Citroën C3 - fransk på godt og ondt

Den nye Citroën C3 byder på mere plads, bedre kvalitet, flot design og sjove nye udstyrsgimmicks. Men køreegenskaberne halter efter de hårdeste konkurrenter blandt de små biler.

Citroën C3
Forpremiere

Motor mener: Den nye Citroën C3 er blevet en rigtig flot bil. Pladsen er fin, men køreegenskaberne lider under en alt for levende undervogn.

Efter at Citroën C3 nu er produceret i mere end to millioner eksemplarer, er det blevet tid til en ny version af den bil, der ved præsentationen i 2002 blev kaldt 2CVens moderne afløser.

Den nye C3 er kun vokset en anelse i bredde og højde, men takket være en helt ny indretning, føles bilen en del større end forgængeren. Særligt en finesse med et „udhulet” instrumentbord i højre side gør det muligt at køre forstolen langt frem til gavn for god plads på bagsædet. Samtidig er materialer og udformning forbedret, hvilket også øger kvalitetsfornemmelsen.

Instrumentbordet er lækkert udformet med materialekvalitet i den bedre ende. Navigationsanlæg med indbygget bluetooth telefonforbindelse  er ekstraudstyr til 17.000 kr.
Instrumentbordet er lækkert udformet med materialekvalitet i den bedre ende. Navigationsanlæg med indbygget bluetooth telefonforbindelse er ekstraudstyr til 17.000 kr.
Citroën C3 har fået et meget friskt udvendigt design, der lægger sig fint i hælene på den linje, vi kender fra den stadig nye C3 Picasso. C3 er på alle måder en flot bil, der tiltrækker sig opmærksomhed, når den færdes i trafikken. Den har typiske franske linjer, og det gør den attraktiv.

Ikke mindst en hidtil uset detalje kan nok trække de købere til, der gerne vil have noget lækkert: Som ekstraudstyr fås en forrude, der fortsætter halvt op i taget, så fører og forsædepassager kan nyde udsigten opad. Det er sjovt at køre med, og ideen er rigtig god. Et ekstra indvendigt tag kan trækkes fremad, hvis man godt vil skygge for solen, og den løsning er også fin.

Men desværre er et par svipsere med til at trække den samlede oplevelse ned. Dels er der ikke blevet plads til fartgreb, dels er solskærmene for små og for simpelt udført, så de ikke kan vippes til siden. Og så kapper det tilbagetrukne tag en del af loftshøjden, hvilket kan genere høje personer.
Så spørgsmålet er, om ikke den store forrude, der formentlig vil koste 8-10.000 kr. ekstra, i længden vil irritere mere end den vil fornøje. Men godt er det ud.

Den store forrude giver panoramaudsyn fra forsæderne. Den koster 8-10.000 kr. ekstra.
Den store forrude giver panoramaudsyn fra forsæderne. Den koster 8-10.000 kr. ekstra.
Køreoplevelsen efterlader et indtryk af en bil, hvor der er gjort rigtig meget for at gøre selve opholdet i bilen behageligt. Støj fra motor, vind og hjul er væsentligt reduceret, fralæggeplads og komfortudstyr findes i stort omfang, og affjedringen er helt klart til den komfortable side.

Man sidder komfortabelt „på stolen” i stedet for „i stolen”, og det kan også være fint, så længe man holder stille. Men når man for alvor udfordrer bilens egenskaber under frisk kørsel, mærker man, at Citroën C3 har forladt sin hjemmebane. Man kurer rundt på stolene, og undervognen har svært ved at fastholde bilen på en entydig kurs gennem svingene.

Det er ikke kritisk, men når man kender biler som f.eks. den nye VW Polo, så føles det ikke godt nok, og det er synd.

Bagagerummet er et af de største i klassen med sine 300 liter. Bagsædet er herlig let at folde forover.
Bagagerummet er et af de største i klassen med sine 300 liter. Bagsædet er herlig let at folde forover.
På motorsiden er der to benzinmotorer og to dieselmotorer. C3 har hidtil siddet tungt på dieselmarkedet, men da den lille dieselmotor stadig ikke fås med partikelfilter, kan C3 let få det svært. Strafafgift på biler uden filter holder kunderne tilbage, og da den store dieseludgave, der har filter som standard, er koblet til lidt højere udstyr, lander prisen for denne version lige under 200.000 kr.

Det er nok lige i overkanten, selv om den version er både køreglad og økonomisk. Et forbrug der tillader over 26 km pr. liter og et deraf følgende lavt CO2-udslip på under 100 gram pr. km er mere end bare flot. Om et års tid følger ny teknologi med sekstrins gearkasser og stop/start-teknologi.

C3 fås kun i denne femdørs udgave med stor tophængslet bagklap.
C3 fås kun i denne femdørs udgave med stor tophængslet bagklap.
På sikkerhedssiden er C3 i princippet godt med. Den har på papiret desværre kun fire stjerner fra Euro NCAP-crashtesten, idet Citroën C3 mistede den femte stjerne, fordi ESC ikke er standard på alle markeder. Men det vigtige antiudskridningsudstyr er standard på alle modellerne i Danmark, så set med snævre nationale briller, kan C3 betegnes som en femstjernet bil.

Vi kender ikke priserne præcis, idet bilen først når Danmark til februar/marts næste år. Men vi gætter forsigtigt på 160.000 kr. for billigste udgave, og det er rimeligt, om end konkurrenter som f.eks. VW Polo står og ånder C3 i nakken til stort set enslydende priser.