Citroën C4 Picasso - plads, teknik, komfort

Tredje generation af den mellemstore multibil Citroën C4 Picasso viderefører de praktiske egenskaber og tilføjer en masse spændende teknik. Mængden af usædvanligt ekstraudstyr er ualmindelig lang.

Citroën C4 Picasso har fået mere kant i designet og fremstår solid og robust.
Forpremiere

Set bagfra er den store bagklap, der går rundt om hjørnet og indeholder hele lygtehusene, med til at give Citroën C4 Picasso karakter.
Set bagfra er den store bagklap, der går rundt om hjørnet og indeholder hele lygtehusene, med til at give Citroën C4 Picasso karakter.
Motor mener: Citroën C4 Picasso er en spændende familiebil, der ser ud til at være fin i grundudgaven. Bilen folder sig rigtigt ud, hvis man vil bruge 50.000-150.000 kr. på ekstraudstyr.

Citroën C4 Picasso er blevet strammet sig gevaldigt op, når det gælder sit udseende. Selv om den gamle ikke virker gammel, er tredje oplag af C4 Picasso markant fornyet og moderne med sine stramme linjer og solide fremtoning.

På fronten ses det på den todelte højde – bl.a. med de smalle, sammenknebne „øjne” – i andre vinkler ses det f.eks. i kraft af den store akselafstand og sporvidde samt den reducerede længde.

I forhold til den ret almindelige C4 er C4 Picasso yderst citroënsk, når det gælder design inde og ude og finurlige funktioner. Picasso er blevet en bagatel kortere, men akselafstanden er øget og pladsen ved bagsædet og i bagagerummet er forbedret.

Bagagerummet er stort og reelt. Det rummer 537 liter.
Bagagerummet er stort og reelt. Det rummer 537 liter.
Foreløbig gælder det den korte, fempersoners Picasso, der kommer til august. Allersidst på året følger den lange syvpersoners, som traditionelt har været den mest populære.

Flot komfort på bagsædet

Familiebilen er stadig familiebil med stort F, for det handler meget om at gøre rejsen behagelig og afslappet. Det giver sig udtryk i den rummelige, lyse kabine, hvor der er formidabel udsigt gennem den enorme forrude, og for føreren betyder den ekstra lille siderude, at der ikke er blinde vinkler fremad som i andre MPV-biler.

Der er masser af fralægningsplads, og et ekstra rum i midterkonsollen er en ren IT-central. Afhængig af udstyrsniveau kan her være USB-stik, jackstik og 12- og 230-volt udtag.

De tre separate bagsæder er gode at sidde i, selv om voksne kommer til at sidde lige lovlig meget på ballen. Gulvet er helt plant til glæde for midterpassageren. Sæderne kan – afhængig af udstyrsniveau - hver for sig justeres i længden, i ryghældning og lægges ned.

Citroën C4 Picasso har et ekstra sæt baglygter. Når den meget store bagklap er åben, tænder de nederste lygter af sikkerhedsgrunde. De indeholder baglys, bremselys og blinklys.
Citroën C4 Picasso har et ekstra sæt baglygter. Når den meget store bagklap er åben, tænder de nederste lygter af sikkerhedsgrunde. De indeholder baglys, bremselys og blinklys.
Flybordene er en anden børnevenlig detalje og fås med indbygget læselampe. Friskluftdyse gør også rejsen rar.

Ny platform giver Citroën C4 Picasso nye muligheder

Særligt på teknik og udstyr, er der sket en lille revolution. Den nye Picasso er første bil på Peugeot-Citroëns nye platform, kaldet EMP2. Det betyder lavere vægt, idet halvdelen af det samlede vægttab på 140 kg skyldes undervognen. Platformen er mere end blot bundpladen; det er også hele bilens elektroniske „arkitektur”, og her er der virkelig åbnet en ladeport af nye systemer.

Det er indtil videre svært at bedømme Citroën C4 Picasso retvisende, for ved den internationale præsentation var kun eksemplarer fra de to højeste ud af fire udstyrsniveauer, niveau 3 og 4, tilstede. I Danmark ventes niveau 2 at blive den mest købte.

Rattet er i Citroën-stil forsynet med at hav af knapper. Til gengæld er der stort set ingen på instrumentbord og i midterkonsol.
Rattet er i Citroën-stil forsynet med at hav af knapper. Til gengæld er der stort set ingen på instrumentbord og i midterkonsol.
Og der er meget stor forskel på modellerne. I de dyre udgaver er der f.eks. et meget flot instrumentbord med lækre overflader, noget der også gælder beklædningen andre steder. Den store 12-tommerskærm, der tjener som instrumenthus, er i topmodellerne i farver med høj opløsning, mens de billigere har sort-hvid. Testbilerne havde f.eks. også laminerede, lyddæmpende ruder og flotte baglygter med 3D-effekt. Det er heller ikke standard.

