
Hov, hvad skete der lige dér? Den udleverede Cadillac ATS testbil opfører sig overhovedet ikke som forventet.
Den kører umanerligt stramt og sportsligt på sine 18-tommer fælge og reagerer direkte. Så meget at det ude på de tyske landeveje bliver oplagt at lede efter „komfort”-indstillingen til affjedringen. Den er der ikke.
Mens BMW, Audi og Mercedes-Benz har nærmet sig hinanden i kørestil og generelt er blevet mere komforthungrende, foretager Cadillac ATS et forbløffende, mangedobbelt vognbaneskift – fra at være flyderen helt ude i nødsporet til at være den stramme, sportslige i overhalingsbanen.
Voldsom motor i Cadillac ATS

Den er aldeles ny, bedyrer chefingeniøren, selv om den ligner en Opel Astra OPC en del. Og motoren er atypisk for en Cadillac, for nok yder turbomotoren 276 hestekræfter, men er blot på 2,0 liter og har kun fire cylindre.
Sammen med et overvældende drejningsmoment giver den al det kraftoverskud, de 1.550 kg bil har brug for og lidt til.
Lyden er temmelig neutral og ingen oplevelse i sig selv. Men der skal vel trods alt være tyst inde i en Cadillac? Det bliver spændende at opleve dieselversionen, som kommer en gang i fremtiden. Hvem der skal levere den, er hemmeligt.
ATS på ny platform

En avanceret sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot, vognbanealarm og automatisk nødbremse kan tilkøbes. Den indeholder noget så unikt som nødbremse i bakgear – kommer noget i vejen, eller opdager bilen tværgående færdsel, hugges bremserne i under bakning!
Smart betjeningsdisplay

En otte tommer berøringsfølsom skærm med lysstyrke to en halv gang mere end en iPad er kernen i Cue og betjenes nærmest som en iPad. Særlig fiks virker de 60 „favoritter”, der kan være alt fra navigations-adresser og radiostationer til musik- og telefonnumre på ens smartphone.
Skærmen „vækkes til live” med ekstra mange funktioner, når en hånd nærmer sig, og både når man berører et symbol på skærmen eller en af de (få) rigtige knapper, giver systemet en forsigtig vibreren, så man ved, man har ramt knappen. Ret overbevisende.
Blandet oplevelse i Cadillac ATS

Nogle af knapperne er små og usle at røre ved, og mens plastoverfladerne på instrumentbordet er bløde og lækre, er det da lidt kikset at sætte syninger i for at få det til at ligne læder? Det kunstige træindlæg på nogle varianter virker også kikset. Grundmodellen har i øvrigt kunstigt læder, mens de to næste niveauer har ægte.
Endvidere er fodrummet i passagersædet noget indskrænket, og det er bagagerummet også. Blot 381 liter.
Cadillac ATS bliver et sjældent syn
Prisen og servicenettet er største handicap. Mens Cadillac ATS i andre EU-lande koster det samme som BMW 328, men byder på meget mere udstyr, hopper kæden af i Danmark, hvor listeprisen er brutalt ganget op fra den europæiske pris uden „danskerrabat”.

Leasing ser ikke ud til at være en mulighed, og forhandlere er der kun én af. Det har sin pris at være avantgardistisk. Men eksklusiviteten synes garanteret.
Det er endnu uvist, hvornår Cadillac ATS kommer til Danmark.