Motor mener: Citroën DS4 er et godt bud til dem, der vælger bil med hjertet. Flotte linjer, velkørende og med lækre detaljer.
Der er kunder, der vil have mere end blot en bil. De vil have luksus, detaljer der fryder, og teknik der begejstrer. Og de er villige til at betale ekstra for det. Det er den gruppe Citroën henvender sig til med sin relativt nye produktlinje, DS, der har historiske rødder tilbage til den gamle DS fra 1955, men som ellers mest peger fremad.Hidtil har vi set den sportslige DS3, og nu er næste skridt klar i form af DS4. Citroën har desuden allerede vist en næsten produktionsklar DS5 og har bebudet, at mindst to yderligere varianter er klar i kulissen.
DS4 er bygget over den mere folkelige C4, men er udvendigt ændret så meget, at kun forlygter og motorhjelm er identisk mellem de to biler. Alt andet er ændret med henblik på et mere dynamisk design med detaljer, der ser hamrende godt ud, og hvor det er i orden, at de er lidt dyrere at producere.
Undervognen er strammet gevaldigt op, og frihøjden er hævet, så man sidder højere med et bedre udkig over trafikken. Forruden er trukket op i taget, så man kan vælge panorama-udsyn, hvis man trækker de store solskærme bagud. Det er flot lavet, velfungerende og med til at gøre køreoplevelsen til noget særligt.Inde i kabinen er der gjort meget ud af materialerne, og som ekstraudstyr kan man vælge en læderkabine med fineste læderkvalitet til både sæder, dørbeklædning og ikke mindst en håndsyet læderoverflade til instrumentbordet. Det sidste ser fantastisk ud og får kabinen til at ligne noget, man ellers kun ser i superbiler eller meget dyre limousiner.
Citroën DS4 er en femdørs bil, men har former, der skal trække tankerne i retning af en coupé. De bageste sidedøre er således søgt skjult i linjeføringen, og håndtagene er gemt bort i sideruden. Og apropos sideruderne, så kan de mærkeligt nok ikke åbnes i bagdørene – et eksempel på, at designerne har fået mere magt end den afdeling, der står for funktionaliteten.
Der er heldigvis ikke indgået nogen kompromisser, hvad angår køredynamikken. Her er der satset stort, og DS4 er en bil, der skal kunne bide skeer med koryfæer som VW Golf GTI, Alfa Romeo Giulietta og BMW X1. Og det virker faktisk, som om den opgave ikke er umulig. DS4 kører forrygende, og den stramme undervogn er sammen med et kraftigt revideret styretøj med til at gøre DS4 til en „drivers car”. Den er sjov at køre, og det virker, som om både små, snoede veje og lange motorveje er dens hjemmebane.Vi har prøvet de to topudgaver med henholdsvis en 1.6-liters turbomotor med 200 hk og en dieseludgave på to liter med 160 hk. De leverede begge en overbevisende præstation og er givetvis dem, der skal stå for en pæn del af salget.
I den anden ende af prisskalaen findes samme 1.6er i to mindre avancerede udgaver med henholdsvis 120 og 155 hk – sidstnævnte med det selvskiftende gear, E6G. På dieselsiden er der mulighed for at vælge den kendte 1.6-liters dieselmotor med 110 hk med enten manuelt gear eller E6G. Et rigtigt automatgear kommer lidt senere til den store dieselmotor, mens dobbeltkoblingsgearkasser ikke er på fabrikkens aktuelle program.Citroën DS4 er en spændende bil, der fint kan løfte opgaven med at levere en vare, der går ud på andet end at være et transportmiddel. Den skal ikke vælges med fornuften, men med hjertet, og har man økonomisk mulighed for det, venter der en sjov oplevelse, når DS4 når Danmark efter sommerferien.