De mest tilfredse bilejere kører tysk

Bilejerne er generelt blevet mere tilfredse med deres biler, viser årets AutoIndex-undersøgelse fra FDM. BMW-ejere er stadig de mest tilfredse bilejere.

Pressemeddelelse

’Bimmer’ er – stadig – bedst. I hvert fald hvis man spørger 36.000 danske bilejere, der netop har vurderet deres bil, forhandler og værksted i FDMs omfattende AutoIndex-undersøgelse.

Det er tredje år i træk, at den baghjulstrukne tysker kan lade sig kåre som det bilmærke, der samlet har de mest tilfredse bilejere. Til gengæld er der vagtskifte på de to efterfølgende pladser, hvor Audi og Mercedes i år bytter plads.

”Det er ikke uden grund, at bilejerne de senere år har placeret BMW øverst, når det gælder selve bilen. Der kan ikke sættes mange fingre på kvaliteten. Samtidig har BMW de senere år formået at højne oplevelsen på værkstedet og hos forhandleren, hvilket samlet gør BMW-ejere til de mest tilfredse,” siger Motors chefredaktør Bo Christian Koch.

Mens BMW altså holder fast i førstepladsen, gælder det samme for Chevrolet i AutoIndex’ tunge ende. Her er Chevrolet igen i år bundprop blandt de 24 bilmærker. Det amerikansk/koreanske mærke kan dog glæde sig over, at ejernes tilfredshed samlet er steget en smule. Det er imidlertid noget sent, Chevrolet begynder at oppe sig. Bilmærket har nemlig valgt helt at trække sig fra det europæiske marked fra udgangen af 2015.

Det er 12. gang, FDM beder bilejerne vurdere tilfredsheden med deres bil, der i år er højere end nogensinde. Mere end 36.000 danske privatbilejere har i år deltaget i AutoIndex, hvilket gør den til Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked.

”Står man og skal købe bil, er det oplagt at lade sig inspirere af AutoIndex. Det er ganske enkelt et unikt forbrugerværktøj med et statistisk solidt grundlag baseret på bilejernes egne erfaringer og oplevelser omkring bilen,” siger Bo Christian Koch.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt mere end 36.000 danske privatbilejere, der har svaret på godt 120 spørgsmål om deres bil, forhandler, værksted og loyalitet til bilmærket.

I det samlede svar vægtes bilens komfort og kvalitet med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2014 og omfatter i alt 24 bilmærker.