
Markedet for små firehjulstrukne fritidsbiler eksploderer nærmest i Europa for tiden, og alle bilproducenter vil med til festen. BMW var med til at grundlægge biltypen, de også kalder SAV – Sport Activity Vehicle – med den første generation af X1.
Nu er en ny klar, og den bryder med forgængerens layout. Nu er motoren tværstillet, og den trækker på forhjulene i de mindste versioner. Firehjulstræk fås stadig og er nu af en lynhurtig type, hvor en elektronisk styret pladekobling løbende kan fordele trækkraften mellem for- og baghjul.
LÆS OGSÅ: Motors test af Volvo V60 CC

Vælg den med xDrive
Vi prøvede X1 i en version med dieselmotor og forhjulstræk. Køreindtrykket er positivt, så længe det går lige ud, men på små snoede veje har de trækkende forhjul svært ved både at håndtere motorens kræfter og styrekræfterne, hvilket gør bilen en kende for understyrende.
Med firehjulstrækket xDrive kommer X1 bedre til sin ret, og med en merpris på bare 44.000 kr. bør man helt klart gå den vej.
LÆS OGSÅ: Motors test af Opel Insignia Country Tourer
En sikkerhedspakke med udvidet nødbremse skal også tilkøbes, hvis man vil være helt up to date med sin X1. Ellers er bilen et sjovt, velbygget alternativ i den dyre ende af skalaen.