Citroën Berlingo - rå rummelighed får flere finesser

Andet og sidste facelift af Citroën Berlingo indebærer renere motorer, stor trykfølsom skærm og automatisk nødbremse. De to sidstnævnte er ikke standard.

Citroën Berlingo.
Forpremiere
Berlingo er stadig en ekstremt praktisk bil med skydedøre og stor bagklap. Som tilvalg fås sidehængslede bagdøre. Fotos: Torben Arent, FDM
Berlingo er stadig en ekstremt praktisk bil med skydedøre og stor bagklap. Som tilvalg fås sidehængslede bagdøre. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: De mest interessante fornyelser på Citroën Berlingo er desværre forbeholdt topmodellen.

Nye miljøkrav tvinger nu Citroën til en mellemstor opdatering af motorprogrammet i „rumbilen” Berlingo, men samtidig sker der enkelte udmærkede forbedringer af familiebilen.

Designmæssigt begrænser fornyelsen sig til LED-kørelyslygter og finpudsning af grill’en. Nå jo, så er der kommet to nye farver. En praktisk detalje er, at det ulakerede panel, kørelys- og tågelygter sidder i, nu er en separat lille enhed, så det nemt og forholdsvis billigt kan udskiftes, når det ødelægges fra sin udsatte position på bilens forreste hjørner.

LÆS OGSÅ: Motors test af Dacia Lodgy

Bagagerummet er enormt og regulært. Med tilvalg af Modutop (19.000 kr.) får man bl.a. en række praktiske stuverum under loftet.
Bagagerummet er enormt og regulært. Med tilvalg af Modutop (19.000 kr.) får man bl.a. en række praktiske stuverum under loftet.

Godt nyt er desuden, at Berlingo som den første Citroën snart får mulighed for automatisk nødbremse, formentlig drevet af Euro NCAPs skærpede sikkerhedstest. Den laserstyrede Active City Brake er en knap så avanceret udgave, der virker op til 30 km i timen. Hvilke varianter, der får udstyret, er ikke afgjort, men desværre ser det ud til, at det kun gælder topmodellen, som ikke bliver særlig udbredt i Danmark.

Længere på literen

I kabinen er det markant, at der nu kan sidde en syvtommers trykfølsom skærm i instrumentbordet. Skærmen giver som i øvrige Citroën-modeller adgang til multimedier, tripcomputer og fungerer som tydelig navigationsskærm – hvis man har tilvalgt det.

En syv tommers trykfølsom skærm er en af de større nyheder, men koster 5.000 ekstra til mellemmodellen Feel.
En syv tommers trykfølsom skærm er en af de større nyheder, men koster 5.000 ekstra til mellemmodellen Feel.

Det gør ikke mange danskere, da skærmen kun er standard i topmodellen, hvor navigation koster 9.000 kr. oveni, mens mellemmodellen kan få skærm og navigation for voldsomme 14.000 kr.

Alle motorer opfylder nu de euro 6-miljøkrav, der træder i kraft til september, og samtidig er brændstoføkonomien forbedret. Det danske motorprogram er meget indskrænket med 1.6 benzin med 98 hk og 1.6 diesel med enten 100 eller 120 hk.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Skoda Fabia stationcar

Den mindste diesel er nu oppe på 24,4 km/l ifølge normen, og med sine 100 hk og 254 Nm virker denne nye motor som et fint valg til danske forhold og danske afgifter. Denne motor var dog ikke tilgængelig ved præsentationen. Begge dieselmodeller har stop-start, benzinmodellen har ikke.

Sidste udgave

Den fornyede 2015-Berlingo kendes primært på LED-kørelyslygterne. Ellers findes nyheder især under motorhjelmen.
Den fornyede 2015-Berlingo kendes primært på LED-kørelyslygterne. Ellers findes nyheder især under motorhjelmen.

Berlingo fås fra 182.000 kr., men det er en uinteressant model, der mangler meget i udstyr, bl.a. aircondition og venstre skydedør. Mere relevant er mellemmodellen Feel, som koster fra 199.000 kr. med benzinmotor og 230.000 kr. med mindste dieselmotor.

De tekniske fornyelser af Berlingo kommer også på varevognsudgaven og på søsterbilen Peugeot Partner.

Dette er sidste større opdatering af Berlingo, der i den nuværende generation stammer fa 2008, inden en helt ny lanceres i 2018. Det bliver en bil, der primært udvikles af Peugeot-Citroën, men også kommer i en Opel-udgave.