Der er en ekstra gave under juletræet til landets bilejere i år. Ikke alene er registreringsafgiften blevet sat ned endnu en gang, de lave brændstofpriser betyder også, at det bliver billigere at være bilejer i 2017. Det viser FDMs store bilbudget for det kommende år. I gennemsnit bliver det 1,6 procent billigere i forhold til 2016.
Det er tredje år i træk, det bliver billigere at være bilejer, og igen skyldes det især de lave brændstofpriser. Ifølge Skatterådet vil listeprisen på en liter benzin i 2017 være på 11,49 kr. Det er 76 øre lavere end i 2016 og hele 1,75 kr. lavere end for to år siden. For en gennemsnitsbilist, der kører 18.000 km om året i en bil, som kører 15 km/l, betyder det en besparelse på 76 kr. om måneden eller 912 kr. om året. Derudover stiger heller ikke den halvårlige ejerafgift i 2017, ligesom renteniveauet fortsat er meget lavt, og forsikringspriserne er faldet en smule.
”Der er besparelser hele vejen rundt for bilejerne. Ikke mindst i forhold til prisen på brændstof, som samlet gør det en smule billigere at være bilejer det kommende år. Spørgsmålet er dog, om benzinprisen ikke har nået bunden. Det ændrer dog ikke på, at de danske bilejere er ekstremt hårdt beskattet. Man skal huske på, at bilejerne stadig betaler op mod 150 procent i registreringsafgift. Samlet forventes bilisterne at lægge omkring 50 milliarder kroner i skatter og afgifter i statskassen i år,” siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.
Udsigten til lavere udgifter til brændstof har da også allerede fået Skatterådet til at sænke taksterne for både befordringsfradraget og kørselsgodtgørelsen i 2017.
Ligesom sidste år har registreringsafgiften igen fået et nøk nedad. Det er sket ved, at man har hævet det såkaldte skalaknæk, som er det beløb, man ’kun’ betaler 105 procents afgift op til. Konkret betyder det, at biler der koster mere end 150.000 kr. bliver op til 10.000 kr. billigere, mens biler herunder ikke falder i pris.
”De to seneste års afgiftsnedsættelser betyder, at man får mere bil for pengene. Ikke mindst, hvis man er i markedet for en mindre familiebil i mellemklassen. Det giver dog ejerne af de helt små mikrobiler lidt mindre grund til at smile. Der er nemlig allerede i dag et forholdsvist stort værditab på mikrobiler, og med den seneste sænkning kommer de under yderligere pres. Bilerne er ikke faldet i afgift, men er i konkurrence med mellemklassebiler på brugtvognsmarkedet, som omvendt er blevet billigere i afgift ad to omgange,” siger Allan Skytte Christensen.
Læs mere om FDMs bilbudget 2017 i Motors januarnummer.