Motor mener: Det virker fornuftigt, at Honda Civic har fastholdt de gode køreegenskaber og neddroslet det outrerede design.
Honda Civic er altid gået forrest, når det drejer sig om et særligt design, og den plads kan kun med nød og næppe fastholdes med den nye Civic, der samlet set må siges at være blevet mere normal i sin linjeføring.

Den nye udgave har fået en flot front, og bagtil er et par store baglygter med til at indramme den store bagklap med de to bagruder, der er delt af den store vandrette linje mellem den øverste skrå rude og den lodrette nederste rude.
Længden er samlet øget med godt fire cm, men noget utraditionelt er akselafstanden mindsket, og det kan mærkes ved bagsædet, hvor pladsen ikke kan beskrives som generøs.

Honda Civic bygges i England, og her producerer man ikke hybrid-teknologi, og den kommer derfor ikke i den nye Civic. I stedet satser man på en ny generation af mindre dieselmotorer, men de er ikke klar, når Civic kommer til Danmark i slutningen af januar.
I stedet udgøres motorprogrammet af en lille 1.4-liters benzinmotor, som prismæssigt ikke vil være så interessant. Interessen samler sig i stedet om den kraftige 1.8-liters benzinmotor med 142 hk. Den er blevet forbedret, så den nu kan køre 17,2 km pr. liter, og den ventes at kunne fås for ca. 280.000 kroner.
Ny i programmet bliver også den kraftige dieselmotor på 2.2. liter, men den bliver en noget dyr udgave af Civic – formentlig omkring 330.000 kr.
Instrumentbordet er fortsat „fancy” i sin udformning, og man skal lige orientere sig nogle gange før de første køreture. Men derefter er der lagt op til glad kørsel.

1.8-liters motoren er omdrejningsvillig og er uden tvivl den, der passer bedst til bilen. Der er seks gear i alle udgaver, og 1.8eren kan desuden leveres med en automatgearkasse af den traditionelle type.
Honda venter, at den nye Civic kan tage over, når mere end 1.000 Honda-kørere skal tilbagelevere deres leasede Hondaer af forskellige modeller i begyndelsen af det nye år. Holder den antagelse, skal den nye Civic nok hurtigt blive et vanligt syn på de danske veje.