Citroën DS3 - anti-retro

Navnet Citroën DS3 pirrer nostalgien, men bilen er en moderne lille familiebil tilsat ekstra komfort, design og muligheder for at „skabe sin egen bil”.

Citroën DS3
Forpremiere

Motor mener: DS3 er en moderne bil til dem, der både vil have en lille og økonomisk bil og den luksus og komfort, som normalt kun findes i de større og dyrere biler.

Samtidig med at den nye Citroën C3 indtager udstillingslokalerne hos landets Citroën-forhandlere, har den franske fabrik præsenteret en flot luksusudgave af den lille familiebil. Med navnet Citroën DS3 synliggøres både slægtskabet til C3 og mærkets historie – DS er navnet på en klassisk Citroën fra 1955.

Instrumentbordet leveres i valgfri farve, så det matcher den udvendige bemaling.
Instrumentbordet leveres i valgfri farve, så det matcher den udvendige bemaling.
Men det historiske er i virkeligheden ikke noget, fabrikken lægger stor vægt på. Citroën DS3 skal pege fremad, og Citroën omtaler designet som „anti-retro”. Ikke noget med at fastholde de klassiske linjer, som det kendes fra en af de nærmeste konkurrenter, Mini, der som bekendt er en moderne udgave af 1950ernes Mascot.

Og der er da også masser af nyt i Citroën DS3. Indvendigt er kvaliteten hævet markant, og udvendigt er linjerne friske, nærmest overmodige. Og så er bilen skabt med henblik på personalisering. Den fås i tre udstyrsniveauer, der hver kan leveres i et af fire designtemaer i farver og mønstre, man selv vælger. Det giver et utal af kombinationsmuligheder, og DS3 vil derfor næppe dukke op i to ens varianter i et lille land som Danmark.

De markante diode-baserede kørelyslygter gør DS3 let genkendelig i trafikken. Bagagerummet er rimeligt i størrelse og rummer 285 liter.
De markante diode-baserede kørelyslygter gør DS3 let genkendelig i trafikken. Bagagerummet er rimeligt i størrelse og rummer 285 liter.
På den tekniske side er bilen tro mod udgangspunktet fra C3, idet motorer og gearkasser er af samme type. Men undervognen er strammet markant op, så det meget komfortable, men også mindre dynamiske udtryk, man finder i C3, er helt væk. I DS3 handler det om lækker køredynamik med en sportslig affjedring og et lækkert, præcist styretøj.

Det var da også det indtryk, vi havde efter en god lang prøvetur i både centrum af Paris og ude på de små veje i omegnen af Citroëns hjemby. DS3 kan både levere inspirerende køreoplevelser og god komfort. Den oplevelse glæder vi os til at få bekræftet ved en egentlig test senere på foråret.
I lighed med C3 er der meget fin plads ved bagsædet i højre side af bilen, idet forsædet kan køre ekstraordinært langt frem. DS3 kan derfor gøre det ud for en familiebil for den mindre familie.

Højre forsæde kan køres langt frem takket være en udhulning af instrumentbordet. Det giver god benplads ved bagsædet.
Højre forsæde kan køres langt frem takket være en udhulning af instrumentbordet. Det giver god benplads ved bagsædet.
I kølvandet på DS3 følger senere en luksusudgave af den kommende nye C4 og C5 – de benævnes naturligt DS4 og DS5 og kommer til Danmark i 2011. Den nye DS3 kommer dog til Danmark allerede i begyndelsen af maj.

Alle priserne er cirka-priser, da de endnu ikke var offentlige ved redaktionens afslutning.