High-tech interiør i Picasso

Men der er i hvert fald rig mulighed for at gøre Citroën C4 Picasso særdeles lækker, spændende og anderledes. Det gælder f.eks. elbetjent fodstøtte til forsædepassageren, massage i forsæderne, særlig lækre fly-hovedstøtter, kæmpe glastag, automatisk op- og nedblænding og automatisk parkering. De sæderelaterede bekvemmeligheder inkl. dellæder løber så også lige op i 45.000 kr.

Picasso har en næsten fuldkommen elektronisk betjening. Det er en evig diskussion, hvor mange knapper, der skal være fysiske, og hvor mange, der må skjules som menupunkter. Generelt virker det godt i Picasso.

Bagsædepladsen er god. Længdejustering, flyborde og de særlige hovedstøtter er ikke standardudstyr.
Bagsædepladsen er god. Længdejustering, flyborde og de særlige hovedstøtter er ikke standardudstyr.
Den store skærm kan opbygges med mange elementer efter eget valg, og det er fint. Det er også muligt – i topmodellerne – at få helt forskellige designarter, men her virker det mærkeligt, at der kun er to at vælge imellem, hvoraf den ene er noget særegen. Og da systemet skal genstarte ved hvert skift, tager det omkring 45 sekunder at ændre stil.

Selv betjeningen af klimaanlægget er reduceret til en menu, men i det mindste er der hurtig adgang via syv knapper i siden. Elbagrude og forrude-affugter har fået sin egen knap, men det havde været rart, hvis der havde været en recirkulations-knap, når man lige havner bag en osende bus.

Masser af sikkerhedssystemer

Den nye Picasso fås med en række sikkerhedssystemer som vognbaneassistent, blindvinkelalarm og advarsel mod at komme for tæt på forankørende. Vognbaneassistenten advarer ved at hive hidsigt i sikkerhedsselen, når man kører uforvarende over de hvide linjer. En noget særegen og i længden irriterende oplevelse. Før benyttede Citroën vibration i sædet. Hvorfor ikke i rattet?

Advarslen mod for kort afstand er en del af en ny „intelligent”, radarbaseret fartpilot, der selv holder afstand. Men selv om systemet bruger radar, har Citroën valgt en billig og ikke så robust software, så systemet kan ikke bremse selv, heller ikke hvis man blot nærmer sig en lastbil, der kører 35 km/t. langsommere end en selv. I stedet kobler det fra med en advarsel om, at nu må man selv tage sig sammen og bremse.

Hvis man vælger en såkaldt lounge pack til 45.000 kr., medfølger denne eljusterbare fodstøtte til forsædepassageren.
Hvis man vælger en såkaldt lounge pack til 45.000 kr., medfølger denne eljusterbare fodstøtte til forsædepassageren.
Det kan nok opleves som en o.k. funktion, når man kommer fra en bil uden, men sammenlignet med dagens standard på andre biler er det en skuffelse. Til gengæld er det forholdsvis billigt: 14.000 kr. inklusive flere andre systemer.

Halvautomatisk parkeringshjælp og elektrisk åbning/lukning af bagklappen fås også.

Tvivlsom pris på Citroën C4 Picasso

Motorerne er de kendte, men nyt er, at man – på grund af vægttabet – kan få en 90 hestes diesel. Andre muligheder er 115 og 150 hk diesel og 120 og 155 hk benzin. Et nyt selvskiftende robotgear, ETG6, fås til den mindste og mellemste dieselmotor for 10.000-14.000 kr. I det dyreste tilfælde inkluderer forskellen også stop-start.

Citroën C4 Picasso har fået mere kant i designet og fremstår solid og robust.
Citroën C4 Picasso har fået mere kant i designet og fremstår solid og robust.
Motor har kørt mest i den 115 hestes diesel, og det vil formentlig være et godt allround-valg. Men på papiret ser den 90 hestes også o.k. ud, og i en optimeret version kører den officielt 26,3 km pr. liter.

Citroën C4 Picasso kører mere dynamisk og mindre krængende end før, men første indtryk – på dårlige veje og med ret store fælge – er, at det til dels er sket på bekostning af den kende Citroën-komfort.

Prisen begynder ved ca. 264.000 kr. til en såkaldt kampagnepris. Den vejledende pris fra 289.000 kr. kommer bilen næppe reelt til at koste, men det er uklart, hvad der ligger i „kampagnepris”.