BMW Z4 - hård bil på bløde poter

BMW Z4 har fået foldetag og er blevet større og mere komfortabel. Men den har bestemt ikke glemt de sporty kvaliteter.

BMW Z4
Forpremiere

Motor mener: BMW Z4 er en superkompetent sportsvogn til både hverdag og fest. Men prisen nærmer sig Porsche-niveau.

Skal en bil kunne det hele på én gang, bliver den ofte et udvandet kompromis, der ikke er rigtig god til hverken det ene eller andet. Ikke desto mindre har BMW forsøgt kunststykket med den nye udgave af den kompakte sportsvogn Z4, der fra den 17. maj står hos de danske forhandlere.

Ifølge BMW klagede en del kunder nemlig over, at den gamle Z4, der kom i 2002, var for trang, hård og kompromisløst sporty i sin køremåde. Derfor skulle afløseren være mere komfortabel og anvendelig, men stadig så sporty, at sportsvogns-puristerne ikke skræmmes væk.

Den nye BMW Z4 er blevet 14 cm længere end forgængeren, og i modsætning til denne bygges den ikke i USA, men i tyske Regensburg.
Den nye BMW Z4 er blevet 14 cm længere end forgængeren, og i modsætning til denne bygges den ikke i USA, men i tyske Regensburg.
Den største forskel ses med et halvt øje: den traditionelle kaleche er afløst af et eldrevet foldetag, der gør bilen tæt og lydsvag som en coupé – en traditionel coupéversion er derfor ikke planlagt – og er godt 20 sekunder om at køre op eller ned. Og alu-taget fylder så lidt, at BMW Z4 ikke har den ’pukkelryg’, der skæmmer linjerne på flere andre foldetags-biler, men er nødvendig for at få plads til toppen.

Sådan et foldetag er normalt tungt, men ifølge BMW er Z4-toppen kun 30 kg tungere end en kaleche, og at den nye Z4 vejer godt 90 kg mere end forgængeren, skyldes især, at den er blevet 14 cm længere. Det nedfældede tag sluger 130 af de 310 liter bagageplads, til gengæld giver toppen bedre indstigningsforhold, udsyn og hovedhøjde i kabinen, der er blevet markant rummeligere og har fået meget mere aflæggeplads.