Sportsvognen i8 gav BMW de første praktiske erfaringer, og nu rulles teknikken med opladningshybrider ud til mange andre modeller. Inden for kort tid kommer 2-serie, 3-serie og X5 i handlen, og Motor har prøvet dem alle.
Som hos andre mærker giver teknikken en super køreoplevelse: Tyst, glidende og med solidt kraftoverskud, og når blikket faldet på forbrugsmåleren, er tallet som regel herlig lavt. Samtidig klares 0-100 km/t. på under syv sekunder.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz GLE
Teknikken i de tre BMW-modeller er i det store og hele ens. Batteriet er i mellemstørrelse med større elektrisk rækkevidde end hos Mercedes-Benz, men mindre end hos Volvo: ca. 40 km. BMW begrunder strategien med, at et ikke alt for stort batteri kan holde bilens pris nede, så opladningshybriden koster det samme som andre versioner med samme ydelse. Sådan ser det dog ikke ud til at være helt i praksis, i hvert fald ikke i Danmark.
Smart forbrug
En fælles egenskab for de tre opladningshybrider er deres tænksomme evne. Bilen beregner ruten, så strømmen bruges så smart som muligt. I stedet for at tømme batteriet på de første 20-30 km’s motorvejskørsel, reserveres strømmen til de etaper, hvor det giver mest mening energimæssigt og som oplevelse for føreren.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz C300 Hybrid
Den første strækning fra hjemmet køres elektrisk, på motorvejen bruges kun benzin, og gennem de f.eks. to byer på ruten skiftes der over til el. Inden ankomstbyen lades batteriet måske til tre-fire km’s elkørsel, og når man er fremme, er batteriet lige præcist tømt. Denne smarte energistyring, som også tager højde for bakker m.m., kræver, at man tilvælger navigation.
2 = 4x4
Alle modellerne starter altid i AUTO eDRIVE, som giver mulighed for elkørsel op til 80 km/t. En anden indstilling gør det muligt op til 120-125 km/t., og i begge tilfælde hjælper de to motorer hinanden, hvis der er brug for ekstra mange kræfter. Benzinmotoren træder helt umærkeligt hjælpende til, og det kan til tider blot være en assistance på nogle få sekunder.
2-serien – i form af 2 Active Tourer – er ekstra interessant som opladningshybrid. Mens 3-serie og X5 har elmotoren skudt ind mellem benzinmotor og automatgearkassen, sidder den i 2-serien på bagakslen. Og vupti, så har bilen fået firehjulstræk.
LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW i3 REX og VW Golf GTE
Det giver både Active Tourer de dynamiske og stabilitetsmæssige fordele ved sportslig kørsel og rigtig godt greb på løst eller glat underlag. Det elektriske firehjulstræk er så stærkt og hurtigtvirkende, at effekten på en meget stejl grusbakke er overbevisende.