De senere års milde vintre, udgifter til de halvårlige hjulskift og bøvl med opbevaring har øget interessen for helårsdæk.
Men selvom helårsdæk er blevet bedre, kan de stadig ikke måle sig i direkte konkurrence med sommer- og vinterdæk. Det viser FDMs seneste test af syv helårsdæk i størrelsen 17-tommer (235/55 R17). Det er dæk, der passer til biler som Ford Kuga, VW Tiguan, Audi Q3 og Volvo V60 m.fl.
Af de syv dæk opnår fire samlet set et gennemsnitligt resultat. Tre ikke kan anbefales.
Helårsdæk har længere bremselængde
Få hjælp af FDM
Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.
Dækkene er blevet testet på samme måde, som FDM tester sommer- og vinterdæk, og forskellen var tydelig.
I testen skulle et godt vinterdæk eksempelvis ’bare’ bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 km/t. på en isglat vej, til sammenligning skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.
Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 km/t., mens testens dårligste helårsdæk skulle bruge hele 52 meter.
Helårsdæk kan være en løsning
Helårsdæk er dog en langt bedre løsning i forhold til at køre på sommerdæk året rundt.
Har du har et kørselsbehov, hvor du primært kører kortere ture og kan lade bilen stå de dage, hvor sneen vælter ned, kan helårsdæk stadig være en både god og sikker løsning. Vel at mærke hvis du vælger et af de bedre helårsdæk.
Vær opmærksom på, at det ikke er i alle lande, helårsdæk er tilladt om vinteren. Så skal I på vinterferie i bil, anbefaler FDM, at du skifter til vinterdæk.
Læs også: Regler for vinter- og helårsdæk i udlandet
Slip for besværet. Få FDM til at klare dit hjulskifte:
Resultatet af helårsdæktesten
Dækkene er rangeret efter denne bedømmelse:
- 4-6 stjerner: Bedre end gennemsnittet
- 3 stjerner: Gennemsnitligt
- 1-2 stjerner: Dårligere end gennemsnittet
Mærke | Navn | Stjerner |
---|---|---|
Continental | AllSeasonContact | *** |
Goodyear | Vector 4 Season G2 | *** |
Michelin | CrossClimate + | *** |
Nokian | WeatherProof | *** |
Uniroyal | AllSeasonExpert 2 | ** |
Vredestein | Quatrac pro | * |
Bridgestone | Weather Control A005 | * |
Gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.
- Continental AllSeasonsContact
-
Testvinder: Der er gode egenskaber på våd vej og overraskende godt greb på is. Men på tør vej er grebet ikke på højde med et sommerdæk, og det trækker ned. På snedækkede veje er resultatet hæderligt. Rullemodstanden er lav og slidstyrken flot.
Kan bruges året rundt med få undtagelser.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 3,6 15 % Kurvekørsel 3,8 40 % Undvigemanøvre 3,8 40 % Bremsning 2,8 20 % Våd vej 2,6 30 % Bremsning 2,5 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,5 10 % Handling 2,4 30 % Sideføring 2,5 10 % Sne 3,0 20 % Bremsning ABS 3,3 40 % Igangsætning 2,5 20 % Bjergkørsel 2,9 40 % Is 2,4 10 % Bremsning ABS 2,5 60 % Sideføring 2,3 40 % Dækstøj 3,0 5 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 2,9 50 % Forbrug (km/l) 1,5 10 % Slidstyrke 1,5 10 %
- Goodyear Vector 4 Season G2
-
Egenskaberne på våd vej er gode, og på is er der godt greb. På snedækkede veje kniber det, og det trækker ned sammen med egenskaberne på tør vej. Slidstyrken er meget flot, og rullemodstanden er lav, hvilket giver et lavt brændstofforbrug.
Kan bruges året rundt med få undtagelser.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 3,8 15 % Kurvekørsel 3,9 40 % Undvigemanøvre 4,0 40 % Bremsning 3,0 20 % Våd vej 2,6 30 % Bremsning 2,1 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,9 30 % Sideføring 2,5 10 % Sne 3,6 20 % Bremsning ABS 3,0 40 % Igangsætning 3,0 20 % Bjergkørsel 4,4 40 % Is 2,4 10 % Bremsning ABS 2,5 60 % Sideføring 2,3 40 % Dækstøj 2,8 5 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 2,6 50 % Forbrug (km/l) 1,9 10 % Slidstyrke 1,0 10 %
- Michelin CrossClimate +
-
Det er kun ved kørsel i høj sne, at det kniber for dette dæk, der ellers imponerer med godt greb på både våd vej, tør vej og på is. Men sneegenskaberne, der akkurat ligger over grænsen til to stjerner, trækker det samlede resultat ned til en tredjeplads i testen.
