Bølge af italienske vejafgifter rammer danske bilister

Mange danskere modtager i øjeblikket kedelige ’feriehilsner’ fra Italien med opkrævning for gamle ubetalte vejafgifter. Kravene spænder fra få hundrede kroner til i enkelte tilfælde op til flere tusinde kroner. Kan man erkende forholdet, anbefaler FDM, at man betaler.

Pressemeddelelse

Adskillige danske bilister modtager i disse dage rudekuverter med ’ferieminder’ fra Italien.

Alene de seneste par uger har FDM modtaget henvendelser fra omkring 200 bilister, der har modtaget opkrævninger for ubetalte vejafgifter i støvlelandet. 

Langt de fleste af opkrævningerne er sendt fra det italienske inkassoselskab Nivi SpA, der inkasserer kravene på vegne af de italienske myndigheder. De fleste opkrævninger er på under 30 euro, ca. 200 kroner, men FDM har også set højere beløb og i enkelte tilfælde på flere tusinde kroner. Nogle af kravene går på nyere forseelser, mens enkelte ligger hele ni år tilbage i tiden. 

”Vi har de seneste uger modtaget uforholdsmæssigt mange henvendelser fra medlemmer, som har fået en opkrævning fra Italien. For en stor del af dem er det nyt, at de har ubetalte afgifter fra Italien, som de ikke tidligere er gjort opmærksom på. Derfor kommer det selvfølgelig bag på mange, at de skylder italienske myndigheder penge. For enkelte er det tilmed høje beløb,” siger jurist i FDM Jannik Hermansen .

Beløbene stammer oftest fra motorvejsafgifter, der ikke er betalt. Det kan skyldes, at danske bilister har overset, at de eksempelvis har skullet tilmelde sig tjenester, som aflæser og opkræver betaling for kørsel på motorveje. 

Det er ikke usædvanligt, at danske bilister også får bøder for at køre i italienske miljøzoner eller bykerner, der ellers er lukket af for trafik. FDM har tidligere set eksempler på, at danske bilister har forvildet sig derind, hvor de så er blevet blitzet. FDM er også bekendt med, at bilister er blevet blitzet flere gange af samme kamera, fordi de ikke har kunnet finde ud af en miljøzone, hvilket kan udløse flere afgifter inden for få minutter.  

”Generelt mener vi i FDM, at man skal betale bøder og andre afgifter, hvis man kan erkende et forhold. Også selvom det er sket i udlandet. Men at nogle af opkrævningerne går på forhold, der ligger mange år tilbage, er selvfølgelig noget rod, og det kan komplicere tingene. Der er dog ikke noget, der indikerer, at kravene skulle være forældede,” siger Jannik Hermansen, og tilføjer:

”Er man uenig i kravet, eksempelvis fordi man mener, kravet allerede er betalt, eller at man slet ikke har været på stedet, er det vigtigt, at man hurtigt gør indsigelse over for dem, man er blevet kontaktet af, for eksempel myndigheden eller inkassoselskabet.”
 
FDM har været i kontakt med Forbruger Europa, der hjælper danskere med deres rettigheder for køb og andre forbrugerforhold i EU. Forbruger Europa oplyser følgende til FDM:

”Hvis man har fået en opkrævning fra Nivi SpA, som man ikke er enig i, skal man hurtigst muligt gøre opmærksom på det på skrift. Man kan henvende dig til dem via e-mail-adressen: nivispa@nivi.it.” 

”Hvis ikke det fører til en løsning, kan man kontakte Forbruger Europa, der kan vurdere ens sag og vejlede om ens muligheder. Forbruger Europa kan for eksempel tage en sag, hvis man kan dokumentere, at man ikke har kørt det pågældende sted eller kan dokumentere, at man allerede har betalt.”

Hent billede