Chevrolet Aveo - overhalet af udviklingen

Selv om koreanske Chevrolet Aveo skal bygges i Polen, er den på ingen måde opdateret til europæisk standard.

Chevrolet Aveo
Forpremiere

Motor mener: Teknisk set er Aveo på alle måder uinteressant, og der er ingen god grund til at købe bilen.

Chevrolet Aveo er et noget belastet bilnavn. Den første udgave var en koreansk bygget firedørs sedan, der aldrig nåede til Danmark på grund af et katastrofalt dårligt crashtest-resultat.

Femdørsudgaven af Aveo kom derimod til landet og blev solgt under navnet Kalos. Her viste et testresultat sig nemlig at være en smule bedre, men stadigvæk ringe, og Kalos fik kun lige netop tre ud af fem stjerner.

Interiøret er enkelt og let at overskue. Men kan fornemmelsen af kvalitet leve op til konkurrenter som Opel Corsa?
Interiøret er enkelt og let at overskue. Men kan fornemmelsen af kvalitet leve op til konkurrenter som Opel Corsa?
Nu er den omtalte Kalos blevet lettere redesignet og skal nu også sælges under Aveo-navnet. Man skal næppe vente sig et bedre crashtest-resultat i den forbindelse. Med hensyn til sikkerhedsudstyr sælges bilen nemlig fortsat uden de livreddende airbaggardiner. Den aktive køresikkerhed er heller ikke sikret med det elektroniske antiudskridningssystem (ESC), der ellers i dag er blevet almindeligt udstyr i stort set alle andre biler.

Priserne begynder ved 138.500 kr. for billigste udgave med fem døre og en 1.2-liters motor med 84 hk. Det er stort set samme pris som f.eks. en tilsvarende Opel Corsa, der modsat Aveo har vist sig at være sikkerhedsmæssigt i top.

Da motoren i Aveo samtidig virker overraskende slap ved de omdrejningstal, man normalt kører med, ja så er det svært at pege på Aveo, hvis man skal vælge en ny bil. Den større 1.4-liters motor føles ikke markant hurtigere ved almindelig kørsel, og da den version samtidig er koblet til et højere udstyrsniveau, lander prisen helt oppe på 151.500 kr.

Pladsen i både bagagerum og kabine er rimelig. Teknisk set er Aveo imidlertid sakket agterud i forhold til konkurrenter i samme prisleje.
Pladsen i både bagagerum og kabine er rimelig. Teknisk set er Aveo imidlertid sakket agterud i forhold til konkurrenter i samme prisleje.
Køreegenskaberne er i begge versioner rimelige, men affjedringen virker noget lemfældigt tilpasset – særligt når der er ujævnheder i vejen.

Bagagerummet fremstår fornuftigt i størrelsen, og bagsædepladsen er ligeledes rimelig. Set ud fra et praktisk synspunkt er der derfor ikke noget, der taler direkte imod Aveo. Men samlet set fremstår bilen på samme niveau som biler fra før årtusindskiftet, og det er ganske enkelt ikke godt nok.