Logo

Regler for vinterdæk i Danmark og andre lande

Guides

Dæk

9. oktober 2025

Hvid bil kører igennem et vinterlandskab
Af FDM

Kender du reglerne for vinterdæk i Danmark og udlandet? Få overblikket over de danske regler og reglerne i de europæiske lande, vi oftest kører på skiferie til.

Når vinteren og skiferien kommer tættere på, er det tid til at få styr på reglerne for vinterdæk, pigdæk og vinterudstyr i de lande, du skal besøge i løbet af vinteren. FDM har derfor lavet en oversigt, hvor du kan se reglerne for andre europæiske lande, herunder de mest populære vinterferiedestinationer.

Hvilke regler for vinterdæk gælder i Danmark?

Siden 1. juli 2025 har det i Danmark været et lovkrav, at du ikke må køre med såkaldt ”åbenbart uegnede" dæk til kørsel i det konkrete føre.

Det betyder f.eks., at du ikke lovligt må køre på is- og sneglatte veje med sommerdæk. De nye regler betyder, at dine dæk i vinterføre som minimum skal være mærket M+S (Mud & Snow), og i hårdt vinterføre skal dækkene også være snefnugmærket med symbolet 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake). Mærkerne står på siden af dækket.

Da det endnu er uklart, hvordan politiet tolker, hvornår der er hårdt vinterføre, og da de fleste helårs- og vinterdæk, der sælges i Danmark, er 3PMSF-mærket, er det FDMs anbefaling, at du vælger dæk, der er 3PMSF-mærket.

Hvis du er afhængig af din bil i hverdagen, bør du derfor skifte til vinterdæk med 3PMSF-mærkning, inden frosten sætter ind, og risikoen for sne, is og sjap opstår.

FDM anbefaler tillige, at du i god tid skifter til vinterdæk, da det traditionelt medfører travlhed hos værksteder og hos dækcentrene, når den første sne falder. Op til jul og skiferie kan der også opstå længere ventetider på værksteder og dækcentre.

Hvis du bliver stoppet af politiet, og bilen har ”uegnede" dæk, risikerer du en bøde på 1.000 kroner per dæk.

Helårsdæk kan være et alternativ for nogle bilister, men selv de bedste helårsdæk med 3PMSF-mærkning yder ikke samme præstation som de bedste vinterdæk under ekstreme vinterforhold.

Skal du køre på is- eller sneglatte veje, anbefaler FDM, at både helårsdæk og vinterdæk har minimum 3 mm mønsterdybde og er mærket med 3PMSF-symbolet. Det handler både om sikkerhed og fremkommelighed.

Læs mere: Fordele og ulemper ved helårsdæk

Det er i øvrigt tilladt at køre med pigdæk i Danmark fra 1. november til 15. april.

Er der krav om brug af M+S eller 3PMSF-mærkede dæk i vinterføre på anhængere og/eller campingvogne på lette køretøjer?

Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at bestemmelsen om åbenbart uegnede dæk ikke medfører særlige krav til dæktype på anhængere og/eller campingvogne til lette køretøjer, da disse ikke har væsentlig betydning for vogntogets vejgreb i forbindelse med igangsætning og bremsning i vinterføre.

Kan der gælde andre krav om vinterdæk i andre lande?

Det korte svar er ja. Der er f.eks. lovkrav om at køre med vinterdæk i fire af de mest populære europæiske skisportsdestinationer, som vi danskere ofte kører på skiferie til: Sverige, Tyskland, Østrig og Italien (i Aostadalen).

Vær dertil opmærksom på, at der udover forskellige krav til brug af vinterdæk, også kan være forskellige krav til dækmønster og dækmærkning. En række lande kræver mere dækmønster på dækkene, end de danske regler foreskriver.

Der kan endvidere også være forskellige regler for brug af snekæder og pigdæk, som det er værd at være opmærksom på, når man kører i udlandet.

Overblik over regler for vinterrdæk i udlandet