbiler, Type 2, understøtter op til tre faser.

Både din ladeboks og din bil bestemmer, hvor mange faser, du kan udnytte. Du vil typisk kunne bruge en eller tre faser.

Hvorfor kan du lade elbilen hurtigere ude i byen?

AC og DC – vekselstrøm og jævnstrøm

Strømmen i dit hjem er vekselstrøm, også kaldet AC. Det kan en elbils batteripakke ikke tage imod, og derfor skal strømmen først omformes til jævnstrøm, også kaldet DC. Det sørger bilen automatisk for, når du lader hjemme.

Hurtiglader du til gengæld på farten, hvor du – med mindre du har en ældre Tesla – bruger et andet stik end til hjemmeladning, kommer strømmen ud af standeren som DC-strøm. Derfor kan det løbe direkte ind i batteriet, hvilket gør det meget hurtigere end når du lader derhjemme. 

Læs mere: Supercharger og hurtigoplader til elbil

Få rådgivning hos FDM, når du skal købe elbil.

Få hjælp til at vælge den rette elbil

Med et FDM-medlemskab kan du få hjælp af vores eksperter indenfor bilteknik og jura, når du skal købe bil.

Læs mere om FDM-medlemskab

Bedst i test

Få en testvindende bilforsikring - også til elbil

FDM Bilforsikring til elbil er kåret som bedst og billigst i test. Se hvor billig en forsikring, du kan få til din elbil.

Beregn pris