Citroën DS5 – større bøffer til fransk luksus

Luksusbilen Citroën DS5 får hævet ydelsen på sin dieselmotor fra 160 til 180 hk. Det sker paradoksalt nok for at overholde kommende miljøkrav.

Citroën DS5 er både blevet stærkere og mere nøjsom ved overgangen til en mere miljøvenlig motor.
Forpremiere

Citroën DS5 har markante linjer, der skiller den ud fra det franske mærkes almindelige personbiler.
Citroën DS5 har markante linjer, der skiller den ud fra det franske mærkes almindelige personbiler.
Motor mener: Citroën DS5 er blevet virkelig stærk, mere nøjsom, men ikke helt støjfri.

Topmodellen i Citroëns luksuriøse DS5-program har ellers været pænt motoriseret med sin 160 hestes diesel, men nu skruer Citroën mere op for ydelsen.

Det sker med en modificeret udgave af samme 2.0-motor, der får hævet ydelsen til 180 hk. Drejningsmomentet stiger procentvis endnu mere: fra 340 til 400 newtonmeter. En ny, variabel turbolader har den største del af æren.

Opgraderingen er en del af Citroëns overgang fra de nuværende Euro 5-motorer til Euro 6. Sidstnævnte er den EU-miljønorm, som gælder for helt nye biler fra oktober 2015.

For at få udstødningen ren nok, benytter Citroën systemet med at indsprøjte et særligt stof kaldet Ad Blue. Ud over et give ren forbrænding sænker Ad Blue ifølge Citroën brændstofforbruget med to-fire procent.

Stoffet opbevaress i en særlig beholder på 17 liter, og bilejeren skal som udgangspunkt ikke selv bekymre sig om at købe og hælde væsken på. Det indgår i de normale serviceeftersyn.  

LÆS OGSÅ: Motors test af Citroën DS3 Cabrio

Trods de noget større muskler kører den nye udgave længere på literen end den gamle – 22,7 km/l mod før 20,8. Tilsætningsstoffet Adblue, som bruges til at rense udstødningen, forbedrer i sig selv brændstoføkonomien med to-fire procent, siger Citroën.

De flere kræfter, særligt det massive drejningsmoment, mærkes tydeligt i positiv retning, men den nye motor, som ændrer navn fra HDi til Blue HDi, kan ikke sige sig fra hørbar diesellyd.

LÆS OGSÅ: Motors test af Citroën DS5 Hybrid

Modelvarianten har nu som før sekstrins automatgear. Prisen stiger ca. 10.000 kr. ved motorskiftet.

Specialversionen Hybrid 4, som er en dieselhybrid, fortsætter med den 160 hestes version, da denne i kraft af hybridteknikken klarer Euro 6.