Brugte biler har i snit fejl for 4.560 kroner

Brugte biler har færre fejl end tidligere. Til gengæld er de blevet dyrere at reparere. Det viser ny stor undersøgelse, FDM har lavet af fem populære bilmodeller. Få bilen undersøgt inden køb, lyder FDMs råd.

Pressemeddelelse

Det gælder om at se sig godt for, når man køber brugt bil. For selvom lakken står flot, kilometertallet er lavt, og bilen lyder, som den skal, risikerer du alligevel nemt at få fejl og mangler med i købet.

Det viser en ny undersøgelse af mere end 2.000 brugtbiltest, FDM har lavet på fem populære brugte biler: Peugeot 208, VW Golf, Nissan Qashqai, VW Passat og Mercedes-Benz C-klasse. Undersøgelsen viser, at bilerne i gennemsnit havde fejl for mindst 4.560 kroner pr. bil.

”Der kan være sund fornuft i at købe brugt bil. I Danmark blev der sidste år handlet mere end 430.000 brugte biler. Men det er langtfra alle biler, der er i lige så god stand, som de giver sig ud for, og det kan blive dyrt, hvis det efterfølgende viser sig, at bilen har fejl. Helt som når man køber hus, anbefaler FDM derfor, at man får en uvildig til at gennemgå bilen, man overvejer at købe, så man får en tilstandsrapport. Det kan være hos FDM eller et værksted, man har tillid til,” siger biløkonom i FDM Daniel Brandstrup Slundt, som har bearbejdet undersøgelsens mange data.

Beløbet for hvad de gennemsnitlige fejl løber op i, kan dog nemt være højere. Det er nemlig ikke alle fejl, der er regnet med. For at få så retvisende et billede som muligt er der kun medregnet de fejl, der optræder i mere end fem procent af de testede biler, og som dermed er overrepræsenterede. Det betyder, at bilerne i gennemsnit havde 1,71 fejl til i gennemsnit 2.615 kroner pr. fejl.

Det er dog et konservativt sat beløb. Flere af de overrepræsenterede fejl kan nemlig kræve yderligere undersøgelser. Det kan for eksempel være udlæsning af fejlkoder på ABS-bremser eller motorstyringen, som igen kan vise sig at gemme på større og dyre reparationer.

”Der findes ikke noget entydigt svar på, hvor mange fejl brugte biler har, og hvad de koster. Nogle biler har ingen fejl, andre har mange. Men vores undersøgelse af godt 2.000 brugtbiltest af fem konkrete bilmodeller er nok det nærmeste, vi kommer på et retvisende svar,” siger Daniel Brandstrup Slundt som uddyber:

”Det er ikke første gang, vi undersøger fejl på brugte biler. Men hvor bilerne i dag har færre fejl end tidligere, er de blevet dyrere at reparere. Det understreger vigtigheden af at få bilen testet, og helst inden man skriver slutsedlen under. I FDM anbefaler vi, at man betinger et køb af, at sælger udbedrer de fejl, en test måtte finde. Ellers risikerer man selv at hænge på dem.”

Hent grafik

Hent billede