Civiliseret Honda Civic

Forgængerens noget specielle design forlades til fordel for friske linjer og forbedret teknik i den nye Honda Civic.

Honda Civic er blevet mere afdæmpet i designet, men ser stadig rigtig godt ud.
Forpremiere

Motor mener: Det virker fornuftigt, at Honda Civic har fastholdt de gode køreegenskaber og neddroslet det outrerede design.

Honda Civic er altid gået forrest, når det drejer sig om et særligt design, og den plads kan kun med nød og næppe fastholdes med den nye Civic, der samlet set må siges at være blevet mere normal i sin linjeføring.

Instrumentbordet smyger sig om føreren. Der er et hav af displays, men et stort digitalt speedometer øverst giver fint overblik over farten.
Instrumentbordet smyger sig om føreren. Der er et hav af displays, men et stort digitalt speedometer øverst giver fint overblik over farten.
Det gør heller ikke så meget, for lige så speciel forgængeren var, lige så hurtigt mistede den sin nyhedsværdi.

Den nye udgave har fået en flot front, og bagtil er et par store baglygter med til at indramme den store bagklap med de to bagruder, der er delt af den store vandrette linje mellem den øverste skrå rude og den lodrette nederste rude.

Længden er samlet øget med godt fire cm, men noget utraditionelt er akselafstanden mindsket, og det kan mærkes ved bagsædet, hvor pladsen ikke kan beskrives som generøs.

Bagsædet er overført fra forgængeren og byder på en smart foldefunktion, hvis man har behov for at køre med store genstande.
Bagsædet er overført fra forgængeren og byder på en smart foldefunktion, hvis man har behov for at køre med store genstande.
Bagsædet er dog stadig af den smarte type, hvor sædehynden kan vippes op til lodret, hvis man lige skal transportere mere end det, der er plads til i det ellers store bagagerum på 476 liter.

Honda Civic bygges i England, og her  producerer man ikke hybrid-teknologi, og den kommer derfor ikke i den nye Civic. I stedet satser man på en ny generation af mindre dieselmotorer, men de er ikke klar, når Civic kommer til Danmark i slutningen af januar.

I stedet udgøres motorprogrammet af en lille 1.4-liters benzinmotor, som prismæssigt ikke vil være så interessant. Interessen samler sig i stedet om den kraftige 1.8-liters benzinmotor med 142 hk. Den er blevet forbedret, så den nu kan køre 17,2 km pr. liter, og den ventes at kunne fås for ca. 280.000 kroner.

Ny i programmet bliver også den kraftige dieselmotor på 2.2. liter, men den bliver en noget dyr udgave af Civic – formentlig omkring 330.000 kr.

Instrumentbordet er fortsat „fancy” i sin udformning, og man skal lige orientere sig nogle gange før de første køreture. Men derefter er der lagt op til glad kørsel.

Udsynet bagud generes af den vandrette rudekant. Et bakkamera er derfor standard på de fleste versioner.
Udsynet bagud generes af den vandrette rudekant. Et bakkamera er derfor standard på de fleste versioner.
Resten af bilen er nemlig yderst køreglad, og undervognen virker flot afstemt på selv dårlige danske landeveje.

1.8-liters motoren er omdrejningsvillig og er uden tvivl den, der passer bedst til bilen. Der er seks gear i alle udgaver, og 1.8eren kan desuden leveres med en automatgearkasse af den traditionelle type.

Honda venter, at den nye Civic kan tage over, når mere end 1.000 Honda-kørere skal tilbagelevere deres leasede Hondaer af forskellige modeller i begyndelsen af det nye år. Holder den antagelse, skal den nye Civic nok hurtigt blive et vanligt syn på de danske veje.