Chevrolet Malibu vender tilbage

Chevrolet Malibu er det koreanske mærkes bud på en bil i firmabilsklassen. Med masser af plads og udstyr samt lav pris skal den tage kampen op mod VW Passat og Ford Mondeo.

Chevrolet Malibu kommer til Danmark næste år til priser for omkring 300.000 kr.
Forpremiere

Chevrolet Malibu er bygget i Sydkorea.
Chevrolet Malibu er bygget i Sydkorea.
Motor mener: Det er tvivlsomt, om Chevrolet Malibu alene med lav pris og højt udstyrsniveau kan vinde kampen mod velkendte firmabiler som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis.

Chevrolet Malibu har aner tilbage til 1964, hvor modellen hurtigt blev en af de mest solgte i USA. I dag har navnet mere globale rødder, og denne nye udgave sælges således i hele 93 lande verden over.

Netop dette er på en gang bilens styrke og svaghed. Styrken ligger naturligvis i det høje produktionstal og den deraf lave pris, svagheden er, at bilen ikke ligefrem er tilpasset os danskere.

Det ses f.eks. i det meget smalle motorprogram, hvor en 2.4-liters benzinmotor ikke ligefrem høster roser for sin benzinøkonomi. På sikkerhedsområdet er Chevrolet Malibu også noget bagud på point fra starten, idet smarte løsninger som automatisk nødbremse, fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende, og lignende detaljer er noget, man må kigge forgæves efter.

Chevrolet Malibu har et instrumentbord, der dels sender tankerne i retning af den klassiske Malibu fra 1970erne, dels rummer typiske elementer fra de øvrige Chevrolet-modeller fra i dag.
Chevrolet Malibu har et instrumentbord, der dels sender tankerne i retning af den klassiske Malibu fra 1970erne, dels rummer typiske elementer fra de øvrige Chevrolet-modeller fra i dag.
Chevrolet Malibu har dog opnået de eftertragtede fem stjerner i den vigtige crashtest fra Euro NCAP.

Masser af plads og udstyr i Chevrolet Malibu

Det ventes, at Chevrolet Malibu dukker op i Danmark omkring sommeren næste år, og derfor er priserne endnu ikke på plads. Vi forventer dog, at Malibu vil lande på et niveau omkring 300.000 kroner, som også er det, den nye Mazda 6 introduceres til.

I Malibus tilfælde vil udstyrsniveauet dog være en del højere, og udstyr som elektrisk justerbare lædersæder, integreret navigation og alt i komfortudstyr, kan derfor meget let gå hen og blive standard i alle versioner. Dermed vil Malibu kunne hævde sig over for konkurrenterne.

Chevrolet Malibu baseres på Opel Insignia

Bemærk den metalfarvede liste over handskerummet. Den slags detaljer har vi ikke set tidligere på de koreanske biler.
Bemærk den metalfarvede liste over handskerummet. Den slags detaljer har vi ikke set tidligere på de koreanske biler.
Den mest interessante udgave vil utvivlsomt være dieseludgaven, som i øvrigt fås med både manuelt gear og automatgear. Motoren høres tydeligt under acceleration, men den har masser af kræfter, dog skal omdrejningstallet helst overstige de 2.000 omdrejninger, før der for alvor sker noget.

Affjedringen er grundlæggende komfortabel, men den føles uharmonisk ved lav hastighed, og på den konto kan Chevrolet Malibu derfor på ingen måde hamle op med den nye Mazda 6.

Malibu bygges i Korea, og bilen er konstrueret over den platform, vi kender fra Opel Insignia. Samlet set opleves kvaliteten dog ikke på dette niveau, og f.eks. yder Chevrolet kun seks års garanti mod gennemtæring. Der er dog tre års garanti på hele bilen, og det er godt.