Det rumænske billigmærke Dacia buldrer frem i Europa. Det er franske Renault, der står bag, og konceptet er, at Dacia arver koncernens teknik fra både Renault og Nissan. Derved slipper man for enorme udviklingsomkostninger, og sammen med en generel simpel konstruktion med fravalg af avanceret sikkerhed og god komfort bliver bilerne ganske enkelt billige.
LÆS OGSÅ: Motors test af Dacia Sandero
De første modeller har budt på et direkte ringe sikkerhedsniveau, men med denne Logan, som grundlæggende er en stationcarudgave af Dacia Sandero, er sikkerhedsniveauet lige akkurat kommet ind i det acceptable område, og Sandero opnåede da også fire stjerner i Euro NCAP-testen. Dacia Logan MCV er dermed en stationcar, man godt kan tage med i overvejelserne.God brugsværdi i Dacia Logan
Priserne begynder ved 114.000 kroner, men det er for Logan MCV Base, som er en totalt skrabet udgave. Lægger man 5.000 kroner til prisen, så får man faktisk en rimelig bil i form af udstyrsniveauet Ambiance med en 1.2-liters benzinmotor. Læg yderligere 10.000 kroner, og så er motoren udskiftet med en 1.5-liters dieselmotor – i begge tilfælde med 75 hk.
LÆS OGSÅ: Motors test af Dacia Lodgy
Akselafstanden er øget med fire cm i forhold til Sandero, og det giver rimelig plads ved bagsædet, og bagagerummet rummer 573 liter og er meget regulært i formen.Sikkerhedsniveauet er ens i alle udgaverne og omfatter fire airbags og naturligvis antiudskridningssystemet ESC. Der er dog ikke de livreddende airbaggardiner, og det trækker ned. Til gengæld leveres bilen med en garanti på tre år eller 100.000 km, og det er godt. Rustgarantien er dog kun på seks år.
Køreoplevelsen er præget af en noget anstrengt siddeposition forårsaget af et rat, der ikke kan justeres. Køreegenskaberne er dog udmærkede, om end 1.2-liters motoren ikke lige frem tager pusten fra en. Men kan man leve med de nævnte begrænsninger, så får man til gengæld en bil med en høj brugsværdi og en sjælden god samlet økonomi.
Dacia Logan MCV er på gaden nu.