
Det er ikke de store sager, der fremover ligger under motorhjelmen på Citroën C4. Tre cylindre og 1,2 liter er, hvad der i fremtiden skal drive mellemklassebilen frem.
Skrumpningen fra de nuværende fire cylindre og 1,6 liter er særdeles godt nyt for kunderne til C4 og andre modeller fra Citroën og Peugeot. 1,2-motoren er i nær familie med de trecylindrede motorer, som er lanceret i bl.a. C3, men i den nyeste udgave er der sat turbolader på, og det gør en overvældende forskel. Ydelsen i den nye e-THP er hævet til 130 hk, og – hvad der er det mest imponerende – drejningsmomentet er fordoblet til 235 Nm.
LÆS OGSÅ: Nye biltest og prøvekørsler fra Motor
„Downsizingen” til tre cylindre ses også en del konkurrenter, bl.a. Ford som i Focus tilbyder en 1.0 med 125 hk og 170 Nm. Citroën-motoren er altså især på drejningsmoment markant stærkere.
Musklerne mærkes. Der er et markant kraftoverskud, og det opleves bl.a. ved, at bilen – der har sekstrins gearkasse – er særdeles højt gearet, omkring 2.000 omdrejninger ved 110 km/t. Trods den høje gearing taber motoren ikke pusten, og samtidig cruiser man helt tyst. Det gavner også benzinøkonomien, som officielt ryger op på 20,8 km pr. liter.
Med den nye motor får Citroën C4 også et tiltrængt prisfald blandt de lidt kraftigere varianter. Mens den gamle 120 hestes koster 262.000 kr., fås den nye og bedre variant for 244.000 kr. Oveni rasler den årlige ejerafgift ned fra 2.220 til 580 kr. En version med 110 hk følger senere.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Citroën C4
De to nye e-HTP-motorer, der opfylder Euro 6-miljønormen, erstatter i Danmark hurtigt 1.6-maskinen, mens denne fortsætter i en del andre lande, indtil den 1. oktober 2015 falder for EUs miljøkrav.
Den nye e-THP kommer med tiden i stort set alle Citroën-modeller undtagen C1. Motoren introduceres også i mange Peugeot-modeller med 308 som den første til september. C4 debuterer med motoren til maj.