Motor mener: Det første bekendtskab med Chevrolets nye linje lover godt.
Da de første små Chevrolet’er dukkede op i Europa i 2004, klarede man navneskiftet fra koreanske Daewoo blot ved at udskifte emblemerne.
Med den nye Chevrolet Cruze er der for de fleste modellers vedkommende stadig tale om Opel-biler, og fabrikationen foregår stadig i Korea. Men nu er det nyere Opel-modeller, der lægger indhold til Chevrolet. Således ser man i Cruze detaljer fra den spritnye Opel Insignia, mens basis er Opel Astra.
Cruze er dog i så høj grad sin egen, at kun en Opel-kender vil se sammenfald i detaljerne på samme måde, som der er VW-dele i Skoda'er.
![Cruze er rund og kompakt i linierne og har et godt kvalitetspræg. I første omgang fås Cruze kun som sedan, altså med udvendigt bagagerum. Først i 2011 ser vi den som hatchback.](/sites/default/files/d6images/skcruzebagfra.jpg)
De første to år ser vi kun Cruze som sedan, og det er en ulempe for Chevrolet, idet denne biltype ikke har den store bevågenhed hos danske bilkøbere. Omvendt er priserne konkurrencedygtige både som benzin og diesel, og størrelsesmæssigt kommer man op i en klasse, som Chevrolet Danmark mener, i høj grad vil kunne gøre sig i firmabilsegmentet, hvor køberne vil kunne få en bil, der markerer sig med lav beskatningsværdi, med plads og kvalitet samt en god udstråling.
![Interiøret er virkelig vellykket. Rattet er multijustérbart og udstyrsniveauet er i det hele taget højt.](/sites/default/files/d6images/skcruzeinterior.jpg)
Hovedindtrykket af alle tre modeller er et pænt design – interiøret tør vi kalde flot og moderne – meget lig Opel Insignia og med en lækker overflade på instrumentbrættet. Man sidder komfortabelt bag rattet, de sportslige sæder føltes lidt for smalle – hvilket dog blev tilbagevist af yngre kolleger. Det multijusterbare rat ligger godt i hænderne, men styringen føles lidt svampet afhængig af dækmonteringen – bedst var fornemmelsen med smalle dæk.
1.6 liter benzinmotoren giver ifølge de officielle tal et forbrug på 14,7 km/l, mens dieselmodellen tangerer 21 km/l. Den mindste motor er helt o.k. ved normal kørsel, men taber lidt anseelse ved motorvejskørsel. Dieselmodellen fortæller tydeligt, at man kører diesel, og den føles lidt tungere i bevægelserne.
1.8-udgaven er ikke ulogisk den allround bedste, og det sekstrins automatgear fungerede for så vidt udmærket – merprisen er 30.000 kr.
![Cruze har en relativ stor akselafstand, 269 cm. Det giver en rimelig god benplads ved bagsædet.](/sites/default/files/d6images/skcruzebagsaede.jpg)
ESC er standard på alle modeller i Europa, det samme er gardinairbags, så Chevrolet forventer en pæn Euro NCAP-karakter, men testen er ikke foretaget endnu. Tidligere test af Daewoo/Chevrolet har vist resultater svingende fra katastrofalt dårligt til halvdårligt. Men mon ikke Chevrolet, ligesom andre koreanerbiler, har lært lektien? Basisbilen fra Opel har i hvert fald klaret sig godt. Vi ser formentlig resultatet til august.
Chevrolet Cruze yder tre års garanti.