Forventningerne har været store til Michelins nye CrossClimate dæk, efter at dækgiganten sidste år annoncerede, at det endelig var lykkes dem at lave et dæk med både sommerdækkets gode egenskaber på våd vej og vinterdækkets ditto på sne og is.
Men selvom dækket på ingen måder falder igennem, er der fortsat et stykke vej op til de egentlige sommerdæks gode egenskaber. Det viser FDMs helt nye dæktest, hvor Michelin-dækket er testet som helårsdæk blandt 32 sommerdæk i størrelserne 15- og 17-tommer.
”Dækproducenter har de senere år forsøgt at lave et dæk med lige gode egenskaber sommer og vinter. Og selv om Michelin CrossClimate kommer et stort stykke af vejen, må vi erkende, at man stadig ikke kan få alt i ét og samme dæk. Bremseegenskaberne er ganske vist blandt testens bedste, ligesom rullemodstanden og slidstyrken er i top. Til gengæld har dækket svært ved at modstå akvaplaning, og det trækker ned,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Dækket klarer sig dog ikke dårligere, end at det for den ikke krævende bilist med et begrænset kørselsbehov kan være en god løsning.”
Af de i alt 33 testede dæk klarer de 12 dæk sig bedre end gennemsnitligt, mens 18 klarer sig gennemsnitligt – heriblandt Michelin CrossClimate. Kun tre dæk klarer sig så ringe, at FDM fraråder køb.
Dækkene er testet for deres egenskaber på tør og våd vej samt i forhold til dækstøj, slidstyrke og rullemodstand. Og ligesom i tidligere test er det igen egenskaberne på især våd vej, der udgør forskellen mellem de bedste og de dårligste dæk.
”Selvom det hedder sommerdæk, er et godt vejgreb i vådt føre helt afgørende. Dels skal dækket kunne lede vandet væk, så man undgår akvaplaning, dels må det ikke ændre styre- og bremseegenskaber, når underlaget ændrer sig. Det formår testens bedste dæk, som dermed er ideelle til den ofte våde danske sommer,” siger Søren W. Rasmussen.
Læs hele sommerdæktesten på www.FDM.dk/dæk eller i Motors martsnummer, der udkommer fredag den 26. februar.