Café-traktoren Opel Mokka

Salget af de små firehjulstrækkere er i hastig vækst i Europa. Opel Mokka vil også være med til festen.

Opel Mokka er skabt til kørsel i let terræn, men den opfører sig alligevel bedst i by og på motorvej.
Forpremiere

Instrumentbordet i Opel Mokka er typisk for Opel, og vi genkender de mange knapper og instrumenter fra andre modeller.
Instrumentbordet i Opel Mokka er typisk for Opel, og vi genkender de mange knapper og instrumenter fra andre modeller.
Motor mener: Opel Mokka er et godt valg for dem, der gerne vil have firehjulstrækkerens look og fordele, men som ikke behøver avancerede terrænegenskaber.

Det er den høje siddeposition, det gode udsyn og den gode plads i bilen, der gør de små firehjulstrækkere populære. I mange tilfælde er der slet ikke behov for træk på fire hjul, og derfor er det da også udgaven med kun forhjulstræk, der ventes at blive den mest solgte Opel Mokka. Den kører nemlig samtidig lidt længere på literen, og så er den også billigere i anskaffelse, hvilket alle sætter pris på.

Opel Mokka er tvilling til Chevrolet Trax, og de bygges begge på GMs fabrik i Sydkorea. Det gør bilen billigere at producere, og det kommer bilkøberne til gode i form af fornuftige priser.

Opel Mokka kommer både i versioner med tohjulstræk og med firehjulstræk.
Opel Mokka kommer både i versioner med tohjulstræk og med firehjulstræk.
Modelprogrammet herhjemme kommer til at bestå af en 1.6-liters benzinudgave kun med forhjulstræk, en 1.7-liters diesel med to- eller firehjulstræk samt en 1.4-liters benzinturbo med træk på alle fire hjul.

Priserne begynder ved knap 270.000 kroner for 1.6eren og lander på knap 320.000 kroner for den firehjulstrukne 1.4 Turbo-udgave og den forhjulstrukne diesel.

Opel Mokka har begrænset trækevne

Det har fra starten været et ønske at gøre bilens vægt så lav som mulig af hensyn til brændstofforbruget, og det er lykkedes. Den mest økonomiske Opel Mokka er dieseludgaven, der kører 22,2 km pr. liter. Den lave vægt har desværre også en ulempe, idet Opel Mokka kun må trække 1.200 kg på krogen, og det er overraskende lidt for denne vogntype.

Opel Mokka kan fås med vejstribealarm, så du bliver advaret, hvis bilen er på afveje.
Opel Mokka kan fås med vejstribealarm, så du bliver advaret, hvis bilen er på afveje.
Det er ellers ikke, fordi bilen ikke kan trække, og i terrænet oplevede vi store muligheder med både den to- og den firehjulstrukne. Alene den forøgede frihøjde giver gode egenskaber i terrænet, men også et ret avanceret hjælpesystem, der begrænser farten ved kørsel ned ad bakker er standard i alle udgaver.

Opel Mokka kører bedst på motorvej

Højden og den robuste affjedring giver Opel Mokka mindre komfortable køreegenskaber på de små snoede landeveje. Her mærker man, at bilen har et højt tyngdepunkt og store bevægelser ved hjulophængene, og det giver en lidt bumpet kørsel.

På motorvejen er Mokka derimod glimrende, og man mærker, at bilen mest af alt er skabt til kørsel uden de store overraskelser.

Der er ualmindelig mange knapper i Opel Mokka ligesom i andre Opel-modeller. Bl.a. kan ratvarme aktiveres, hvis det er tilkøbt.
Der er ualmindelig mange knapper i Opel Mokka ligesom i andre Opel-modeller. Bl.a. kan ratvarme aktiveres, hvis det er tilkøbt.
Indretningen er meget Opel-typisk, og man genkender knapper, rat, instrumenter og sæder fra særligt Opel Meriva og Astra. Ved bagsædet er der god plads, og bagagerummet er med sine 356 liter tilstrækkeligt.

Opel Mokka er en rar bil og et stort skridt for Opel, men efter vores opfattelse er bilen ikke tilstrækkelig unik til at komme i betragtning som „Car of the Year 2013”.