Kan bruges året rundt med få undtagelser.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,6 15 % Kurvekørsel 2,8 40 % Undvigemanøvre 2,5 40 % Bremsning 2,3 20 % Våd vej 2,7 30 % Bremsning 2,4 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 4,0 10 % Handling 2,3 30 % Sideføring 3,0 10 % Sne 3,9 20 % Bremsning ABS 4,3 40 % Igangsætning 2,5 20 % Bjergkørsel 4,2 40 % Is 2,4 10 % Bremsning ABS 2,5 60 % Sideføring 2,3 40 % Dækstøj 3,0 5 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 0,6 10 %
- Nokian Weatherproof
-
Egenskaberne på våd vej er gode, og på is er der godt vejgreb. Derimod kniber det en smule på tør vej, ligesom grebet på snedækkede veje ikke er rigtig godt. Det trækker ned. Men til danske forhold kan det gå an de fleste dage om året.
Kan bruges året rundt med få undtagelser.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 3,9 15 % Kurvekørsel 4,1 40 % Undvigemanøvre 4,0 40 % Bremsning 3,0 20 % Våd vej 2,9 30 % Bremsning 3,0 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 3,0 30 % Sideføring 2,5 10 % Sne 3,0 20 % Bremsning ABS 2,5 40 % Igangsætning 2,5 20 % Bjergkørsel 3,7 40 % Is 2,7 10 % Bremsning ABS 2,8 60 % Sideføring 2,5 40 % Dækstøj 3,4 5 % Indvendig støj 3,5 50 % Udvendig støj 3,2 50 % Forbrug (km/l) 2,4 10 % Slidstyrke 2,0 10 %
- Uniroyal AllSeasonExpert 2
-
Det er faktisk kun egenskaberne på tør vej, der for alvor er problemet med dette dæk. Her er det særligt stabiliteten ved kørsel ligeud og ved undvigemanøvrer, der er skuffende. Det trækker ned i den samlede vurdering.
Ringe egenskaber om sommeren.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 4,3 15 % Kurvekørsel 4,5 40 % Undvigemanøvre 4,5 40 % Bremsning 3,5 20 % Våd vej 2,7 30 % Bremsning 2,6 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 3,0 30 % Sideføring 3,0 10 % Sne 3,0 20 % Bremsning ABS 2,8 40 % Igangsætning 2,5 20 % Bjergkørsel 3,5 40 % Is 2,4 10 % Bremsning ABS 2,5 60 % Sideføring 2,3 40 % Dækstøj 2,7 5 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 2,3 50 % Forbrug (km/l) 2,2 10 % Slidstyrke 1,0 10 %
- Vredestein Quatrac pro
-
Egenskaberne på sne er dårligst i dette felt og slet ikke på et niveau, man kan forvente af et dæk, der skal bruges hele året. På mange af de andre områder klarer det sig godt, men kører man på dette dæk, skal man lade bilen stå i snevejr.
Ringe egenskaber om vinteren.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 3,9 15 % Kurvekørsel 4,1 40 % Undvigemanøvre 4,3 40 % Bremsning 2,5 20 % Våd vej 2,6 30 % Bremsning 2,6 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,3 30 % Sideføring 2,5 10 % Sne 5,2 20 % Bremsning ABS 5,0 40 % Igangsætning 5,0 20 % Bjergkørsel 5,2 40 % Is 2,7 10 % Bremsning ABS 2,8 60 % Sideføring 2,5 40 % Dækstøj 2,7 5 % Indvendig støj 2,8 50 % Udvendig støj 2,5 50 % Forbrug (km/l) 2,5 10 % Slidstyrke 1,0 10 %
- Bridgestone Weather Control A005
-
Dette er dækket med nogle af de bedste egenskaber på både tør og våd vej, men på snedækkede veje fejler det stort, og det giver en sidsteplads i denne dæktest.
Ringe egenskaber om vinteren.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,6 15 % Kurvekørsel 2,8 40 % Undvigemanøvre 2,5 40 % Bremsning 2,3 20 % Våd vej 2,0 30 % Bremsning 1,3 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 4,0 10 % Handling 1,6 30 % Sideføring 2,0 10 % Sne 5,4 20 % Bremsning ABS 5,0 40 % Igangsætning 4,0 20 % Bjergkørsel 5,4 40 % Is 2,4 10 % Bremsning ABS 2,5 60 % Sideføring 2,3 40 % Dækstøj 2,9 5 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 2,4 50 % Forbrug (km/l) 1,9 10 % Slidstyrke 2,0 10 %