Hov, hvad skete der lige dér? Den udleverede Cadillac ATS testbil opfører sig overhovedet ikke som forventet.
Den kører umanerligt stramt og sportsligt på sine 18-tommer fælge og reagerer direkte. Så meget at det ude på de tyske landeveje bliver oplagt at lede efter „komfort”-indstillingen til affjedringen. Den er der ikke.
Mens BMW, Audi og Mercedes-Benz har nærmet sig hinanden i kørestil og generelt er blevet mere komforthungrende, foretager Cadillac ATS et forbløffende, mangedobbelt vognbaneskift – fra at være flyderen helt ude i nødsporet til at være den stramme, sportslige i overhalingsbanen.
Voldsom motor i Cadillac ATS
Cadillac lægger ikke skjul på, at man under udviklingen har haft blikket stift rettet med de tre tyske rivaler, i særdeleshed BMWs 3-serie repræsenteret ved 328i. Det er nemlig en voldsom motor, Cadillac ATS er udstyret med som standard.Den er aldeles ny, bedyrer chefingeniøren, selv om den ligner en Opel Astra OPC en del. Og motoren er atypisk for en Cadillac, for nok yder turbomotoren 276 hestekræfter, men er blot på 2,0 liter og har kun fire cylindre.
Sammen med et overvældende drejningsmoment giver den al det kraftoverskud, de 1.550 kg bil har brug for og lidt til.
Lyden er temmelig neutral og ingen oplevelse i sig selv. Men der skal vel trods alt være tyst inde i en Cadillac? Det bliver spændende at opleve dieselversionen, som kommer en gang i fremtiden. Hvem der skal levere den, er hemmeligt.
ATS på ny platform
Cadillac ATS bygger på en helt ny platform kaldet Alpha. Den er unik i General Motors’ univers ved at være baghjulstrukket og med mulighed for firehjulstræk.En avanceret sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot, vognbanealarm og automatisk nødbremse kan tilkøbes. Den indeholder noget så unikt som nødbremse i bakgear – kommer noget i vejen, eller opdager bilen tværgående færdsel, hugges bremserne i under bakning!
Smart betjeningsdisplay
Unik er også bilens flotte betjeningspanel i midterkonsollen kaldet Cue. Motors foreløbige oplevelse er, at det er særdeles velfungerende og noget, der virkelig kan adskille Cadillac ATS fra konkurrenterne.En otte tommer berøringsfølsom skærm med lysstyrke to en halv gang mere end en iPad er kernen i Cue og betjenes nærmest som en iPad. Særlig fiks virker de 60 „favoritter”, der kan være alt fra navigations-adresser og radiostationer til musik- og telefonnumre på ens smartphone.
Skærmen „vækkes til live” med ekstra mange funktioner, når en hånd nærmer sig, og både når man berører et symbol på skærmen eller en af de (få) rigtige knapper, giver systemet en forsigtig vibreren, så man ved, man har ramt knappen. Ret overbevisende.
Blandet oplevelse i Cadillac ATS
Cadillacs præstation er en smule ujævn. Mens det meste er førsteklasses, er betjeningsstilkene på rattet taget direkte fra Opel Insignia. De er fine i Insignia, men i en bil, der koster det tredobbelte? Hmm.Nogle af knapperne er små og usle at røre ved, og mens plastoverfladerne på instrumentbordet er bløde og lækre, er det da lidt kikset at sætte syninger i for at få det til at ligne læder? Det kunstige træindlæg på nogle varianter virker også kikset. Grundmodellen har i øvrigt kunstigt læder, mens de to næste niveauer har ægte.
Endvidere er fodrummet i passagersædet noget indskrænket, og det er bagagerummet også. Blot 381 liter.
Cadillac ATS bliver et sjældent syn
Prisen og servicenettet er største handicap. Mens Cadillac ATS i andre EU-lande koster det samme som BMW 328, men byder på meget mere udstyr, hopper kæden af i Danmark, hvor listeprisen er brutalt ganget op fra den europæiske pris uden „danskerrabat”.
Billigste version koster 750.000 kr., og metallak er lige 36.000 kr. oveni. Topmodellen med firehjulstræk og automatgear kommer over en million.Leasing ser ikke ud til at være en mulighed, og forhandlere er der kun én af. Det har sin pris at være avantgardistisk. Men eksklusiviteten synes garanteret.
Det er endnu uvist, hvornår Cadillac ATS kommer til Danmark.