
Citroën har et erklæret mål om at vende tilbage til de gamle dyder som producent af biler, der både kan og vil noget andet end de fleste. Første bil i lang tid med en form, der følger denne tankegang, er den helt nye Citroën C4 Cactus.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Nissan Qashqai
Med sit anderledes design skal bilen bygge videre på Citroëns historie som producent af ikoniske biler, og indvendigt skal anderledes løsninger være med til at understøtte oplevelsen af at køre i noget særligt.

I forhold til en almindelig bil i denne størrelse er vægten reduceret med ca. 200 kg, og det er opnået gennem en begavet konstruktion, hvor der er brugt letvægtsmaterialer, og hvor der er foretaget fravalg. Således kan man f.eks. ikke rulle vinduerne ned på bagdørene, ligesom bagsædet ikke er delt nedfældeligt. Cactus vejer dermed kun 965 kg.
Sjovt design inde i Citroën C4 Cactus

Gearvælgeren i udgaven med automatgear er erstattet af blot tre knapper: Frem, Bak eller Neutral. Så kan det næsten ikke blive mere enkelt at køre bil. I loftet er der frit udsyn til himmelen gennem et vindue af specialglas, der holder solens varme uden af bilen. Dermed er der ikke behov for en afdækning, og det sparer igen vægt og gør bilen mere enkel.

Enkelheden går igen ved de indvendige dørsider, hvor alt er støbt ud i et, og hvor en lille hyggelig læderlap kan bruges til at lukke døren med. Og foran forsædepassageren er airbaggen erstattet af et stort handskerum, der ligner en rejsekuffert. Airbaggen er i stedet flyttet op i loftet. Smart, enkelt og velfungerende!
Forsæderne møder hinanden i midten og kan ved behov adskilles af et stort midterarmlæn. Jo, her er der for alvor lagt op til hygge på række 1A og 1B.
Indbygget fender på Citroën C4 Cactus

Bilen bygges i Madrid på den platform, der kendes fra C3, men akselafstanden er øget, så der er lige så god plads inde i bilen som i en C4. Det har også givet mulighed for et stort bagagerum, og C4 Cactus vil trods sit udseende kunne gøre det ud for en traditionel familiebil.
LÆS OGSÅ: Motors dueltest af Peugeot 2008 og Renault Captur

Sidstnævnte gearkasse passer meget flot til bilen og til den lille dieseludgave, og det er vores opfattelse, at hvis man tiltrækkes af bilens design og dens mange smarte løsninger, så skal man gå „all in” og også vælge bilen med det selvskiftende gear, ETG6. Det fungerer overraskende godt.
Affjedringen er i alle tilfælde til den komfortable side, og sammen med et afslappet styretøj er der dømt komfortabel kørsel for alle pengene. Man sidder trygt og godt i de bløde forstole, og trods vægtbesparelserne virker bilen godt støjdæmpet.

En topudstyret udgave med selvskiftende gear, dieselmotor og glastag vil formentlig lande på 260.000 kroner.