En blødere standard-undervogn end i den gamle Z4 er endnu en hilsen til de mere blødsødne sjæle.
Af
Christian Nicolai Holm
Forpremiere
Men entusiasterne er ikke glemt – står det til BMW, skal de bare betale 26.987,56 kr. ekstra for en elektronisk styret, adaptiv undervogn med tre køreprogrammer for at få deres lyst styret.
Foldetaget er i aluminium, vejer 30 kg og er 20 sekunder om at køre op eller ned. Med taget nede er der plads til 180 liter bagage i lukket tilstand sluger Z4 310 liter.
Systemet piller ved speederrespons, motorstyring, ESC-systemet, dæmpernes fasthed og styringens eldrevne servohjælp, og i ’Normal’-stilling er afstemningen endnu mere komfortabel end standardbilens. I ’Sport’ bliver den baghjulstrukne Z4 fastere, mere bidsk på speederen og rappere i reaktionerne, og i ’Sport +’ er affjedringen jernhård og ESC-stabilitetssystemet så løssluppent, at en dygtig chauffør kan danse gennem kurverne med en kontrolleret baghjulsudskridning.
En uøvet havner formentlig i grøften, hvis han prøver det samme, og af samme grund er ESC-kontrollampen altid tændt i ’Sport +’-mode. Men ’Sport’ er rigeligt til at kvæle den sidste rest af tvivl om de sporty kvaliteter. Z4 er lynhurtig på rattet og knivskarp i reaktionerne, krængningen er næsten ikke-eksisterende, motoren lyder som en drøm, og komforten er stadig til at leve med.
Førerpladsen er lækker og velindrettet; læder er standard i de to kraftigste versioner. Den nye syvtrins sportsgearkasse fås foreløbig kun til topmodellen 35i.
Alle Z4ere har nu seks cylindre, og kun topmodellen 35i var til rådighed ved prøvekørslen i Spanien. Dens 3.0 liters motor med to turboladere, 306 hk og en massiv, helt jævntrækkraft næsten fra tomgang sætter et solidt aftryk på køreoplevelsen, især med testbilens ’sportstransmission’, der kun fås til 35i.
Helt uden kraftafbrydelse skifter den nyudviklede syvtrins gearkasse med dobbeltkobling så blødt, lynhurtigt og præcist, at skifteknapperne på rattet mest er til pynt. Samtidig skæres der 0,1 sekund af 0-100 km/t-tiden, ligesom snitforbruget bliver 0,5 km/l bedre.
Desværre er intet her i verden jo gratis. BMW vil have fra 702.680 kr. for en Z4 23i med 2.5 liters motor på
To styrtbøjler og en kraftig forruderamme beskytter passagererne, hvis bilen vælter.
204 hk, en 30i (3.0 liter, 258 hk) koster fra 838.680 kr. og en 35i fra 918.680 kr. Sportsgearet koster yderligere 41.875 kr.
Men så må man jo trøste sig med, at BMWs Efficient Dynamics-teknologi med blandt andet genbrug af bremseenergien holder benzinforbruget i ave (EU-snit 10,6-12,2 km/l alt efter model og transmission) – og at man for de mange penge får en sportsvogn, der rent faktisk kan det hele på én gang.