Den rigtige Toyota Auris

Den faceliftede Toyota Auris tager skridt i den rigtige retning for igen at blive „danskernes bil”.

Toyota Auris
Forpremiere

Motor mener: Den reviderede Toyota Auris er nu, hvad den skulle have været fra starten af med bedre materialer og øget lyd- og affjedringskomfort til stort set samme pris.

Toyota blæste i store basuner, da Toyota Auris i 2007 afløste Corolla, som igennem årtier kunne bryste sig af at være ”danskernes bil”, i hvert fald for de danske bilister, der bare ville have fire hjul og en bil, der startede, når nøglen blev drejet. Tonelejet blev dæmpet noget, da det viste sig, at Toyota Auris ikke leverede den lovede vare. Lydkomfort og affjedringskomfort var ikke på niveau med konkurrenterne og den oplevede kvalitet i kabinen skuffede.

Indretningen er grundlæggende den samme som før, men alt har været taget op til vurdering og materialerne er af højere kvalitet.
Indretningen er grundlæggende den samme som før, men alt har været taget op til vurdering og materialerne er af højere kvalitet.
Nu har Toyota taget skeen i den anden hånd og minutiøst forbedret 3.500 dele, først og fremmest på komfortsiden, men også materialerne er blevet bedre. En prøvetur uden for Barcelona afslører, at trimningen har virket. Skilningen er snorlige og der er pomade på drengen.

Udvendigt har Auris fået et nyt ansigt med en konveks motorhjelm med mere karakter i form af presninger, der understreger formen, en ny bred mund og store lygter. Bagenden har nye lygter som sin største forandring. Alt i alt ser Toyota Auris ungdommelig ud og er nu mere i familie med Verso og Avensis.

Men det er ørerne, der afslører, at der er sket noget væsentligt med Auris inden døre. Selv i denne Auris 2,0 D-4D turbodiesel med 125 hk er der næppe en motorbrummen at høre. Jo, uden for bilen, men ikke inde. Der er heller ikke vibrationer at mærke og kobling og speeder leverer et perfekt samarbejde, der gør Auris pærelet at køre.

Der er god plads i bagsædet både til ben og hoved.
Der er god plads i bagsædet både til ben og hoved.
Den oplevede kvalitet er blevet bedre med klarere Optitron-instrumenter og nye knapper på bjælken i midten. Det tynde plastiklåg over handskerummet er stadig en smutter, der ikke er blevet rettet. Akkurat som i den første Auris er midterbjælken et pladskrævende misfoster, og det eneste gode at sige om den er, at gearstangen står præcis, hvor hånden forventer, at den er. Gearskiftet har gennemgået en markant forbedring og er nu lydefrit med stor præcision.

På landevejen udviser den mellemstore 2-liters dieselmotor godt humør og trækker bravt, når foden har vænnet sig til en umanerlig lang speederbevægelse. Det kræver næsten en ballettrænet vrist for at træde speederen i bund – men det kan spare på brændstoffet.

Svingegenskaberne virker neutrale og ukomplicerede med et hurtigtvirkende styretøj. Der er stadig en lidt gummiagtig fornemmelse, men der er ingen fejl på retningsstabilitet eller villighed til at tackle en skarp kurve.

Den ”nye” Toyota Auris bliver vist i Danmark på biludstillingen Biler i Bella fra 18-21 marts og er til salg samtidig. Vi har kun to priser i øjeblikket, men de lover begge godt. Auris1,6 Benzin med 132 hk og T2 udstyr vil koste 252.500 kr., en stigning på ca. 2.000 kr. Auris 1,4 D-4D med 90 hk og T2 udstyr vil koste 268.500 kr., et fald på ca. 3.000 kr.

Af Peter Aaboe